Limburgse Decolletés
Limburgse Decolletés
Visuele identiteit met vleugje pop art voor Europe Calling!
Urgente oproep in toegankelijk jasje

In 2017 is het 25 jaar geleden dat het Verdrag van Maastricht werd ondertekend. Twaalf landen richtten toen in het Gouvernement aan de Maas de Europese Unie (EU) op. Intussen is de EU een organisatie met 28 lidstaten. Je zou zeggen: een succesmerk. Toch wankelt de EU. In veel landen groeit de onvrede, zeker als de prestaties worden afgezet tegen de kosten (€ 158 miljard in 2017). Sommigen zeggen: “We hebben al 70 jaar vrede in Europa, dat is uniek in de geschiedenis”. Anderen zijn sceptisch: “Of het nu gaat over financiën of vluchtelingen, de EU vormt nooit een geheel”.

Theo Bovens, Jean-Claude Junker en andere prominenten tijdens ME & EU conferentie Europe Calling!
Theo Bovens tijdens EU & ME conferentie Europe Calling!

1 / Uitdaging

Naast champagne ook reflectie.

Natuurlijk wordt zo'n jubileum herdacht met een goed glas. Maar het dwingt ons ook om na te denken over de toegevoegde waarde van de EU. De gemeente Maastricht en de Provincie Limburg stelden daarom een prikkelend programma samen dat een jaar lang ‘in dialoog wil vooruitblikken op Europa’. Zij ontwierpen een open laboratorium waar jongeren en in het bijzonder de ‘Génération Maastricht’ (mensen die geboren zijn in EU-geboortejaar 1992) een prominente rol hebben. Gemeente en Provincie vroegen ons om een logo en huisstijl te ontwikkelen voor dat totaalprogramma ‘Maastricht Treaty 25th Anniversary’.

Logo Europe Calling! Maastricht Treaty 25th Anniversary

2 / Idee

Europa heeft behoefte aan een 'wake-up call'.

Maar roept die titel 'Maastricht Treaty 25th Anniversary' wel de juiste associaties op? Weet die ‘Génération Maastricht’ wel dat dat verdrag over Europa gaat? En dat het in deze 25th Anniversary niet louter om champagne draait? Heeft 'Maastricht' voor velen niet een negatieve bijklank? Doet het niet vooral denken aan Brusselse regelzucht en de onmacht van Europa? Wij misten in de titel het laboratorium-aspect. Wij meenden dat de dialoog inspirerender zou zijn (en profilerender voor Maastricht en Limburg) dan het Verdrag zelf. Zoiets moet uit alle communicatie blijken. We adviseerden een nieuwe titel. Urgent en zelfbewust. Met ‘Maastricht Treaty 25th Anniversary’ als subregel.

We stelden daarom Europe Calling! voor. Een ferme oproep: Europa heeft je nodig! Het beeldmerk is een open denkwolk. Het stippenpatroon verwijst naar de pop art van Roy Lichtenstein. De vette kapitalen dragen bij aan de kracht van de oproep: dit is niet het moment om het schip te verlaten! De kleuren van de Europese vlag zijn omgekeerd, omwille van de beoogde reflectie. Het logo is stevig, opvallend en simpel. Dat maakt het makkelijk bruikbaar voor derden, want gemeente en Provincie organiseren in dat lange jaar echt niet alles zelf.

3 / Resultaat

Heel Maastricht doet mee.

De krachtige identiteit gaf het programma een boost. Want hoe vaak is een ‘laboratorium’ zo zichtbaar in de stad? Op alle bruggen en rotondes, op het stadskantoor en koffiekarretjes, in de hele stad riep het project de mensen op om mee te denken over Europa. Derden organiseerden meer side events dan voorzien. Tijdens de conferentie EU & ME kwamen niet alleen EU-kopstukken van toen en nu bijeen, maar ook 5.000 jongeren voor debatten, meet & greets, workshops, muziek- en theatervoorstellingen over de toekomst van Europa. Europe calling! werd hierdoor veel zichtbaarder en prominenter dan wanneer het programma ‘Maastricht Treaty 25th Anniversary’ had geheten. Als gevolg van dit succes is besloten om verder te gaan met Europe Calling!  Vincent van der Stouwe, bestuursadviseur van Provincie Limburg zegt: “Maastricht is én blijft de perfecte plek om vooruit te kijken naar de toekomst van Europa. En dit blijven we doen onder de vlag en ‘look & feel’ van Europe Calling!”.

Vlaggen Europe Calling! en Maastricht Marketing
Met Europe Calling! konden we laten zien dat het menens was. Deelnemers voelden direct aan dat er over de toekomst van Europa gesproken, gedebatteerd en nagedacht mocht, nee, moest worden.
Vincent van der Stouwe
Bestuursadviseur, Provincie Limburg
Raambelettering Europe Calling!
Europe Calling! koffiebus
Europe Calling! boek: Maastricht Treaty 25th Anniversary