Maasvallei
Museum De Bastei
Brand identity voor intiemste metropool op aarde
Merk Maastricht: verrassend én vertrouwd

Maastricht is een internationaal georiënteerde stad die gekenmerkt wordt door haar geschiedenis, centrale Europese ligging en de joie de vivre van haar inwoners. En natuurlijk de thuisbasis van Zuiderlicht!

Maastricht Marketing voert de regie over het merk Maastricht. Dat betekent dat zij de stad eenduidig en sterk positioneert. Nationaal én internationaal. Om dit te realiseren werkt Maastricht Marketing met ondernemers, bedrijven en instellingen uit de stad en regio. Samen bouwen zij aan Maastricht, met als doel de reputatie als een geweldige plek om te wonen, werken, studeren en investeren te versterken.

03_MM_Column Amsterdam_1920x1080.jpg
06_Newspaper cover_1920x1080.jpg

1 / uitdaging

Brand identity herijkt merk Maastricht.

In 2022 werd Maastricht uitgeroepen tot tweede stadsmerk van Nederland, na Amsterdam. Een kanttekening daarbij was dat het te eenzijdig geladen was, vanuit toerisme. Voor Maastricht Marketing aanleiding om samen met meer dan 85 stakeholders in Maastricht en regio (waaronder Provincie Limburg, Gemeente Maastricht, Maastricht University en MUMC+) aan de slag te gaan om het merk breder inhoud te geven. Het resultaat is een herijkt merk, gebouwd op negen unieke DNA-elementen:

  1. Gelukkig zijn door te genieten
  2. Sociale kracht
  3. Uniciteit door lokaliteit
  4. Slimmer door gesprekken
  5. Informeel samenwerken
  6. Effectief de tijd nemen
  7. Exclusiviteit door inclusiviteit
  8. Toekomst door te bouwen op het verleden
  9. Podium voor (levens)kunst

Met Maastricht en regio als een plek waar je innovatie en carrièrekansen vindt in combinatie met een hoge kwaliteit van leven. Volkomen in balans. Aan Zuiderlicht en Miranda Reijnders de vraag om deze herijking samen te vertalen naar een nieuwe brand identity.

4_MM_woordmerk.svg
5_MM_hoarding wall_3000.jpg

2 / IDEE

Tegenstellingen die in balans zijn.

Op basis van elementen als het DNA, merkverhaal, een combinatie van twee archetypes én de brandfilter gingen we aan de slag met de nieuwe visuele identiteit. Als belangrijkste rode draad namen we het gegeven dat Maastricht bij uitstek dé stad is waar tegenstellingen in balans komen. Ze versterken elkaar en leiden samen tot iets nieuws. Een inspirerend creatief vertrekpunt.

 

7_MM_vliegveld scherm.jpg
8_MM_krant toekomst en verleden.jpg

Woord- en beeldmerk

Het werken met tegenstellingen is duidelijk terug te zien in het design. In het woordmerk zijn een elegante schreefletter en een moderne schreefloze letter samengesmolten tot één geheel. Deze twee uitersten botsen niet, maar blenden. Vormen samen een uniek nieuw woordmerk. Verrassend én vertrouwd. Zakelijk én leisure. historisch én eigentijds. Sjiek én urban.

Uiteraard behielden we hét symbool van de stad als beeldmerk: de vijfpuntige ster. Maar door met de ogen van nu naar dit stukje geschiedenis te kijken ontstond iets nieuws: een halve ster. Een verbindster. Een knipoog naar het feit dat het geheel meer is dan de som der delen. Maar de halve ster nodigt ook uit tot ontdekken. Het verhaal van Maastricht heeft dankzij de tegenstellingen tenslotte altijd twee kanten!

Ook de kenmerkende kleuren bleven overeind, maar werden opgefrist. Wit en energiek rood zijn dominant. Met warm wit als secundaire kleur, een knipoog naar de warme gloed van de stad die lonkt. En voor de oplettende lezer: geen zwart dus. Dat betekent bij voorkeur óók geen zwarte teksten. Alleen wit op rood andersom.

9_MM_fotografie met beeldmerk_3000.jpg

Communicatieconcept

Om het duale karakter van de stad op een begrijpelijke manier over de
bühne te brengen gebruiken we tegenstellingen. Die maken snel en helder concreet wat Maastricht te bieden heeft én uniek maakt. Twee woorden,
verbonden door 'én'. Daarmee laten we de hele wereld daartussenin aan de verbeelding over. Om de tegenstelling extra te accentueren gebruiken we ook hier de twee fonts, waarbij we een knip maken tussen de twee woorden.

Uiteraard worden stad en regio ook herkenbaar in beeld gebracht. Dit op basis van een fotografiematrix, waarin niet alleen aandacht is voor de stad, maar ook voor de mensen én emotie. Zo ontstaat een gevarieerd scala aan beeld dat samen een verhaal vertelt.

10_MM_abri vrijthof_3000.jpg

3 / Resultaat

Wereldwijde aantrekking én lokale trots.

De ins en outs van het herijkte merk Maastricht en de nieuwe brand identity werden gepresenteerd tijdens een speciaal event voor genodigden. Na afloop werd het ontwikkelde brand book digitaal ter beschikking gesteld om mensen te inspireren om de verhalen en ambities van de stad mee uit te dragen, maar ook om nationaal en internationaal de unieke identiteit en potentie van Maastricht en regio te laten zien. De eerste campagne die in de nieuwe stijl is uitgerold is brengt het rijke cultuuraanbod van de stad landelijk onder de aandacht. Dit door een krachtig beeld te combineren met een tikje poëtische tegenstelling, vertaald naar o.a. een abricampagne, bijlage voor NRC en social visuals. We kijken ernaar uit om deze brand identity en het imago van de stad verder tot leven te zien komen.

Nieuws!
In mei 2025 is Maastricht uitgeroepen tot nummer één stadsmerk van Nederland.

MM_CULTUURCAMPAGNE_ABRI-VOORBEELD A.jpg
Metasuite-4226.jpg
MM_CULTUURCAMPAGNE_NRC BIJLAGE.jpg
Metasuite-4015.jpg

Lancering herijkt merk Maastricht – Credits: Maastricht Marketing, SESSIBON en Metasuite