Boels
ARP Nederland
Vidar
Vier organisaties in één identiteit

Vóór 2021 bestond het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek uit de sociale diensten van de gemeente Sittard-Geleen, Stein en Beek, leerwerkbedrijf Vixia, het Participatiehuis en het Werkgeversservicepunt. De gezamenlijke ambitie van de gemeenten was om deze vier organisaties samen te brengen in een nieuwe organisatie en identiteit. Hierdoor ontstaat één herkenbaar loket waar alle inwoners uit de regio ondersteuning kunnen vinden bij werk, inkomen of arbeidsontwikkeling. 

VidarGroen.svg
VidarRoze.svg
VidarBlauw.svg

1 / uitdaging

Vier organisaties uit drie gemeenten naar één loket

Hoe breng je vier verschillende organisaties uit drie gemeenten, met elk een eigen identiteit en cultuur, bij elkaar in één vernieuwde organisatie waarin alle medewerkers en stakeholders zich welkom en gehoord voelen? En hoe zorg je ervoor dat de inwoners van Sittard-Geleen, Stein en Beek de vernieuwde organisatie leren kennen en gebruiken? Met deze uitdagingen gingen we in een positioneringstraject aan de slag. 

archetype.jpg
archetype2.jpg

2 / IDEE

Een gezamenlijke aanpak voor een breed gedragen identiteit

We kozen voor een participatief traject met medewerkers van vier organisaties en drie gemeenten. Samen met een projectgroep, dachten we na over de gezamenlijke merkidentiteit, archetype branding en positionering. Daarbij gaven we antwoord op vragen als: Wie zijn we? Wat is onze gezamenlijke kracht? En wat willen we uitstralen als nieuwe organisatie? Deze werksessies zorgden ervoor dat iedereen zich gehoord voelden en mee kon denken. Hierna startte de ontwikkeling van een nieuwe merkidentiteit, huisstijl en een passende naam voor de organisatie. Waarbij we ook de projectgroep als stakeholders betrokken hielden en lieten meedenken over de ideeën. 

vidar_video_cover.jpg

3 / Resultaat

Vidar: één herkenbaar loket met een maatschappelijke missie 

Sinds 1 januari 2021 gaat het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek verder onder de naam Vidar. De nieuwe positionering vertelt de gecombineerde kracht van de vier organisaties en laat zien dat Vidar inwoners vooruithelpt naar inkomen en werk. De nieuwe naam verwijst naar een Noorse god die kracht en doorzettingsvermogen symboliseert. Het vernieuwde merkverhaal komt terug in de visuele identiteit. Het is een samenspel van vaste kleurrijke elementen en ‘narratieve vensters’ die laten zien hoe mensen zich ontwikkelen naar de maatschappij. Het logo en de huisstijl straalt moderniteit, energie en toegankelijkheid uit. Na de officiële lancering van Vidar, produceerden we diverse communicatiemiddelen om Vidar zowel intern binnen de organisatie als extern aan alle inwoners herkenbaarheid te geven. Voor de medewerkers van Vidar maakten we een feestelijk jubileumboek met persoonlijke verhalen, een rondreizende foto expositie en een historische tijdlijn om stil te staan bij de geschiedenis van het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek. 

Signing Vidar.jpg