Weller
HEVO
Nieuwe website Woonpunt
Digitaal aanhaken op een nieuwe organisatiekoers

Woonpunt biedt zo’n 16.000 huishoudens in Zuid-Limburg een fijn en betaalbaar thuis. Dat doen de medewerkers met veel liefde en passie. Het middelpunt van hun werk is de buurt. Daar klopt het maatschappelijk hart van de woningcorporatie. Samen met bewoners en partners wordt gewerkt aan veerkrachtige, kleurrijke wijken waar mensen regie nemen en van betekenis zijn. Aan buurten die klaar zijn voor toekomstige generaties, met woningen die voldoen aan de standaard van morgen.

woonpunt-laptop-1.jpg

1 / uitdaging

Toptakenwebsite met gevoel en beleving.

De komende jaren werkt Woonpunt aan twee speerpunten: het welzijn van bewoners en een betere wereld voor morgen. Een nieuwe koers die overal voelbaar moet zijn, ook online. Op de website was behoefte aan meer beleving en gevoel. Op het eerste oog misschien geen moeilijke vraag. Maar de klantreis op een website als die van Woonpunt is vaak doelgericht en kort. 80% van de websitebezoekers wil online iets regelen of zoekt specifieke informatie. Denk aan het indienen van een reparatieverzoek, het melden van overlast of een vraag over huurtoeslag. Je hebt dus maar heel kort de tijd om die beleving over te brengen. En dit mag het snel afhandelen van eenvoudige toptaken niet in de weg zitten.

woonpunt-mobile-1.jpg

2 / IDEE

Bijschaven van structuur, content, functionaliteiten en design.

Na drie klantsessies met medewerkers van verschillende afdelingen pakten we de uitdaging aan door verschillende aspecten van de website te onderzoeken en onder handen te nemen. Dit leidde tot een geheel vernieuwde website.

Structuur en content

Door de jaren heen groeit het aantal webpagina’s, wat de structuur soms kan vertroebelen. We brachten de bestaande sitemap in kaart en ontwikkelden samen met de klant een betere clustering van pagina’s en onderwerpen, zodat bezoekers sneller de juiste informatie vinden. De nieuwe koers komt o.a. tot uitdrukking in het nieuwe hoofdmenu item ‘Fijn wonen’. Naast informatie vind je hier ook feelgood-content in de vorm van tips en bewonersverhalen. Om deze content onder de aandacht te brengen van de doelgerichte websitebezoekers worden zij hier subtiel op gewezen na afronding van hun toptaak.

Functionaliteiten

De techniek van de website was toe aan een review. Zo wordt het woningaanbod bijvoorbeeld inmiddels op een andere website gepresenteerd, waardoor eerder gebouwde functionaliteiten overbodig zijn. We inventariseerden de bestaande functionaliteiten en migreerden, optimaliseerden en actualiseerden alleen de cruciale onderdelen. Maar we voegden ook nieuwe dingen toe. Zoals een intuïtieve zoekfunctie van Algolia die gebruik maakt van de nieuwe Query Suggestions feature. Die zorgt ervoor dat de zoekfunctie steeds slimmer wordt naarmate die meer gebruikt wordt. Hij leert op basis het gedrag van de websitebezoeker welke leessuggesties het meest waardevol zijn om te tonen. Zo vind je sneller de informatie waar je naar zoekt.

Design

De huisstijl van Woonpunt kennen we na meer dan 30 jaar van binnen en van buiten. De vormgeving van de oude website sloot niet meer aan bij het offline gezicht van Woonpunt. We maakten meer ruimte voor de kenmerkende ronde vormen, illustraties en vrolijke kleuren, wat meteen bijdraagt de menselijke kant van de nieuwe koers. Voeg daar nog authentieke fotografie en microanimaties aan toe en het plaatje is compleet: een eigentijdse en vriendelijke look & feel.

Tuinaanleg.svg
Hondje_4.svg
Airco.svg

3 / Resultaat

Verlaging van digitale drempels. 

De nieuwe website heeft een warme uitstraling. Verhalen van bewoners vormen het kloppende hart. De webpagina's zijn zorgvuldig door het Woonpuntteam gevuld. Dat ging nóg makkelijker dan voorheen dankzij de nieuwe versie en interface van het ConcreteCMS. Het mooie is dat deze content ook nog eens veel beter toegankelijk is voor de doelgroep. Door middel van een fikse snoeiklus is het aantal webpagina's drastisch verlaagd: van 2.000 naar 200 pagina's. Maar ook aan verdere online inclusiviteit is gedacht. De content kan voorgelezen en/of vertaald worden met Readspeaker. Daardoor voelen anderstaligen en mensen met een visuele beperking zich beter thuis op de Woonpuntsite. 

 

Met hulp van de positief-kritische en enigszins eigenwijze blik van de Zuiderlichters zijn we tot een resultaat gekomen waar we trots op zijn.
Merel Schreurs
Communicatieadviseur, Woonpunt
woonpunt-laptop-3.png
woonpunt-laptop-2.png
PDF-WP-Brusselseweg-kozijnen-025 (1).jpg
WP-Rijdampark-20230521-030.jpg