Café Sjiek is het eerste eetcafé van Maastricht - fondé en 1982. Een kleine variant van het Franse grand café. De ultieme Maastrichtbeleving voor bezoekers van de stad, maar ook populair bij de locals. Volgens de MICHELIN Gids 2017 houd je aan een bezoekje aan Sjiek niet alleen goede gastronomische herinneringen over, maar misschien zelfs vrienden. Qua sfeer voelt het meer als een huiskamer. Maar dan wel met een zeer restaurantwaardig menu!
1 / Uitdaging
Huiskamergevoel behouden.
In 2011 klopte Café Sjiek aan bij Zuiderlicht met de wens om de identiteit van het eerste eetcafé van Maastricht duidelijker neer te zetten. Consistent vooral. Een professionaliseringsslag. Daar stond echter wel tegenover dat het huiskamergevoel – dat zo typerend is voor Sjiek – overeind moest blijven. Café Sjiek is tenslotte geen restaurant, en zal dat ook nooit worden. Het naderende 30-jarige bestaan vormde een mooie aanleiding om de huisstijl onder handen te nemen. Revitalisatie van de bestaande huisstijl of een dosis ‘nieuwe energie’: de opties lagen wijd open.
2 / Idee
Een lekkere stijl met humor.
Al snel bleek dat het beter was om afstand te doen van het bestaande logo en de huisstijl. Het geheel was onvoldoende krachtig, en kon door zwakke typografie niet breed toegepast worden. Om Café Sjiek nieuwe energie te geven was algehele vernieuwing noodzakelijk. De uitdaging zat met name in het vangen en overbrengen van het karakter van Café Sjiek. Ongedwongen, persoonlijk en ‘lekker’, met een flinke dosis (Maastrichtse) humor. Om dit goed tot uitdrukking te laten komen kozen we voor een minder conventioneel huisstijlsysteem.
Centraal staan een aantal illustratieve scènes, die we maakten in samenwerking met illustrator Paul Faassen. De humoristische prenten combineerden we met een eenvoudig beeldmerk. Veel wit. No-nonsense. Dit geeft de stijl het laissez-faire karakter waar het eetcafé om bekend staat. De keuze voor eenvoudige materialen onderstreept dit. De teksten zijn doorspekt met humor. De ene keer in het Nederlands, dan weer in het Maastrichts dialect. De huisstijl komt onder andere tot uiting in menukaarten, postkaarten, placemats, vlaggen, wijn- en bierlabels, wijnglazen, advertenties, luciferdoosjes, de website en social media posts.
3 / Resultaat
Design award en echte fans.
Doordat de huisstijl op veel verschillende manieren toe te passen is gaat de stijl niet snel vervelen. Grappig genoeg is het juist dit stukje vrijheid dat in de stijl opgesloten zit dat er voor zorgt dat er niet ‘buiten de lijntjes gekleurd’ wordt en de toepassing consistent blijft. In 2012 werd de huisstijl van Café Sjiek bekroond met de prestigieuze Red Dot Design Award.
Ook de klanten van het eetcafé zijn tot op de dag van vandaag fan. Zijn consumenten normaal vaak wars van give aways die nadrukkelijk gebrand zijn, kijken de klanten van Café Sjiek er juist naar uit. Seizoensmailings met strandballen en feestslingers worden enthousiast ontvangen en gedeeld op social media. De sjieke wijnglazen wil iedereen hebben. Zelfs de Sjieke linnen tas, bedrukt met het recept voor Mestreechs zoervleis, blijft keer op keer in herdruk gaan. Opvallend feitje: in de zaak en op het terras verdwijnen er regelmatig Sjieke artikelen in handtassen. Een hoge heb-factor dus!