Van intieme events tot volle zalen. Maastricht heeft een lange traditie in het organiseren van zakelijke events, waarvan kunstbeurs TEFAF de bekendste is. Ook in de wereld van Health, Science en Innovation is Maastricht al jaren favoriet op de internationale congresmarkt. Het MECC Maastricht opende in 2021 een nieuw congrescentrum met capaciteit voor 5.000 deelnemers.
1 / uitdaging
Onderscheidende positie innemen in Europa.
Samen met opdrachtgevers MECC, Maastricht Convention Bureau (MCB) en Maastricht Marketing werkten we aan een sterke positionering voor congresstad Maastricht en vernieuwd bidboek. Want op de zakelijke congresmarkt concurreert Maastricht met grote steden zoals Parijs, Madrid en Londen.
Het doel van MCB is om internationale congresorganisatoren te overtuigen om voor Maastricht te kiezen. Het bidboek wordt hierbij gezien als een belangrijk salesinstrument. Hoe kan Maastricht, als relatief kleine Europese stad, zich sterker positioneren op de internationale zakelijke congresmarkt? Hoe overtuig je internationale bedrijven ervan om hun congres in Maastricht te organiseren? Met deze uitdaging gingen we aan de slag.
2 / IDEE
Een sterke positionering en vernieuwd bidboek
In samenwerking met de opdrachtgevers werkten we in co-creatie aan de merkidentiteit, archetype branding en positionering van Maastricht als dé perfecte congresbestemming. Daarbij dachten we na over een vernieuwd merkverhaal en gezamenlijke identiteit voor Maastricht. Ook analyseerden we het verouderde bidboek en stelden een vernieuwd en interactief design voor met alle daarvoor benodigde ingrediënten: content, copy en fotografie.
3 / Resultaat
Maastricht: Where hearts meets matter
Vanuit de nieuwe positionering van Maastricht als dé perfecte congresstad, ontwikkelden we een campagne met de boodschap: ‘Maastricht: Where heart meets matter’. Deze zin benadrukt de veelzijdigheid en dualiteit van de stad. Aan de ene kant het bourgondische karakter van een compacte en historische stad en aan de andere kant de expert op gebied van het organiseren van zakelijke congressen in de markt van Health, Science en Innovation. Om dit verhaal te laden, kozen we voor een beeldtaal die past bij deze dualiteit van de stad. We produceerden vier campagnevideo’s waarmee de internationale zakelijke markt kennismaakt met het karakter en de mogelijkheden van Maastricht. Daarnaast ontwikkelden we diverse campagnebeelden en vernieuwden we de content van het bidboek met frisse fotografie, animaties en infographics.
Onderscheidend modulair bidboek
We ontwikkelden een compleet vernieuwd digitaal bidboek waarin medewerkers van MCB eenvoudig kunnen werken. Dit bidboek kan worden gepersonaliseerd per congres en biedt gebruikers overzichtelijke informatie in verschillende modules, bijvoorbeeld over de stad, bereikbaarheid, het congrescentrum MECC, faciliteiten en de contactpersonen en partners van de organisaties.