Boels
ARP Nederland
Van Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek naar Vidar
Vier organisaties,
één identiteit

Vóór 2021 bestond het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek uit de sociale diensten van de gemeenten Sittard-Geleen, Stein en Beek, leerwerkbedrijf Vixia, het Participatiehuis en het Werkgeversservicepunt. De gezamenlijke ambitie van de gemeenten was om deze vier organisaties samen te brengen in een nieuwe organisatie met een eigen identiteit. Hierdoor zou één herkenbaar loket ontstaan waar alle inwoners uit de regio ondersteuning vinden bij werk, inkomen of arbeidsontwikkeling. 

VidarGroen.svg
VidarRoze.svg
VidarBlauw.svg

1 / uitdaging

Vier organisaties uit drie gemeenten naar één loket

Hoe breng je vier verschillende organisaties uit drie gemeenten, met elk een eigen identiteit en cultuur, bij elkaar in één vernieuwde organisatie waarin alle medewerkers en stakeholders zich welkom en gehoord voelen? En hoe zorg je ervoor dat de inwoners van Sittard-Geleen, Stein en Beek de vernieuwde organisatie leren kennen én gebruiken? Met deze uitdagingen gingen we in een positioneringstraject aan de slag. 

archetype.jpg
archetype2.jpg

2 / IDEE

Gezamenlijke aanpak voor een breed gedragen identiteit.

We kozen voor een participatief traject met medewerkers van de verschillende organisaties en gemeenten. Samen met een projectgroep dachten we na over de gezamenlijke merkidentiteit, archetype branding en positionering. Daarbij gaven we samen antwoord op vragen als: Wie zijn we? Wat is onze gezamenlijke kracht? En wat willen we uitstralen als nieuwe organisatie? Deze werksessies zorgden ervoor dat iedereen zich gehoord voelden en mee kon denken. Hierna startte de ontwikkeling van een nieuwe merkidentiteit, huisstijl en een passende naam voor de organisatie. We betrokken de projectgroep als stakeholders en lieten deze meedenken over de ideeën. 

vidar_video_cover.jpg

3 / Resultaat

Vidar: één herkenbaar loket met een maatschappelijke missie 

Sinds 1 januari 2021 gaat het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek verder onder de naam Vidar. De nieuwe positionering maakt de gecombineerde kracht zichbaar en laat zien dat Vidar inwoners vooruithelpt naar inkomen en werk. De nieuwe naam verwijst naar een Noorse god, die kracht en doorzettingsvermogen symboliseert. Het vernieuwde merkverhaal komt terug in de visuele identiteit. Het is een samenspel van vaste, kleurrijke elementen en ‘narratieve vensters’ die laten zien hoe mensen zich ontwikkelen naar de maatschappij. Het logo en de huisstijl stralen energie en toegankelijkheid uit.

Na de officiële lancering van Vidar produceerden we diverse communicatiemiddelen voor interne en externe doelgroepen. Zo maakten we voor de medewerkers een feestelijk jubileumboek met persoonlijke verhalen, een rondreizende foto-expositie en een historische tijdlijn om stil te staan bij de geschiedenis van het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek. 

Signing Vidar.jpg