PDM is een expertisebureau voor de industrie. Zo'n 200 engineers, projectmanagers, planners, consultants en shutdownspecialisten optimaliseren productie-omgevingen en ontwikkelen technologie voor de complexe machinebouw. PDM'ers helpen opdrachtgevers met het versnellen van hun (innovatie)kracht en het vergroten van hun voorsprong. PDM's missie? De industrie laten excelleren.
1 / Uitdaging
Acquisitie en employer branding in de Champions League.
PDM is actief in de Champions League van de industrie. Dat vergt nogal wat, ook op het gebied van branding. Enerzijds moet alles on point zijn om nieuwe klanten aan te trekken. Anderzijds is een sterk employer brand essentieel om toptalent te boeien én binden. Want op de huidige arbeidsmarkt zijn deze young potentials en technische experts erg gewild.
Kortom, een flinke uitdaging dus. Aan ons de vraag PDM te helpen met het inrichten van hun communicatie. Intern en extern. Vervolgens om een krachtige visuele vertaling van PDM’s belofte te maken: het naar een hoger niveau tillen van klanten, producten, management en medewerkers. Voorwaarde was dat het bestaande logo met het geabstraheerde paard niet mocht verdwijnen.
2 / Idee
Online first, kleurrijk en bold.
Industrial Excellence. Dat is waar PDM voor staat. Op alle fronten. Maar hoe zet je dat visueel kracht bij? Zoals Nike de bekende swoosh heeft, heeft PDM nu zijn forward slash. We introduceerden deze slash als hét symbool voor PDM’s ambitie. Een stijgende lijn. Groei. Voorsprong. Versnelling. Toekomstgerichtheid. Het zit allemaal in dat ene streepje. Bij het creëren van dit krachtige vormelement hielden we rekening met het feit dat het merk zich meer online manifesteert dan offline. Daarom gaven we beweging een grote rol in de merkbeleving. In animaties is de slash een dankbaar element om verschillende onderwerpen op heldere wijze te verbeelden.
Uiteraard bestaat de basis voor de nieuwe communicatiestijl uit nog meer bouwstenen. Op basis van de online first gedachte adviseerden we een opvallend kleurenpalet waar de dynamiek en energie vanaf spat. De felle tinten, heldere illustratiestijl en de bonte combinaties genereren aandacht op alle touchpoints van PDM. En doordat de slash de verbindende factor is was het mogelijk om de kleurenwaaier breder uit te rollen dan in de gemiddelde huisstijl. De short copy vormt een belangrijk visueel onderdeel van de stijl én geeft karakter aan het merk. Bold en soms met een knipoog, gezet in de vooruitstrevende letterfamilie Replica.
3 / Resultaat
Baanbrekende verjonging.
Het resultaat is dat niemand meer om PDM heen kan. Het nieuwe design is zelfverzekerd en in your face. De stijl wordt toegepast op wenskaarten, mappen, brochures, website, intranet met koppeling naar AFAS, animaties, flyers, beursstand, shirts, tassen, give aways, social media berichten… de hele mikmak. Consistente branding op alle touchpoints van de customer journey zorgt voor een krachtige bijdrage aan PDM’s merkperceptie.
Doordat dit type kleur- en vormgeweld nieuw is voor de branche, is de herkenbaarheid met sprongen vooruit gegaan. Intern ontstaat trots. Op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie werpt de krachtige stijl duidelijk zijn vruchten af. En ook de marketingafdeling draait inmiddels op volle kracht. Vier ambitieuze experts zorgen voor een voortdurende stroom aan content. Intern. Extern. Gefocust. De door Zuiderlicht gekoppelde marketing automation tools, zoals Pardot, zorgen voor een uitgekiende leadgeneratie.