Brightlands
Mosa
'Obsessed with details' tot leven gewekt
Designmerk-waardige identiteit en middelen

FORMANI blinkt uit in architectural hardware. Van deur- en raambeslag tot meubelbeslag en accessoires. De afgelopen jaren groeide dit Zuid-Limburgse familiebedrijf uit tot een gerenommeerd designmerk dat voet aan de grond heeft in maar liefst 50 landen en samenwerkt met klinkende namen als David Rockwell en Piet Boon. Bij architecten en interieur­ontwerpers is het merk daarnaast geliefd vanwege het geboden totaalconcept: het assortiment zo breed dat de gekozen signatuur in het hele interieur kan worden doorgetrokken. Kenmerkend voor FORMANI is dat ze altijd the extra mile gaan. Of het nou gaat om vakmanschap, technisch vernuft of customer care, grenzen zijn er om verlegd te worden.

1 / uitdaging

Van zoekfunctie-optimalisatie tot 360° branding

Met ons werk voor Mosa als referentie klopte FORMANI bij Zuiderlicht aan. In eerste instantie om te onderzoeken of we naast de toenmalige website een digitale catalogus met een goede zoekfunctie konden bouwen. Al gauw kwam ook de behoefte aan een pullstrategie ter tafel en werd de blik steeds verder verbreed. Dit vanuit een onderliggende behoefte aan een betrouwbaar en creatief full-service bureau dat een nieuwe impuls kon geven aan het bedrijf.

4_sketch.jpg

2 / IDEE

Méér FORMANI maar toch minimalistisch

We begonnen met het leggen van een stevig fundament door middel van een huisstijlanalyse, interviews met klanten en dealers, en strategische workshops. Daaruit vloeiden zowel advies over als implementatie van een pull-strategie inclusief marketing automation en een opgefriste merkidentiteit. Bij die laatste spelen minimalisme en het contrast tussen zwart en wit een grote rol.

In communicatie leunde FORMANI vooral op referentieprojecten en bekende designers. Zuiderlicht stelde voor om de nadruk meer te leggen op de positionering van FORMANI als merk en de producten. Zo introduceerden we de pay-off 'Obsessed with details', die we in alle aspecten van het design tot leven wekten. Niet alleen in design en contentdosering, maar ook in fotografie. Van het productieproces tot schetsen van designers en het eindproduct als juweel. We maakten o.a. een 648 pagina's tellende catalogus en diverse brochures, een finishesbox (die al heel lang op FORMANI's wishlist stond) en productverpakkingen. Daarnaast ontwierpen en bouwden we een geheel nieuwe website met een catalogus met uitgebreide zoekfunctie, automatisch gegenereerde productbladen en nog vele andere verrassingen.

6_laptop.jpg
7_cover.jpg
The new catalogue is absolutely fantastic! It's so energetic, so much expresses the brand, the concept, the personal approach of the team... I am in love with it. it will help me a lot to promote Formani within the Russian market!
Ekaterina Tadich
Verkoopvertegenwoordiger Rusland, FORMANI
8_user.png

3 / Resultaat

Verbeterde merkzichtbaarheid en heel veel trots.

De website en catalogus zorgden voor een stevige wind onder de vleugels van importeurs en dealers. Het merk verkoopt zich bijna zelf! Hun lovende woorden druppelden dan ook al snel binnen bij het hoofdkwartier in Maastricht-Airport. Net als die van de architecten overigens, die ook tools aangereikt kregen om hun werk makkelijker te maken. En dan is er nog de interne trots, die duidelijk voelbaar is. Dankzij de nieuwe lijn die is ingezet heeft FORMANI een nog krachtiger gezicht naar de buitenwereld gekregen. Bold. Designminded. Zelfverzekerd. De essentie van het bedrijf is voelbaar in elke uiting. En die obsessie voor details, die hopen we nog lang te mogen delen ;)

 

> Lees meer over het co-creatieproces van de website in ons blog

10_swatches.jpg
11_rough_doorhandles.jpg