Website new student portal

Servicedesign op basis van co-creatie

Studenten van Universiteit Maastricht moeten in diverse systemen inloggen om info over lesroosters, cijfers, mails, vakken en lesmateriaal bij elkaar te zoeken. Dat zijn veelal grote, ingewikkelde systemen waar je moeilijk je informatie kunt vinden en taken kunt uitvoeren. Bovendien werken ze niet op de mobiele apparaten waar iedereen tegenwoordig mee rond loopt. Dat kan makkelijker! Daarom werken we samen met de UM, een groep studenten en Amplexor aan een nieuwe studenten portal. Co-creatie dus, met de gebruikers ervaring (UX) als uitgangspunt.


We werken op basis van agile scrum. Het proces is opgeknipt in stukken, waarbij we toewerken naar een minimal viable product. In de loop van het academische jaar 2015-2016 gaat een groep bèta-testers aan de slag met een proef versie. Daarna volgt de eerste release van de neiuwe studenten portal voor alle 15.000 studenten. Alle informatie op één plek en uiteraard ook toegankelijk via tablet en smartphone. Zo maken we het leven van duizenden studenten weer een stukje makkelijker en laat de Universiteit Maastricht zien dat ze voorop lopen als het gaat om onderwijs innovaties.


Communicatie website


De communicatie rondom dit project is van groot belang. Daarop kan de universiteit de stakeholders informeren, maar ook de studenten. Een van de functies is bijvoorbeeld ook het werven van bèta testers voor een eerste test versie van de portal. Uiteindelijke gaat het ook de functie van vraagbaak (F.A.Q.) vervullen en komen er handleidingen op.

New MyUM student portal website
New MyUM student portal website
New MyUM student portal website
New MyUM student portal website
New MyUM student portal website responsive

Introductie video

Om de nieuwe portal onder de aandacht te brengen en bèta testers te werven maakten we bovenstraande website. Belangrijk onderdeel van die campagne is een filmpje dat we maakten om uit te leggen wat het idee achter de nieuwe portal is en te tonen hoe deze er straks uit gaat zien en gaat werken. Het resultaat? Een conversie van 40%. Dat betekent dat 40% van de bezoekers van de website zich ook daadwerkelijk inschrijft als bèta tester.



Launch video


Voor de lancering van de portal voor alle studenten hebben we een launch video gemaakt. In deze video wordt de portal geïntroduceerd aan de de belangrijkste design principes en de reacties van studenten en medewerkers van de universiteit.

pijltje boven