Europe Calling!
Europe Calling!
SYMPATHIEKE FONDSENWERVINGSCAMPAGNE
Aandacht voor borstkanker- onderzoek

Health Foundation Limburg (HFL) werft fondsen voor topreferente zorg- en onderzoeksprogramma's van het Maastricht UMC+. Zuiderlicht ontwikkelde onder andere de fondsenwervings- en awarenesscampagnes 'Onvergetelijk Limburg' voor onderzoek naar Alzheimer en 'Limburgse Decolletés' in het kader van borstkankeronderzoek. 

Momenteel werken we aan een grootste bewustwordingscampagne die de kans op Dementie moet verkleinen. En er wordt gewerkt aan een Limburg brede campagne voor het hart & vaatfonds.

Logo limburgse-deco-01.png

1 / Uitdaging

Geld ophalen voor borstkankeronderzoek.

Het Kankeronderzoekfonds Limburg wilde een bijzondere campagne opzetten specifiek gericht op borstkanker. Dit met twee doelen voor ogen. Enerzijds aandacht vragen voor deze ziekte, waar 1 op de 7 vrouwen mee geconfronteerd wordt. Anderzijds om geld te werven voor medisch wetenschappelijk onderzoek naar vernieuwende behandelmethoden die de kwaliteit van leven kunnen verbeteren. Onderzoek dat hoop geeft aan patiënten die nu opgegeven zijn. De campagne moest positief opvallen tussen het landelijke campagnegeweld, maar zeker niet glossy zijn.

2 / Idee

Limburgse Decolletés: meer dan een thema.

Zuiderlicht bedacht een laagdrempelige multimediale campagne met een knipoog: Limburgse Decolletés. Een ode aan de vrouwenborst. Om de campagne te laten landen bij het publiek zetten we winkeliers en restauranthouders in als ambassadeurs. Zij bedenken zelf een speciale actie voor de maand oktober (sinds jaar en dag de maand om borstkanker onder de aandacht te brengen). Bijvoorbeeld dat er per verkochte set (rozen of couverts) een percentage van het aankoopbedrag naar het borstkankeronderzoek gaat. De acties worden wereldkundig gemaakt via actieposters-op-maat en Facebook-posts. Het actieproduct wordt in tweevoud (naast elkaar) afgebeeld, zodat de decolleté goed zichtbaar is. Dat maakt de campagne opvallend en sympathiek tegelijk. Dankzij de kleur roze haakt de campagne in op de herkenbaarheid van andere borstkankerinitiatieven. De opbrengst stoppen de deelnemers in speciale spaarpotten, die aan het einde van de maand ingezameld worden door het Kankeronderzoekfonds Limburg.

Met zo’n campagne kost het ons niet veel moeite om mensen enthousiast te krijgen.
Ellen van de Ven
Directeur, Health Foundation Limburg
Limburgse Decolletés Bakkerij Bart
Limburgse Decolletés Restaurant Bijzonder Maastricht
Limburgse Decolletés Bikes4Fun Vaals
Limburgse Decolletés Berger Lingerie Maastricht
Limburgse Decolletés Mestrini Optiek
Limburgse Decolletés macarons Smores Patisserie & ChocolaSterie

3 / Resultaat

Heel Limburg kleurt roze in oktober.

De eerste editie van de Decolletés-actie vond plaats in 2015. Binnen drie jaar tijd groeide de actie van een regionaal fenomeen uit tot een campagne die provinciebreed wordt uitgerold. Hele straten en winkelcentra kleuren roze. Er zijn zelfs enkele deelnemers van buiten de provinciegrenzen. Gewoon, omdat ze de actie zo leuk vinden. Fondsenwervers en vrijwilligers merken dat het karakter van de actie het makkelijker maakt om mensen te enthousiasmeren tot deelname. Daardoor krijgen zij op hun beurt weer extra zin om de boer op te gaan. Een win-winsituatie dus. Het campagne-idee werd in 2016 beloond met een Red Dot Design Award in de categorie ‘social responsibility’ en bracht al duizenden euro’s op voor wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker.

Red Dot Design Award (Communication Design)

Award:
Red Dot
Prijs:
Winner
Datum:
2016
logo_reddot_zwart.png