Conversational user interface voor LIOF
Dag ondernemer! Ik heb een paar korte vragen.

Dag in, dag uit helpen 50 LIOF-adviseurs Limburgse ondernemers verder. Ze gebruiken daarbij uiteenlopende instrumenten: subsidies, leningen en participaties. En dat op alle momenten in de life cycle van een bedrijf: pril idee, groeispurt, bedrijfsovername. LIOF had bij elkaar wel tien websites: voor zowat elk instrument één. Dat bleek niet werkbaar. Met een team LIOF-adviseurs verbeterden we daarom de online dienstverlening.

1 / Uitdaging

Hoe help je ondernemers?

Ondernemers hebben nauwelijks tijd om te lezen. En zeker geen financieel-juridische subsidievoorwaarden. Ze willen snel iemand aan de lijn die hen verder helpt. Uit onderzoek bleek dat deze ondernemers niet goed wisten wat ze van hun regionale ontwikkelingsmaatschappij mochten verwachten. En door de vele namen en websites voor fondsen, programma’s en subsidies die LIOF beheerde zagen zij door de bomen het bos niet meer. Tijd dus voor een website waarmee LIOF zijn klantgerichte identiteit sterker uitdraagt en Limburgse ondernemers biedt wat ze zoeken: concrete, laagdrempelige en persoonlijke hulp bij ondernemen.

Deze week werd ik drie keer gebeld en was het drie keer raak.
Niek Theunissen
Business developer LimburgAgrofood

2 / Idee

Snel ter zake

De nieuwe website moet de ondernemer snel in contact brengen met een LIOF-adviseur die hem of haar bij de hand neemt. Maar tegelijk moet het voelen alsof je persoonlijk geholpen wordt. De customer journey hebben we daartoe tot op het bot vereenvoudigd, met een uitgebreide analyse van persona’s en toptaken. De nieuwe LIOF-website opent daarom met een ‘conversational user interface’: in een paar vragen brengt de virtuele assistent je bij de juiste adviseur. Daarnaast laat de website direct zien wat LIOF is en wat die 50 adviseurs allemaal voor je kunnen betekenen. Zo zie je in 50” wat LIOF doet en worden alle programma’s en fondsen in heldere beelden uitgelegd. Maar ook aan de ondernemer of financieel adviseur die wel al weet wat hij zoekt is gedacht. In een helder overzicht van alle fondsen en programma’s vindt hij of zij alle details.

LIOF_TEAM INDUSTRIE_C_5852.jpg

3 / Resultaat

LIOF bereikt meer ondernemers

Gemiddeld 35 ondernemers vinden nu iedere week de naam en het telefoonnummer van de LIOF-adviseur die hun specifieke vraag kan beantwoorden. Dat is zo’n 25% van alle bezoekers van de homepage. De overige bezoekers duiken de inhoud in. Dat zien we aan het lagere bouncepercentage en de toegenomen sessieduur ten opzichte van de oude sites. En als die ondernemers bellen, dan levert dat vaak een interessante samenwerking op. “Deze week werd ik drie keer gebeld, en het was drie keer raak,” vertelt Niek Theunissen, business developer van het programma LimburgAgrofood. “We hebben ze allemaal verder kunnen helpen.” Ook ondernemers merken het verschil. Zo vertelt een van de ondernemers die deelnam aan het klantonderzoek voor en na de nieuwe website dat hij op de nieuwe site direct vindt wat hij zoekt. En dat het veel duidelijker is wat LIOF allemaal doet. Andere ondernemers omschrijven LIOF als beter benaderbaar, toegankelijk en open.

LIOF_SITE_CASE_VIDEO_TUMB.jpg