Zuyd
Synthon
Visuele identiteit Nijmeegs museum
Beleven, ontdekken en verwonderen in Museum de Bastei

Museum De Bastei verbindt de stad Nijmegen met de omliggende natuur en betrekt de mens daarbij met tentoonstellingen, educatieprogramma's en rondleidingen. Hier wordt het verhaal van het leven in, om en aan de rivier de Waal verteld. En reizen jong en oud door verleden, heden en toekomst. 

Maar niet alleen de meer dan 100.000 objecten tellende collectie van dit museum is uniek. De kern van het gebouw wordt namelijk gevormd door een zestiende-eeuwse Stratemakerstoren, een zogeheten bastei. Dit historische landmark is op creatieve wijze omhuld met een moderne gevel. Een echte eyecatcher dus.

Video-Thumbnail-2.jpg
Brand video
Museum de Bastei

1 / uitdaging

Betekenisvolle visuele identiteit.

Het cultuur- en natuurhistorisch museum vond het lastig om met de bestaande huisstijl in te haken op actuele thema's en de doelgroep. Daarnaast hadden ze ook behoefte aan een stijl die nog beter aansloot bij de groei die ze zelf hebben doorgemaakt in de 6 jaren waarin ze nu bestaan. Groei in professionaliteit, positionering en beleving. En dus schreven zij een pitch uit. Zuiderlicht kwam als winnaar uit de bus en mocht aan de slag om een visuele identiteit te maken die teruggaat tot de kern. Betekenisvol en met een duidelijke link naar de geschiedenis, het heden en de toekomst. En uiteraard met een verwijzing naar het gebouw en de Waal. De uitstraling mocht volwassener en eigentijdser. Een krachtig eigen gezicht, dat Museum De Bastei steviger positioneert binnen het culturele veld, zowel lokaal als landelijk.

Museum-De-Bastei_14.jpg
Museum-De-Bastei_13.jpg
Museum-De-Bastei_12.jpg

2 / IDEE

Al het goede komt in drieën.

Van het imposante historische gebouw en de indrukwekkende collectie tot de rivier die met al zijn geschiedenis elke dag voorbij stroomt als de levensader van Nijmegen. Inspiratie om tot een heldere en open visuele identiteit te komen was er genoeg. Er ontstonden meteen ideeën om weg te bewegen van een traditioneel logo dat vooral leunt op de uitgeschreven naam. In plaats daarvan zochten we naar een vormelement dat de bastei, de naam en het gevoel van de locatie symboliseert. Dat sterk herkenbaar is en daarmee de identiteit kan dragen zonder de naam voluit te hoeven gebruiken. Toen we in de achtergrond van het museum doken kwamen we erachter dat heel veel thema's en eigenschappen van het museum uit drie samenhangende delen bestonden. Verleden, heden en toekomst bijvoorbeeld. Of water, aarde en lucht. En het is ook terug te vinden in de lagen van het museumgebouw. Drie werd daarmee onze basis.

Museum-De-Bastei_links.jpg
Museum-De-Bastei_midden.jpg
Museum-De-Bastei_Rechts.jpg

Verbinding in vormtaal

Voor het woordmerk kozen we Nikkei Journal, een font dat net als de Bastei een stevige basis vormt. Serieus en volwassen, maar met een speelse touch. Er zitten drie E's in Museum De Bastei. Deze kregen elk een eigen armlengte. Dit brengt eigenheid, en is een verwijzing naar de gelaagdheid van het museum. Denk aan tijdsperiodes, aardlagen en onderwerpen van het museum.

Het vormelement is een visualisatie van de drietrap, opgebouwd vanuit de E. Het is onderdeel van het logo, maar wordt ook op zichzelf staand gebruikt. De ene keer is het een volvlak, dat gevuld wordt de kennis en kunde van het museum. Een andere keer omlijnd, als een venster op de wereld. Het geeft het museum een duidelijke rol als verbinder voor publiek én onderwerpen. Een dankbare vorm, die op heel veel verschillende manieren ingezet kan worden om te bouwen aan de herkenbaarheid van Museum De Bastei.

Het primaire kleurenpalet omarmt de natuurlijke omgeving en historie: het gebouw (bruin), de rivier (blauw) en de natuur (groen). Deze kleuren vormen de kern voor de huisstijlmiddelen. Voor accenten is er nog een additioneel kleurenpalet, dat een optimistisch, vriendelijkheid, speels en spannend karakter heeft.

Mockup-Folder-V2-useum-De-Bastei.jpg
Mockup-Meisje-Raam-V2-useum-De-Bastei.jpg
MM_Banner_BN-AMS-03.jpg
Zuiderlicht hield onze grote ambities scherp in de gaten. Fantastisch om te zien hoe zij direct tot de kern kwamen en onze identiteit zo helder en overtuigend konden visualiseren. Zuiderlicht heeft ons écht geholpen die gewenste extra stap te zetten naar een professioneel, wervend en inspirerend museum.
Emma van den Hoogen
Marketing Coördinator, Museum De Bastei

3 / Resultaat

Laat de nieuwe energie stromen.

De nieuwe visuele stijl ziet het levenslicht op 26 september 2024 en start direct met een publiekscampagne voor de herfstvakantie. Dankzij heldere en duidelijke richtlijnen en een basisset middelen kan Museum De Bastei nu ook zelf aan de slag met de brand identity. Dat was tenslotte een van de wensen. We kijken ernaar uit om de nieuwe energie die zo'n stijl brengt te zien stromen. Ben je in de buurt? Breng dan zeker een keer een bezoekje!

Museum-De-Bastei_02.jpg