Café Sjiek
Discovery Museum
Merkstrategie met monolitische identiteit voor LIOF
Stijl die energie geeft aan ondernemend Limburg

Het in Maastricht gevestigde LIOF ontwikkelt bedrijven in de breedste zin van het woord. Het bedrijf is er voor elke Limburgse MKB’er met een innovatief idee, een businessplan of een financieringsvraag. Maar ook voor de ondernemer die zich in Limburg wil vestigen. Wie iets wil bereiken, kan bij LIOF terecht voor kennis, een diepgeworteld netwerk en kapitaal. Zuiderlicht ondersteunt LIOF sinds 2010 op vele terreinen: van rebranding tot jaarverslag, van inrichting tot websites. En dat levert opvallend werk op.

LIOF logo en pay-off

1 / Uitdaging

Veel gezichten maakt onzichtbaar. 

Met ruim 40 jaar ervaring beschikt LIOF over zeer veel kennis als het gaat om ondernemen in het algemeen en ondernemen in Limburg in het bijzonder. In die periode zijn honderden ondernemers op weg geholpen met het opstarten of laten groeien van hun onderneming. De afgelopen jaren heeft LIOF de nodige veranderingen doorgemaakt. Maar altijd staat het belang van de ondernemer voorop en zoekt LIOF naar de mens achter de ondernemer. Er wordt meer gedacht in oplossingen voor de ondernemer in het totaalpakket van Kennis, Netwerk en Kapitaal.

Toch bleek het imago van LIOF voor de buitenwereld niet helder. Vaak werd gedacht: ‘LIOF is er alleen voor high tech innovatieprojecten’ of 
’LIOF wil altijd aandeelhouder worden en invloed uitoefenen’. Of de ondernemer twijfelde: ‘is mijn plan wel goed genoeg voor LIOF?’. Tot december 2016 traden verschillende programma's en diensten van LIOF met eigen namen en identiteiten naar buiten. Dat die ‘powered bij LIOF’ zijn, bleek lang niet voor iedereen duidelijk. Te veel verschillende gezichten en daardoor te weinig zichtbaar.

2 / Idee

Snelle herkenning, minder verwarring.

We ontwikkelden samen met LIOF een nieuwe merkstrategie. Een versimpeld, monolitisch, merk. De centrale boodschap: ‘Denk je dat je bedrijf zich beter kan ontwikkelen? Bel LIOF, ze helpen je altijd verder’. Door met één naam, één merk en één boodschap naar buiten te treden is LIOF's positie als dé organisatie voor de innovatieve Limburgse ondernemer onmiskenbaar duidelijk. Snelle herkenning, minder verwarring. Het formele en stijve logo, met donkergroene letters en een statig grijs kader maakte plaats voor een frisse en sprankelende stijl in felgeel en groen, die uitdrukking geeft aan de doorgemaakte reorganisatie in 2015 en aansluit bij de mensen en ambitie van LIOF nu.

Uitnodiging LIOF Eindejaarsbijeenkomst 2016 met Kovacs
Als je ergens binnenkomt, ‘valt’ je oog meteen op LIOF. Het is alsof de zon schijnt, zelfs in de donkerste ruimtes. 
Silvy Doijen
Communicatieadviseur, LIOF
LIOF website ontwerp

3 / Resultaat

Steviger onderhandelingspartner.

Het nieuwe merk is toegepast in vele uitingen, van huisstijlset tot web, van bewegwijzering tot powerpoint en van communicatiehandboek voor medewerkers tot de smashing persoonlijke tickets voor het optreden van Kovacs op de eindejaarbijeenkomst in de ECI Cultuurfabriek in Roermond. Veel belangstelling is er voor de uitgave Vandaag, die het traditionele jaarverslag heeft vervangen en ondernemers, stakeholders en medewerkers inspireert. De stijl helpt LIOF een aantrekkelijker werkgever en een steviger onderhandelingspartner te zijn. Maar ook intern levert het veel op: meer collectiviteit, minder versnippering en ‘eiland’-denken. Van focus op producten, naar focus op klanten. En doordat de eenduidige stijl minder ontwikkeling en onderhoud vraagt is deze bovendien kostenefficiënt. De nieuwe stijl van LIOF zorgt dus binnen en buiten voor energie. Silvy Doijen, communicatieadviseur LIOF: "Geel en LIOF gaan goed hand in hand. Qua herkenbaarheid op de eerste plaats. Maar het werkt ook door op ons imago. We ogen opener, vriendelijker". 

Aankleding kick-off evenement LIOF LimburgMakers en LimburgLogistiek