Welkom in de internationale en industriële wereld van het persen, walsen, ponsen en lassen. Staalverwerkingsbedrijf Laura Metaal, oorspronkelijk opgericht in 1937, heeft zijn hoofdvestiging in Eygelshoven en vestigingen in Maastricht en Beverwijk. Het bedrijf (voor de helft eigendom van Tata Steel) beschikt over hypermoderne installaties waarmee het reusachtige staalrollen verwerkt (‘decoilen’) tot hoge-sterkte-plaatstaal. High-tech lasrobots en plasmasnijders verwerken een deel van dat staal tot geleiderails, damwanden en halffabrikaten voor de machinebouw.

1 / uitdaging
Specialisatie én ketenintegratie
De vijf bedrijfsonderdelen van Laura Metaal (Fabrications, Road Safety, Security, Sheet Pile en Steel Service) hebben zeer uiteenlopende proposities. Waar Road Safety het moet hebben van continue productontwikkeling, is bij Steel Service juist levergarantie essentieel. De klanten van Fabrications vragen dan weer om louter maatwerk. Toch zijn deze onderdelen nauw met elkaar verbonden en werken zij intensief samen in de keten. Hun 24/7 toegang tot hoogwaardig staal is in deze tijd van schaarste immers een belangrijke USP ten opzichte van concurrenten. Laura Metaal wilde deze onderdelen in één website samenbrengen. Dit mocht niet ten koste gaan van het communiceren van de specifieke expertise in de verschillende markten en de pro-actieve houding om uitdagingen van (alle mogelijke) klanten aan te gaan.

2 / Idee
Aansluiten op de doelgroep
Elk bedrijfsonderdeel beschikt over een eigen landingspagina, waar het de focus legt op cases (maatwerk), producten (innovatie) of capaciteiten (machinepark). Zo sluiten deze pagina’s naadloos aan op de informatiebehoefte van de afzonderlijke doelgroepen en DMU’s. Met behulp van SEO en SEA worden klantgroepen naar de juiste URL binnen de website van Laura Metaal geleid.
Dankzij een slimme navigatiestructuur zijn de vijf verschillende proposities geïntegreerd in één geheel. Op de homepage komen alle bedrijfsonderdelen samen in de vorm van nieuws en events. De hoofdnavigatie maakt de verschillende activiteiten van Laura Metaal direct duidelijk, zodat de breedte van het portfolio altijd in beeld is.
Voor Laura Metaal Road Safety is daarnaast een Product Selector ontwikkeld. Laura’s assortiment geleiderails bestaat uit zeer uitgebreide productfamilies die volledig modulair van opzet zijn. Alles bij elkaar gaat het om honderden unieke bestel-eenheden. De Product Selector maakt deze producten filterbaar op basis van specificaties. Ook is het assortiment volledig doorzoekbaar op steekwoorden. De producten kunnen in het CMS dynamisch worden toegevoegd in meerdere talen, met bijbehorende product downloads. Deze digitale dienstverlening zal in de komende tijd worden uitgebreid naar de andere bedrijfsonderdelen. Ook zulke toekomstige digitale services (zoals online bestekdiensten, bestelmodules en/of klantportalen) worden uiteraard geheel ontwikkeld in dienst van specifieke klantbehoeftes.


3 / Resultaat
Eigentijds en helder communiceren
De nieuwe website is een integraal instrument waarmee Laura Metaal zich onderscheidt. Wij leverden een structuur in de vorm van een wireframe, interaction design, werkend model en de complete technische ontwikkeling. We zorgden voor een gefaseerde online-gang waardoor nog niet verwerkte talen tijdelijk worden doorverwezen naar de oude website. Het gebruiksvriendelijke CMS (Concrete5), stelt Laura Metaal in staat om de website zelf te onderhouden en uit te breiden.
