Museum De Bastei
Nederlandse Dansdagen
Corporate identity Synthon
Lef in de farmaceutische wereld

De relatief jonge farmaceut Synthon heeft flink wat strepen verdiend in de wereld van medicijnen. Het internationale bedrijf dat in 1991 in Nijmegen werd opgericht door Jacques Lemmens is niet meer weg te denken. Met 9 vestigingen in onder meer Tsjechië, Spanje, Chili en Nederland en zo’n 1.900 medewerkers heeft het bedrijf letterlijk de wereld veroverd. De samenwerking tussen Zuiderlicht en Synthon begint in 2006.

Coverfoto Synthon jaarverslag 'in position'
Portret uit Synthon jaarverslag 'in position'
Coverfoto Synthon jaarverslag 'in position'
Portretfotografie voor Synthon jaarverslag 'in position'

1 / Uitdaging

Laten zien dat je een serieuze partner bent.

In 2006 heeft Synthon een forse groei doorgemaakt en werkt het op dat moment met ruim 600 medewerkers vanuit verschillende locaties in de wereld. De groei en toenemende concurrentie noodzaken tot professionalisering op diverse terreinen, waaronder communicatie en presentatie. Er is nog enige twijfel of er wel behoefte is aan een nieuwe huisstijl. De roep om een nieuwe website klinkt het luidst. De vernieuwing komt er. Die nieuwe website ook.

Synthon jubileumboek met magenta boekblok

Jaarverslagen en publicaties

Met de aanpak van jaarverslagen en publicaties als het jubileumboek laat Synthon zien dat het een high tech bedrijf is, innovatief en ambitieus. Uit alles spreekt een onafhankelijke zelfbewuste toon. Vaak kiezen we voor een fotografisch concept, zoals het verslag van 2015 waarin we modellen (gewone mensen) uit de hele wereld portretteren. Voor jaarverslag 2016 gebruiken we ook die ‘hele wereld’ maar nu vanuit het perspectief van NASA. Van inzoomen naar sterk uitzoomen. Het jubileumboek, een geweldig geschreven page turner die verscheen bij het 25-jarig jubileum in 2016, is tegelijk stoer en ingetogen en heeft door de volop aanwezige huisstijlkleur magenta een door en door corporate uitstraling. Douven: “We zijn op zoek naar eigenzinnigheid, maar kwaliteit en betrouwbaarheid zijn zeker zo belangrijk.” Met het jubileumboek wordt een felbegeerde Red Dot gewonnen. Een bevestiging voor topkwaliteit.

Het vraagt om wederzijdse effort om een jarenlange samenwerking ook jarenlang zo vruchtbaar te laten zijn.
Fabienne Douven
Director Corporate Communications, Synthon
Synthon inlegmappen

2 / Idee

Magenta toont dynamiek. 

Zuiderlicht adviseert een parallel traject en ontwikkelt een visuele basisstijl tegelijk met de nieuwe website. Consistent gebruik van logo, kleur, vormentaal, typografie en tone of voice leidt immers tot eenheid en herkenning. Een goede basisstijl maakt het managen van communicatie een stuk eenvoudiger en levert een bijdrage aan de perceptie van een slimme, innovatieve en onafhankelijke speler met lef. De nieuwe stijl is helder en eenduidig en krijgt een hoofdkleur die in de medisch-farmaceutische wereld opvalt: magenta, het signaal van energie en dynamiek.

De afgelopen jaren kwam de nadruk meer te liggen op jaarverslagen en andere publicaties. Director Corporate Communications Fabienne Douven: “In de afgelopen tien jaar heeft de groei doorgezet en zijn we, naast generieke geneesmiddelen, ook innovatieve medicijnen gaan ontwikkelen. Bij organisatorische veranderingen met zoveel impact weet je dat je je positionering aan moet passen. Dat vroeg ook om professionalisering van het jaarverslag en een aanpak volgens de verslagleggingsregels die in de internationale accountingwereld gelden. We zien ons jaarverslag als een serieus visitekaartje. Een verslag dat iets vertelt over ons en waarom we dingen doen zoals we ze doen. Zuiderlicht moet ons natuurlijk bedienen, maar de relatie is wederzijds. Er is ook trouw nodig van de kant van de klant om het beste uit het bureau naar boven te halen en om elkaar te kunnen en durven uitdagen." 

Cover Synthon jaarverslag 'one world'
Binnenwerk Synthon jaarverslag 'one world'
Binnenwerk Synthon jaarverslag 'one world'

3 / Resultaat

Prijswinnend op alle fronten.

Het jaarverslag In position (2016) werd beloond met een Red Dot Design Award. In 2016 was Synthon een van de 10 finalisten bij de verkiezing van het Nationaal Icoon van het Ministerie van Economische zaken door hun wereldwijd unieke ADC-technologie die kankercellen gericht aanvalt en gezonde cellen spaart. In 2017 kreeg de Nederlandse vestiging van Synthon het predicaat Great Place to Work en toont zich daarmee een aantrekkelijke werkgever.

Responsive website Synthon

Red Dot Design Award (Communication Design)

Award:
Red Dot
Prijs:
Winner
Datum:
2016
logo_reddot_zwart.png
Synthon logo gevelbelettering