LIOF
Museumnacht Maastricht
hotel management school maastricht (zuyd)
Drie werelden,
één website

De Hotel Management School Maastricht is een opleidingsinstituut van Zuyd Hogeschool. Maar er gebeurt meer dan alleen het opleiden van bachelors en masters voor de nationale en internationale hospitality-industrie. Het instituut herbergt ook een bijzonder hotel met 26 designer kamers en een restaurant (lunch, borrel, diner) dat voor elke belangstellende toegankelijk is. Tot slot is er ook een consultancy in het instituut geïntegreerd dat onder meer organisaties in de gezondheidszorg, overheid en dienstverlening helpt met het structureel verbeteren van hun gastvrijheid en klantgerichtheid.

Kamerboeken copy.png

1 / uitdaging

Elk onderdeel zijn eigen journey.

De grootste uitdaging bij de ontwikkeling van de website voor de Hotel Management School Maastricht (HMSM) was om het inhoudelijk te laten kloppen. Om de site recht te laten doen aan alle drie de afzonderlijke onderdelen van HMSM. Het is weliswaar de school waar alles aan ophangt (zonder school immers geen hotel en geen consultancy), maar elk onderdeel bestaat óók op zichzelf. In de site moesten de verschillende customer journeys logisch langs elkaar vallen zonder elkaar te raken. Het hotel moet immers (tot op zekere hoogte) kunnen concurreren met andere hotels en voor consultants geldt dat eveneens. In de hotelgast-journey en de consultancy-journey moet het dus juist niet - of maar met mate - over bachelor- en masteronderwijs gaan. De drie onderdelen moesten kortom gelijkwaardig voor het voetlicht worden gebracht, best lastig als je bedenkt dat de verschillende stakeholders van de drie onderdelen vanzelfsprekend ook elk hun eigen wensen en gedachten hadden bij hun deel. Het ontwerpproces moest het geloof brengen dat drie sites in één geen kleurloos compromis maar een sterke troef zou zijn.

crHotelschool_LR-4.jpg
crStudentHotel-029.png
crStudentHotel-052.jpg

2 / IDEE

Drie sites in één.

We werkten met de mensen van HMSM samen volgens de Double Diamond-methode. In de discoverfase spraken we met hotelbezoekers, klanten van de consultancy en (aankomende) studenten over wat de site voor hen zou moeten doen. Belangrijke learnings uit die sessies waren onder meer: maak het niet te complex, de website is niet de oplossing voor alle marketingdoelstellingen, minder focus op techniek/functionaliteit meer investeren in goede beknopte content. Het knappe van de site is dat de drie werelden ontsloten zijn met een en hetzelfde wireframe; een menustructuur. In de afzonderlijke delen wordt gebruik gemaak van verschillend kleurgebruik, sfeer en type fotografie.

Het onderwijsaanbod ademt een sfeer van studenten, internationaal onderwijs en het studentenleven op de campus en in de stad Maastricht. In het deel voor hotel en restaurant wordt de bezoeker verleid met beeld voor een avondje uit of een nachtje weg en kan hij eenvoudig een kamer boeken of een tafel reserveren. En het consultancydeel straalt een no nonsense, business to business sfeer uit. Onderin elk deel vindt de bezoeker steeds de drie logische vervolgstappen om hem verder te helpen. Aangezien 'onderwijs' wel het grootste aandeel in de site beslaat, krijgt het op de homepage de meeste aandacht. Binnen een van de onderdelen is de content toegespitst op de doelgroep doormiddel van toptaken, sub-navigatie en call-to-actions en is de switch naar een ander onderdeel niet prominent aanwezig. Verder is er aandacht besteed aan goede landingspagina's die aansluiten bij de wensen uit het gebruikersonderzoek. Ook vonden we het belangrijk om pagina's makkelijk scanbaar te maken met goede tussenkoppen en door accordions te gebruiken waardoor inhoud uitklapbaar is zonder dat er direct een heel lange pagina ontstaat. 

3 / Resultaat

Tot het uiterste.

De even functionele als stijlvolle site kwam tot stand in een plezierige co-creatie tussen de contentmakers van de HMSM en de communicatiespecialisten, UX'ers en developers van Zuiderlicht. Niet voor elkaar, maar echt met elkaar werken. Doordat men bij HMSM tot het uitterste wilde gaan, konden wij ook alles geven. Daarom zijn we (naast de uiteindelijke functie en vorm) ook trots op de gezamenlijk inspanning in het proces die er toe bij heeft gedragen dat bij de drie onderdelen tot meer verbondenheid heeft geleid. In de nieuwe site kunnen meer resultaten dan ooit worden gemeten en er is al een groei te zien van het aantal aanvragen en downloads van de brochures voor bachelor en master. De whitepapers van de consultants zijn ook een waardevolle toevoeging om hun dienstverlening onder de aandacht te brengen en het hotel is blij met de mogelijkheid om acties te communiceren.

005.png
Teamwork over en weer heeft tot een fantastisch resultaat geleid. We weten dat onze wensen niet altijd makkelijk zijn, maar Zuiderlicht denkt én werkt mee van ontwerp tot launch. Een partner waar we op kunnen vertrouwen.
Vera Dühring
Dean Relations & Commercial Affairs, Hotel Management School Maastricht