Een wereld te ontdekken bij Discovery Museum
Visuele identiteit voor nieuws­gierige aagjes

In 1998 opende ‘Industrion – museum voor industrie en samenleving’ zijn deuren in Kerkrade. Bezoekers kwamen er alles te weten over het mijnverleden en de industrie. In de loop der jaren verbreedde de focus van het museum, wat in 2009 leidde tot een heropening als Continium discovery center. Zes jaar later werd het Museumplein verrijkt met nóg twee musea: Columbus earth theater en Cube design museum. Sinds 2021 vormen deze drie instellingen één hotspot voor wetenschap, techniek, aarde en ontwerp. Een modern en breed georiënteerd museumconcept dat uitnodigt om te ontdekken.

1_entree-bord.jpg

1 / uitdaging

Visuele identiteit voor nieuw doe- en ontdekmuseum.

Continium, Cube en Columbus hadden elk een eigen logo en stijl. De samensmelting van de drie instellingen vroeg dan ook om een nieuwe visuele identiteit. Daarnaast zette de verandering van concept de deur open naar een nieuwe naam. Na een bureauselectie mocht Zuiderlicht aan de slag met deze uitdaging. Daarbij hoefde de stijl voor de opdrachtgever niet per se prijswinnend te worden maar vooral uitnodigend en effectief. Want waar de focus eerst op kinderen lag, ligt die nu op mensen van alle leeftijden die begaan zijn met de wereld. En die moeten geïnspireerd en verleid worden. Niet alleen om het museum te bezoeken, maar ook om na te denken over de vraagstukken die aan de onderwerpen wetenschap, aarde, techniek en ontwerp raken.

3_ticket.jpg
2_route-interieur.jpg
4_borden.jpg
5_vlaggen-en-gebouw.jpg
6_kleding.jpg

2 / IDEE

Discovery Museum, een wereld te ontdekken.

We stelden een naam voor die alle onderwerpen van het museum omvat, maar tegelijkertijd niets aan het toeval overlaat: Discovery Museum. Want in een museum waarin alles draait om de aarde en onze invloed daarop, is nog een hele wereld te ontdekken! De pay-off - een wereld te ontdekken - is ook van onze hand. Basis van de stijl bestaat uit twee geabstraheerde cirkels: één voor de aarde en één voor mens en maatschappij. Ze zijn onlosmakelijk verbonden en beïnvloeden elkaar voortdurend. Daarnaast kun je die cirkels ook als een venster zien. Zoals ruimtevaarders vanuit ruimtestation ISS de planeet op hun tocht bestuderen. Precies wat het museum je ook verschaft: een nieuw perspectief op onze aarde.

De twee cirkels waren bepalend in de zoektocht naar het juiste woordbeeld. Want in de naam komt die cirkelvorm terug in de ’o’. Uiteindelijk viel de keuze op het lettertype Brown van Lineto, met als resultaat een sober en krachtig woordmerk dat verder geen opsmuk nodig heeft. In de fontset zitten bovendien prachtige vormelementen die voor de herkenbaarheid hun werk doen. Daarnaast zijn kleurgebruik, fotografie en stramien bepalend. In de eerste periode wordt een optimistisch geel dominant ingezet als signaalkleur naast het zwart/witte. Echte mensen – gefotografeerd door Hugo Thomassen – kregen de hoofdrol in de door Zuiderlicht ontwikkelde introductiecampagne.

Zuiderlicht overtuigde vanaf de eerste minuut. In nog geen 10 weken tijd werkten ze onze nieuwe identiteit uit. Ons team en onze stakeholders zijn er heel blij mee.
Hans Gubbels
Directeur, Discovery Museum
8_tote-bags.jpg
9_logo_pand.jpg

3 / Resultaat

Stevige ingrediënten voor een total brand experience.

De richtlijnen voor deze sprekende visuele stijl en het campagneconcept gaven het Discovery Museum voldoende handvaten om de nieuwe identiteit zelf uit te rollen. En dat doen ze met plezier!

Door corona was het jammer genoeg lange tijd niet mogelijk om al die nieuwsgierige wereldburgers te ontvangen. Toch bleef de campagne zeker niet onopgemerkt! De gele cirkels en sprekende portetten van verbaasde, verwonderde en overpeinzende mensen trokken de aandacht in het straatbeeld. In 2022 opnieuw!

 

10_thumbnail-video.png
11_pand.jpg