MECC Maastricht en MCB
Boels
Opkomstcampagne Provinciale Statenverkiezingen
Laat je stem horen!

Het zijn roerige tijden waarin het vertrouwen in de politiek wankel is. Steeds meer mensen spreken zich uit door mee te doen aan protesten. Wij daagden de Limburgers uit om juist tijdens de verkiezingen óók hun stem te laten horen. Zo zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk Limburgers, via het stemhokje, gehoord worden en impact hebben op de koers van Limburg. 

1 / uitdaging

Hoe zorg je ervoor dat Limburgers gaan stemmen bij de provinciale verkiezingen van 2023? 

We wilden zoveel mogelijk stemgerechtigde Limburgers bereiken, zonder enige politieke boodschap. Omdat de opdrachtgever de hele provincie vertegenwoordigt, moesten we elke link met een politiek programma vermijden. De boodschap moest alleen gericht zijn op het oproepen om te komen stemmen, en niet gaan over bijvoorbeeld de stikstofcrisis.

De Provinciale Staten zijn een nogal onbekend politiek orgaan in Nederland. Daarom was het informeren van Limburgers over hoe de provincie er in hun dagelijkse leven toe doet ook een belangrijk doel. 

IMG-20230131-WA0002.jpg
IMG-20230130-WA0006.jpg

2 / IDEE

Limburgers roepen elkaar op om te gaan stemmen

We creëerden rond de Provinciale Statenverkiezingen een opkomstcampagne met onconventioneel haakje en beeldtaal. Limburgers laten letterlijk hun stem zien én horen. “Laat je stem horen” is op twee manieren uit te leggen: 

1) De afgelopen jaren waren vol met protesten in Nederland, van allerlei politieke achtergronden: van boerenprotesten tot protesten tegen racisme en genderdiscriminatie. Dit toont aan dat Nederlanders uit heel het politieke spectrum de drang hebben om letterlijk en figuurlijk hun stem te laten horen. Onze campagne sluit hierop aan.

2) We tonen dat stemmen bij provinciale verkiezingen echt impact heeft. Stemmen geeft Limburgers de mogelijkheid om niet alleen invloed uit te oefenen op de koers van Limburg op de komende jaren, maar ook op de samenstelling van de landelijke Eerste Kamer. Als je niet naar het stemhokje gaat, wordt je stem dus ook niet gehoord.

provincie_limburg_video_cover.jpg
2161-Provincie-Limburg-advertising-2023_9-16_close-up_DEF-7.jpg
2161-Provincie-Limburg-advertising-2023_9-16_close-up_DEF-5.jpg
2161 Provincie Limburg advertising-2023_9-16_close up_DEF-2.jpg

3 / Resultaat

Groot online bereik en vernieuwende beeldtaal

Gebaseerd op traditionele campagneposters, ontwikkelden we een creatief concept waarin ‘gewone’ Limburgers centraal staan. Het is een bevreemdend beeld waarbij alleen de mond van het model zichtbaar is, wat een vertaling is van ‘Laat je stem horen’. De Limburgers die model stonden zijn van diverse achtergronden en leeftijden. Hiervan zijn zowel outdoor als online vertalingen gemaakt. 

De Provincie Limburg was bij de campagneposters niet zichtbaar als afzender, omdat we juist personen die minder vertrouwen hebben in de politiek wilden aanspreken.

Voor de Provincie Limburg was de gedurfde beeldtaal en campagneaanpak vernieuwend. In eerdere campagnes werden niet zulke opvallende en 'vervreemdende' uitingen gebruikt. Bovendien waren de gebruikte middelen in fase 1 niet direct te herkennen als afkomstig van de overheid, wat voor een overheidsinitiatief vernieuwend was. Ook slaagden we erin om het gros van de gemeenten in Limburg bij de campagne te betrekken. Dit deden we door de campagne te integreren in de stempasenveloppen die de gemeenten zelf verstuurden, en door een online toolkit aan te bieden aan de gemeentes.

mini-provincie-3.jpg
provincie_limburg_mock-ups.jpg
Laat_je_stem_horen_driehoeksbord.jpg