Natuurkracht
MECC Maastricht en MCB
Bewustwordingscampagne voor WML
Rustig aan met de kraan

Drinkwatervoorziening is van vitaal belang voor de samenleving. Voor onze volksgezondheid, welzijn én welvaart. Waterleidingmaatschappij Limburg (WML) heeft een wettelijke leveringsplicht en zorgt al bijna 100 jaar voor voldoende en betrouwbaar drinkwater voor alle Limburgers.

 We vinden het vanzelfsprekend dat er altijd drinkwater uit de kraan komt. Maar door vervuiling, klimaatverandering en een stijgende vraag wordt dit een steeds grotere uitdaging.

WML_toilet-4000x2668.jpg
WML_TUIN_v2-small.jpg
WML_AUTO.jpg

1 / uitdaging

Aansporen tot bewuster drinkwatergebruik 

We vinden het zó vanzelfsprekend dat er altijd drinkwater uit de kraan komt, dat we nauwelijks stilstaan bij de hoeveelheden water die we gebruiken. Per dag gebruiken we gemiddeld 128 liter drinkwater per persoon. Het grootste deel daarvan gebruiken we om te douchen en het toilet door te spoelen.

Onder meer door klimaatverandering staat die vanzelfsprekendheid onder druk. Omdat ze willen dat er ook in de toekomst op ieder moment van de dag drinkwater uit de kraan komt, onderneemt WML nu al actie om zorgvuldiger om te gaan met water. Dit past binnen de oproep van de overheid om het gebruik van drinkwater te minderen. Er is zelfs een landelijke ambitie om het gemiddelde drinkwatergebruik per persoon per dag terug te brengen naar 100 liter in 2035.

Aan Zuiderlicht de vraag hoe we Limburgers bewust kunnen maken van hun drinkwatergebruik. En kunnen we ze aansporen om op sommige momenten minder te gebruiken?

2 / idee

Gebruiksmoment koppelen aan handelingsperspectief.

We vonden het belangrijk om de campagne geen belerend karakter te geven of mensen zogenaamde sproeischaamte aan te praten. Daarom zetten we in op beelden waarin alledaagse gebruiksmomenten van water centraal staan, en waarvan de gebruikers zichtbaar genieten. Door gebruik te maken van cinemagraphs – gemaakt in samenwerking met dé Nederlandse expert op dit gebied Michel Mölder – vertellen we een heel verhaal in een enkel frame. Alleen het drinkwater beweegt. Dit trekt de aandacht en leidt de blik automatisch naar het onderwerp van de campagne. De sympathieke oproep 'Rustig aan met de kraan' en een laagdrempelige tip die direct toe te passen is maken de boodschap compleet.

De campagnewebsite biedt een overzicht van ons gemiddelde drinkwatergebruik in en rond het huis en 15 bespaartips. Zo gebruik je bijvoorbeeld gemiddeld 60 liter drinkwater voor 7 minuten douchen. Door 2 minuten korter te douchen bespaar je dus 16 liter drinkwater per keer. Iedere tip is voorzien van een illustratie, zodat iedereen hem in één oogopslag begrijpt.

Iphone-Mockup-Tips-Social-Media-3.jpg
Iphone-Mockup-Tips-Social-Media.jpg

Afgeleide vertaling voor medewerkers

Voor medewerkers van WML, ook wel bekend als watermakers, ontwikkelden we een aantal aparte middelen om de campagne ook binnen de organisatie te laten leven. Op de eerste dag van de campagne ontvingen zijn een waterbespaarkit met daarin onder andere een handige douchetimer, een tandenborstel bedrukt met een tip en delftsblauwe tegeltjes. 

Tijdens een barbecue in de zomer van 2023 werd de 'WATERFAQ', ook wel de leukste waterquiz van Limburg, gelanceerd. Met een (over de top) uitbundige presentator, een heus prijzenrad en een geheel eigen stijltje, is de WATERFAQ een tikkeltje apart, maar wel lekker verfrissend. Tot het eind van dat jaar kregen medewerkers iedere maand een vraag voorgeschoteld. Naast maandwinnaars is er ook een hoofdprijs... aan het eind van het jaar geeft WML een ton weg! Een regenton, welteverstaan.

Tegel-geen-plop.jpg
Tegel-alleen-geplast.jpg

3 / Resultaat

1 op 5 Limburgers heeft minimaal 1 tip onthouden.

Voor de campagne is gekozen voor een combinatie van online en offline middelen. Van cinemagraphs op social media en op digital out of home schermen tot print- en radio-advertenties en branded content. Het zwaartepunt lag in het eerste jaar op het bereiken van zo veel mogelijk Limburgers.

Het onmiddelijke effect op het drinkwatergebruik laat zich moeilijk meten. Maar Rustig aan met de kraan is goed ontvangen. Uit een eerste evaluatie is gebleken dat maar liefst 20% van alle Limburgers minimaal 1 tip heeft onthouden. Dat is een resultaat waar we mee verder kunnen werken aan meer bewustzijn rondom drinkwatergebruik.