DB Cargo
Maastricht UMC+
Merkidentiteit Maastricht Marketing
Samen bouwen aan het merk Maastricht

Onze samenwerking met VVV Maastricht begon met een incidentele opdracht: de vormgeving van de nieuwe stadsgids. Dat was in 2008. We werken nog steeds nauw samen om te bouwen aan het imago van ‘ons’ Maastricht. Sinds 2017 werkt VVV Maastricht onder de naam Maastricht Marketing. 

Maastricht Marketing selfie spot Maastricht ster
Vlaggen Maastricht Marketing en TEFAF
Logo Maastricht Marketing

1 / Uitdaging

Op weg naar een verrijkt en spannend imago.

Aan het begin van onze samenwerking bestond de huisstijl uit een VVV-logo en enkele kleuren die regelmatig gebruikt werden. De minimale richtlijnen voor de identiteit zorgden voor een gefragmenteerd, weinig krachtig beeld. De verschillende partijen waarmee de VVV werkte gaven elk hun eigen invulling aan het merk Maastricht. Dat moest anders. Krachtiger, eenduidiger en consistenter. Om talent, bedrijven en de gewenste bezoekers aan te trekken. Om bewoners trots te laten zijn.

Daarbij kwam dat het imago van Maastricht in Nederland sterk is, maar ook (nog) vrij eenzijdig. De stad is geliefd om haar bourgondische kwaliteiten, tradities, mooie winkels, het goede leven, maar onvoldoende om zijn culturele, innovatieve en internationale kracht. En dat terwijl Maastricht zich in hoog tempo ontwikkelt tot een creatieve kennis- en cultuurstad, met de blik op Europa. Een stad waar het goede leven opnieuw uitgevonden wordt. Maastricht Marketing wilde ook deze nog onderbelichte kant van de stad onder de aandacht brengen.

Bouwen aan een verrijkt, spannend imago vraagt om een hybride maar eenduidige merkidentiteit die consistent en consequent toegepast wordt. En om een lange adem. Aan Zuiderlicht de vraag om deze identiteit te ontwikkelen en te bewaken.

Cecile Narinx voor Maastricht Vlaai Maastricht Marketing
Ontwerp vlaaidoos Maastricht Vlaai Maastricht Marketing
André Rieu met Maastricht Vlaai Maastricht Marketing

2 / Idee

Consistent en consequent een krachtige identiteit.

De onderdelen van de nieuwe stijl die het meest in het oog springen zijn logo/afzender en kleur. De Maastricht-ster wordt als sinds de middeleeuwen gebruikt. Wij gebruikten die kracht en optimaliseerden de rode ster tot een krachtig element voor alle uitingen. Daarnaast introduceerden we het woordmerk ‘Maastricht:’. Die dubbele punt benadrukt het veelzijdige karakter van de stad en staat voor ‘vul in’. Dit kan zowel in woord als beeld zijn. Lettertypen, kleurenpalet, beeldstijl en tone of voice werden verankerd. Een zorgvuldig opgebouwde beeldenbank met o.a. foto's van Hugo Thomassen tonen de good feel van Maastricht. Door deze consistent en consequent toe te passen in citydressing, advertenties, flyers, folders, website, banners, winkelbordjes, correspondentiedragers, selfie spots, campagnes, social media et cetera bouwen we met verschillende partijen aan een sterker merk dat de spanning tussen traditie en vernieuwing voortdurend onder de aandacht brengt. 

Magisch Maastricht affiche voor Maastricht Marketing
Maastricht Marketing Maastricht City map
Plattegrond Maastricht voor Maastricht Marketing

3 / Resultaat

Wow, kijk eens wat een bevestiging.

De stijl is door iedereen die met het Maastricht-merk werkt omhelsd. Het missiewerk dat we bij de verschillende partijen verrichtten betaalt zich uit. Samen met het team van Maastricht Marketing werken we aan verschillende campagnes. Tot en met merchandise artikelen aan toe. De PR-machine in het Dinghuis staat niet stil. Maastricht is herkenbaarder dan ooit. En wint de ene na de andere prijs: Beste winkelstad, Leukste uitje, Beste congresstad, 2e hotelstad van Nederland enzovoort. En minstens zo fijn: het is ook de meest geliefde stad bij bewoners, zo blijkt uit het ‘Steden en Strekenonderzoek 2015’.

Jaarverslag Maastricht Marketing: WOW Maastricht
Samen 'verkopen' we de stad. En dat dat écht werkt laten de resultaten wel zien.
Lars Flinkerbusch
Directeur, Maastricht Marketing