Het zijn roerige tijden waarin het vertrouwen in de politiek wankel is. Steeds meer mensen spreken zich uit door mee te doen aan protesten. Wij daagden de Limburgers uit om juist tijdens de verkiezingen óók hun stem te laten horen. Zo zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk Limburgers, via het stemhokje, gehoord worden en impact hebben op de koers van Limburg.
1 / uitdaging
Opkomst provinciale verkiezingen stimuleren.
Hoe zorg je ervoor dat Limburgers gaan stemmen bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten van 2023? Met die vraag klopte Provincie Limburg bij ons aan. En hoe doe je dat zonder enige politieke boodschap? De opdrachtgever vertegenwoordigt tenslotte de hele provincie, en dus moet elke link met een politiek programma vermeden worden. Bovendien moest de boodschap alleen gericht zijn op het oproepen om te komen stemmen, en niet gaan over bijvoorbeeld de stikstofcrisis.
Daar komt nog bij dat de Provinciale Staten een nogal onbekend politiek orgaan zijn in Nederland. Het informeren van Limburgers over hoe de provincie er in hun dagelijkse leven toe doet was daarmee ook een belangrijk doel.
2 / IDEE
Limburgers roepen elkaar op om te stemmen.
We creëerden een opkomstcampagne met een onconventioneel haakje en dito beeldtaal. Limburgers lieten letterlijk hun stem zien én horen. 'Laat je stem horen' heeft daarbij een duale betekenis:
- De afgelopen jaren werd er volop geprotesteerd in Nederland. De aard van deze protesten was divers. Van boerenprotesten tot protesten tegen racisme en genderdiscriminatie. Dit toont aan dat Nederlanders uit het gehele politieke spectrum de drang hebben om letterlijk en figuurlijk hun stem te laten horen. Onze campagne sloot hierop aan.
- We laten zien dat stemmen bij provinciale verkiezingen echt impact heeft. Stemmen geeft Limburgers de mogelijkheid om niet alleen invloed uit te oefenen op de koers van Limburg voor de komende jaren, maar ook op de samenstelling van de landelijke Eerste Kamer. Als je niet naar het stemhokje gaat, wordt je stem dus ook niet gehoord.
Gebaseerd op traditionele campagneposters, ontwikkelden we een creatief concept waarin ‘gewone’ Limburgers centraal staan. Het is een bevreemdend beeld waarbij alleen de mond van het model zichtbaar is, wat een letterlijke visuele vertaling is van ‘Laat je stem horen’. De Limburgers die model stonden zijn van diverse achtergronden en leeftijden. Hiervan zijn zowel outdoor als online vertalingen gemaakt.
We kozen ervoor om De Provincie Limburg was bij niet zichtbaar te maken als afzender op de campagneposters, omdat we juist personen die minder vertrouwen hebben in de politiek wilden aanspreken.
3 / Resultaat
Groot online bereik en vernieuwende beeldtaal.
In vergelijking met eerdere campagnes waren de beeldtaal en de campagneaanpak gedurfd en vernieuwend voor de Provincie Limburg. Bovendien waren de gebruikte middelen in fase 1 niet direct te herkennen als afkomstig van de overheid, wat voor een overheidsinitiatief vernieuwend was. Ook slaagden we erin om het gros van de gemeenten in Limburg bij de campagne te betrekken. Dit deden we door de campagne te integreren in de stempasenveloppen die de gemeenten zelf verstuurden, en door een online toolkit aan te bieden aan de gemeentes.