Betaalbaar wonen is anno 2024 een behoorlijke uitdaging. Samen moeten we groeiende ongelijkheid en polarisatie in onze samenleving het hoofd zien te bieden. In Maastricht en omliggende dorpen zet Maasvallei zich al jaren in om méér te doen dan alleen goede en betaalbare woningen bieden. De woningcorporatie streeft naar culturele uitwisseling en sociale cohesie. Zodat bewoners zich echt thuis voelen en de wijken zich ontwikkelen tot hechtere gemeenschappen. Daarmee treedt Maasvallei op eigenzinnige wijze buiten de paden van de gebruikelijke woningcorporatie.
1 / Uitdaging
Bouwen aan een nieuwe gemeenschap.
Voor woningcorporaties zoals Maasvallei gaat het niet meer alleen om betaalbare woningen, maar ook om het versterken van sociale verbindingen. Maastrichtse wijken zijn heel divers, met o.a. studenten, gezinnen en ouderen. Hoe borgen we dan toch dat oude 'buurtgevoel'? Maasvallei wil zichtbaarder en actiever zijn in de wijken, en zo een bijdrage leveren aan de leefbaarheid en sociale interactie. Onder het motto ‘goed leven, goed wonen’ wil Maasvallei bewoners weer dichter bij elkaar én hun buurt brengen. Om dat goed uit te dragen was er behoefte aan een visuele identiteit, die betekenis geeft aan deze koers.


2 / Idee
Van positionering tot middelenuitrol.
Samen met medewerkers van verschillende afdelingen en de directie gaven we in workshops betekenis aan de vernieuwde toekomstvisie: wie zijn we, en waar willen we over vijf jaar staan? Ook gingen we diep in op het DNA van Maasvallei. Zo kwamen we tot een inspirerende en authentieke positionering die breed gedragen wordt, en een stevig fundament vormt voor de nieuwe strategie en koers. Kort gezegd wil Maasvallei meer zijn dan alleen een verhuurder. De woningcorporatie wil grenzen verleggen, kansen creëren en nieuwsgierig zijn naar huurders en bewoners. Samen met de drie kernwaarden ondernemend, verbindend en aandachtig, en het archetype ‘de ontdekker’ vormde deze positionering de basis voor een nieuwe huisstijl, communicatiestrategie en het vernieuwde webplatform. Daarnaast hielpen we medewerkers om de visie te vertalen naar hun dagelijkse werk en uitdagingen door middel van een strategische workshop.





Optimistische en uitnodigende stijl
De nieuwe, kleurrijke huisstijl staat symbool voor de diversiteit van bewoners, wijken en medewerkers. De vormtaal en illustratiestijl maken de communicatie laagdrempelig, optimistisch en uitnodigend, terwijl de fotografiestijl die we uitvoerden het nieuwsgierige en persoonlijke karakter van Maasvallei in beeld brengt. Naast een visuele herijking is ook de tone of voice vernieuwd. Maasvallei gebruikt nu een schrijfwijzer om ervoor te zorgen dat alle communicatie vriendelijk en toegankelijk blijft.
Praktische website met slimme tool voor editors
De belangrijke rol van de website in de communicatiemix én de ambitie om service en klantgerichtheid te verbeteren leidden ook tot vernieuwing op digitaal vlak. We heroverwogen de rol van de website en richtten ons op het verbeteren van de gebruikservaring. De nieuwe site is toegankelijker en praktischer. Huurders kunnen bijvoorbeeld eenvoudig reparatieverzoeken indienen, en het actuele woningaanbod wordt automatisch gesynchroniseerd met ThuisInLimburg.nl. Bovendien wordt nieuws efficiënt verspreid via social media. Maar er zijn nog meer voordelen voor editors. Dankzij een ingebouwde AI-assistent in het Craft CMS kan Maasvallei webteksten snel aanpassen aan de nieuwe tone of voice of naar het Engels vertalen, wat werk bespaart en zorgt voor consistente online content. Het systeem maakt het bovendien eenvoudig om mini-sites te lanceren voor specifieke projecten, zoals nieuwbouw of renovaties, zodat omwonenden en ondernemers altijd up-to-date blijven. Door slimme koppelingen met interne en externe systemen is het beheer van Maasvallei.nl en andere digitale kanalen efficiënter en gebruiksvriendelijker dan ooit.
3 / resultaat
Onderscheidende positie in de markt.
In september 2024 presenteerde Maasvallei haar vernieuwde visuele identiteit aan bewoners. Door heel Maastricht werden buurtacties georganiseerd om dit te vieren. De woningcorporatie onderscheidt zich nu duidelijk in de markt. De koers biedt medewerkers heldere richtlijnen, en vormt de basis voor strategische keuzes. Dit is doorvertaald naar diverse communicatiemiddelen, waardoor de interne en externe communicatie meer consistent en doelgericht zijn geworden.

