DB Cargo
Maastricht Marketing
ONLINE MAGAZINES WOONPUNT
Frisse en gebruikersvriendelijke communicatietools

Woonpunt zorgt er voor dat zo'n 18.000 huurders betaalbaar en prettig kunnen wonen in onder meer Heerlen, Maastricht, Sittard-Geleen en het Heuvelland. Betaalbare woningen bieden voor wie dat nodig heeft, is de basis van haar bestaan. Woonpunt heeft in de afgelopen honderd jaar tientallen duizenden mensen aan een woning geholpen, duizenden woningen gebouwd en opgeknapt en oude huizen gerenoveerd of soms gesloopt. Woonpunt is altijd bezig de straten en buurten leefbaar te houden. Samen met bewoners en anderen.

picto_hondjes_veel_witruimte-248e6ddd.jpg

1 / Uitdaging

De weg naar voren.

Woonpunt is een goed voorbeeld van een organisatie die de interne communicatie net zo professioneel aanpakt als de communicatie die gericht is op klanten. Dat gold altijd al voor de fysieke magazines; het geldt nog steeds voor de communicatie die steeds vaker online plaatsvindt. Goed communiceren is in tijden van grote verandering extra belangrijk. 2017 gaat de boeken in als startpunt van de transformatie. Als platform voor de interne communicatie rondom deze verandering bedacht Woonpunt de titel GO: dat zowel staat voor groot onderhoud als voor beweging, de weg naar voren. Aan Zuiderlicht de vraag om deze beweging een gezicht te geven en een online magazine te ontwikkelen dat door medewerkers zelf eenvoudig te maken als belangrijk instrument in de communicatie. 

homepage_GO_2-fe0c2669.png
WP-GO-artikel5.png
WP-GO-artikel4.png
WP-GO-artikel6.png
frutsel_bloem1.svg

2 / Idee

Persoonlijke communicatie

In elke editie van het GO-magazine zijn zo'n zes artikelen te lezen: verhalen die enthousiast maken, aansporen om het beter te doen en daarmee Woonpunt als geheel nog beter te maken. Het zijn eerlijke interviews met medewerkers en directie over hoe het werk beter kan, de ambities die ze nastreven, over nieuwe werkprocessen die in de organisatie geïntroduceerd worden, hoe beter samengewerkt kan worden en updates over de verbouwing. Gevoelige thema's als integriteit worden niet uit de weg gegaan. Om het persoonlijke karakter in de communicatie te brengen, werkten we naast de huisstijlletters met een aantal handgeschreven fonts en speelse ornamentjes die het geheel een optimistische en lichte uitstraling geven. Het magazine voor bewoners, een broer van GO, verschijnt onder de naam Ronduit. De opzet is in grote lijnen dezelfde, het opvallendste verschil is dat in de stijl van Ronduit de pictogrammen van Woonpunt een rol spelen en gekozen is het krachtige kleurenpalet in te zetten.

Het maken van de magazines gaat heel gemakkelijk. We kunnen het volledig zelf maken. Toch zijn we altijd blij als Zuiderlicht nog een professionaliseringsslag doet op ons externe magazine. Dan ziet het er net wat mooier uit.
Merel Schreurs
Communicatieadviseur Woonpunt, Woonpunt
ronduit.png

3 / Resultaat

Goed gewaardeerd en gedeeld.

Beide magazines zijn intussen een aantal keren gepubliceerd en vallen, gezien de vele positieve reacties, in de smaak van toezichthouder en collega's. Vooral de eerlijkheid en openheid van Woonpunt worden gewaardeerd en het frisse en heldere ontwerp versterken die indruk. Stakeholders delen de artikelen op social media. Het interne magazine helpt om de verhalen te delen, goede voorbeelden te laten zien en de positieve flow aan te wakkeren die nodig is voor de ontwikkeling van de organisatie. De magazines hebben een centrale rol in de communicatie-aanpak van Woonpunt. Doordat het systeem waarin ze zijn opgezet zo gebruikersvriendelijk is, kunnen medewerkers zelf snel een editie opmaken waardoor meteen op de actualiteit ingespeeld kan worden. De artikelen worden goed gelezen. Bij de GO is het aantal zelfs hoger dan het aantal medewerkers en uit de leestijden mag opgemaakt worden dat de artikelen volledig gelezen worden. Bij de Ronduit is wat betreft aantal lezers een stijgende lijn te zien.

Student2.jpg