Hospitalitydenken is veel breder inzetbaar dan in de hospitalitysector alleen. Het zorgt voor betere klantervaringen, aantrekkelijke merken en de groei van bedrijven. Om in die behoefte te voorzien besloten Hotel Management School Maastricht, Technological University Dublin en IQS Ramon Llull University Barcelona een nieuwe generatie hospitality leaders op te leiden. Creatief en innovatief. Met voeten in de digitale wereld maar met aandacht voor klantervaringen in de 'echte' wereld. Dit met een gloednieuwe, toekomstbestendige master waarbinnen studenten op basis van Design Thinking methodes innovaties ontwikkelen, onderzoeken en toetsen. Aan Zuiderlicht de vraag om deze bijzondere master een eigenzinnig gezicht te geven, zowel qua (web)design als copy. Géén 13 in het dozijn is een uitdaging waar wij ons graag aan waagden...
1 / uitdaging
Experimenteel, menselijk en disruptief
Omdat de master zich niet alleen richt op studenten met een hospitalityachtergrond, maar ook op economie- en businessstudenten is het concurrentieveld groot. Daar komt nog bij dat het volgen van deze master niet goedkoop is, én dat er in deze pioniersfase nog geen studenten zijn die het programma aan hun peers kunnen aanbevelen. Voor de drie onderwijsinstellingen stond het dan ook buiten kijf dat het unieke karakter van deze master meteen aan de brand identity af te lezen moest zijn. Experimenteel, menselijk, disruptief en voor digital natives. Het belangrijkste communicatiemiddel voor de master is de website, en dus zetten we in op een digital first identiteit en crispy teksten die leiden tot conversie.
2 / IDEE
Anders dan anders als leidend principe
Om een onderscheidende visuele identiteit neer te zetten keken we goed naar concurrerende masteropleidingen. Donkergroen en -blauw, schreefletters en stockbeelden met stropdassen voerden de boventoon. En dus verkenden wij juist de tegenovergestelde kant van het spectrum. De typografie wordt schreefloos en strak, zodat het ook niet concurreert als er over de master wordt gecommuniceerd vanuit de huisstijl van de onderwijsinstellingen. Een bold kleurenpalet dat refereert aan de drie steden. Net als de vormelementen overigens. Ze schetsen de contouren van Maastricht, Dublin en Barcelona, maar zijn vooral ook in transitie. Dit verbeeldt niet alleen het reizen, maar ook persoonlijke ontwikkeling, het uitstippelen van een toekomst als professional en het iteratieve pad van Design Thinking dat de master kenmerkt. De motion graphics sluiten goed aan bij de digitale belevingswereld van de doelgroep en de dynamische wereld waarop de master hen voorbereidt. Ook de tone of voice is anders dan anders. Catchy en met een knipoog waar het kan, scanbaar en helder waar het moet.
Eerder ontwikkelden we al de website voor Hotel Management School Maastricht. Daarom lag het voor de hand om deze nieuwe website in dezelfde technische basis te ontwikkelen. Met het Multisite principe van ConcreteCMS kun je voor een onbeperkt aantal sites alles omtrent CMS, hosting en beveiliging vanuit één centrale plek beheren. Niet alleen handig voor de editors, maar ook voor toekomstig beheer.
3 / Resultaat
Een visuele stijl die blijft plakken
Als er meerdere partijen in het spel zijn is het soms lastig om consensus te bereiken over een ontwerp. Niet alleen persoonlijke voorkeuren maar ook een andere culturele bril spelen daarin een rol. Het idee voor deze stijl kende echter vanaf dag één een zachte landing. In zeer korte tijd kwamen een nieuwe stijl en website tot stand die studenten op eigenwijze manier verleiden tot inschrijving voor de nieuwe joint-master. We kijken ernaar uit om de eerste future leaders te zien afzwaaien.