Zuyd
Discovery Museum
Identity + campagne Nederlandse Dansdagen
Energieke stijl voor Nederlandse Dansdagen

Nederlandse Dansdagen is de grote promotor van de Nederlandse dans. Het hoogtepunt is zonder twijfel het jaarlijkse dansfestival dat plaatsvindt in Maastricht. De organisatie vroeg Zuiderlicht om een ​​nieuwe visuele merkidentiteit te ontwikkelen omdat de bestaande niet meer aansloot bij hun missie en de zichtbaarheid van het merk ontbrak. We vertellen je graag hoe de energieke stijl, die voor het eerst het licht zag in de campagne voor het festival van 2021, is ontstaan.

2_posters.jpg

1 / Uitdaging

Drempels verlagen en energie geven.

De visuele merkidentiteit van Nederlandse Dansdagen was vrij abstract en daardoor een tikkeltje afstandelijk. En dat terwijl het doel van Nederlandse Dansdagen juist is om de waardering door het publiek en zijn betrokkenheid bij de Nederlandse dans te vergroten. De nieuwe identiteit moet dan ook vooral drempelverlagend werken en energie geven. Er was één bindende voorwaarde: de zogenaamde ‘slinger’, die symbool staat voor choreografie, moest behouden blijven.

3_logo.svg
4_posterA.jpg
4_posterC.jpg
4_posterB.jpg
4_posterD.jpg

2 / Idee

Herkenbaar maar toch compleet nieuw

Het behouden van dit vormelement van collega Esther Noyons was voor ons bepaald geen straf. We deden wel een ingreep: door de vorm 180 graden te draaien ontstaat een balancerende danser. Om visueel te maken dat Nederlandse Dansdagen de danser centraal zet en ondersteunt plaatsen we de N en de D aan weerszijden van de slinger. Maar we geven de slinger een grotere rol dan alleen als element binnen het beeldmerk. Een extreme blow-up wordt gebruikt als vormtaal om vlakverdelingen te creëren. Daarnaast zetten we motion design in om de vorm dansbewegingen te laten maken in video's en andere digitale toepassingen. Zo maakten we er een compleet nieuw icoon van maar bewaarden we ook de herkenning van het oude beeldmerk.

Om de vraag naar een toegankelijkere en energiekere brand identity verder in te kleuren deden we afstand van de donkerblauwe huisstijlkleur. We kozen voor een energiek kleurenpalet dat passie uitstraalt. Lila speelt hierin de hoofdrol en wordt afwisselend met rood en een goudkleurige tint gecombineerd.

5_hoodie.jpg
7_polsbandje.jpg
8_banner.jpg
9_banner.jpg

Vervreemdende dansbeelden en verdieping

De campagne voor het jaarlijkse evenement vormde de ultieme testcase voor de nieuwe identiteit. De briefing van Nederlandse Dansdagen was om intrigerende beelden te maken waarvoor je meer dan een seconde nodig hebt om ze te begrijpen. Omdat de organisatie ernaar streeft om de stem van dans en de danskunstenaar luider te laten klinken, besloten we al snel dat vier iconische dansers de hoofdrol zouden spelen in de campagne. Ze werden gefotografeerd (door Hugo Thomassen) en gefilmd (door Strictua) op buitenlocaties in Maastricht. Op deze manier brengen we dans letterlijk naar buiten en wordt dans zichtbaar verbonden met de stad Maastricht. Door de beelden vervolgens 90 graden te draaien ontstaat een vervreemdend effect. Als kijker word je op het verkeerde been gezet, wat uitnodigt om er net wat langer bij stil te staan.

In de postercampagne combineerden we de krachtige foto's met uitingen die een meer grafisch karakter hebben. Om wat extra verdieping te geven, is een QR-code toegevoegd op de beelden. Door die te scannen wordt de voorbijganger meegenomen in het verhaal van de betreffende danser. Je ontdekt wat dans voor hem of haar betekent en geniet van een privéoptreden.

Zuiderlicht is een heel belangrijke partner. Niet enkel dankzij de frisse en heldere rebranding, maar ook op het gebied van de festivalcampagne. Ze denken altijd mee in een breder kader.
Claudia Laenen
Hoofd Marketing, Nederlandse Dansdagen
10_driehoeksbord.jpg

3 / resultaat

Communicatieve kracht offline & online 

De vernieuwde stijl doet zijn werk en de campagne werkt als een kleur- en energiebom in het straatbeeld van Maastricht. Team Nederlandse Dansdagen is er blij mee, maar ook vanuit de doelgroep regende het complimentjes. De  communicatieve kracht leidde tot de verkoop van meer dan 6.500 tickets in coronatijd. En de online marketingcampagne die we samen met de klant ontwikkelden stond garant voor zo'n 31.000 digitale bezoekers, waarvan er 19.000 nieuw waren. De resultaten smaken naar meer! De volgende campagne is dan ook al in de maak. 

thumbnail.png
#dansmetmij trailer
door Strictua