DB Cargo
WML
Ambassadeurscampagne en online community voor Natuurkracht
Samen in beweging tegen wateroverlast.

Op 14 juli 2021 werd Zuid-Limburg opgeschrikt door hevige regenval. Beken, weilanden, straten en dorpen overstroomden. Inwoners en ondernemers werden zwaar getroffen. Sindsdien overstroomde het Geul- en Gulpdal nog enkele keren. De impact van klimaatverandering is overduidelijk. Als reactie hierop werd in 2023 Natuurkracht opgericht. Een fonds en programma voor oplossingen tegen wateroverlast. Lokale bewoners, ondernemers, boeren en beleidsmakers worden uitgenodigd om samen te werken mét de natuur.

Klant
Natuurkracht (WWF, NMF Limburg)
Bezoek website
De Langste Haag (LR)-2.jpg
Natuurkracht_campagne.jpg

1 / uitdaging

1.000 Natuurkrachtambassadeurs in 2,5 jaar.

Aan Zuiderlicht de vraag om een regionale campagne te ontwikkelen voor Natuurkracht, die binnen 2,5 jaar zo'n 1.000 mensen in beweging brengt om de  natuur een handje te helpen als enthousiaste ambassadeurs. Hoe maak je een diverse doelgroep – met soms tegenstrijdige belangen – bewust van de gevolgen van klimaatverandering in Zuid-Limburg? En hoe inspireer en motiveer je hen om zich in te zetten tegen wateroverlast en droogte in het Geul- en Gulpdal? Deze vragen vormden het startpunt van de campagne, die we samen met het Wereld Natuur Fonds (WWF), Natuurmonumenten, de Natuur en Milieufederatie Limburg (NMF Limburg) en met steun van de Nationale Postcode Loterij ontwikkelden. 

ambassadeurs_mock-up.jpg

2 / idee

Gefaseerde en uitnodigende aanpak. 

Vanuit een bestaand merkverhaal en huisstijl (Viastory) ontwikkelden we een gefaseerde campagnestrategie, waarbij we zowel bouwden aan de naamsbekendheid als aan het verhaal van Natuurkracht. Door middel van opvallende activiteiten en de introductie van de November Natuurkrachtmaand zetten we samen met onze opdrachtgever een beweging in gang. De centrale vraag ‘Wat zou de natuur doen bij wateroverlast?’ nodigt iedereen uit om mee te denken, mee te doen of zich te laten inspireren door het verhaal en de activiteiten van Natuurkracht. 

De informatieve campagnepagina groeide in anderhalf jaar tijd uit tot een uitgebreide community-website. Met een bak aan kennis, inspiratie, trainingen, tips en activiteiten vormt die het kloppende hart van de campagne. Je kunt een fondsaanvraag indienen, meer te weten komen over natuurlijke oplossingen en wetenschappelijke inzichten, je inschrijven voor activiteiten en een online training tot ambassadeur volgen. Voor partners is er een downloadbare toolkit met campagnemateriaal beschikbaar. 

Campagne Beelden natuurkracht-2.jpg
Campagne Beelden natuurkracht-1.jpg

Creatief concept: de natuur als bondgenoot. 

Natuurkracht gaat over samenwerken met de natuur én met elkaar. Bijvoorbeeld: als er genoeg natuurlijke begroeiing is in een gebied, wordt regenwater beter opgenomen in de bodem. Dat helpt zowel bij hevige regenval als bij droogte. Om dat uit te leggen aan de doelgroep ontwikkelden we vier campagnebeelden die de ‘sponswerking’ van de natuur laten zien. Zo verbeelden we letterlijk de kracht van de natuur. De fotorealistische beelden zijn 3D-renders. Dankzij het hoge detailniveau (4k) zijn ze inzetbaar in alle denkbare middelen. Online en offline. 

Social media campagne

Via socials informeerden we wekelijks over activiteiten, natuurlijke oplossingen en gehonoreerde projecten. Hiermee inspireren we mensen om mee te doen met Natuurkracht en vergroten we de community. Voor een groter bereik werkten we samen met de partners van Natuurkracht. 

2326 Natuurkracht posters A3-DEF-1.jpg
Poster Natuurkrachtmaand Programma.jpg
Poster Natuurkrachtmaand Greenup.jpg

3 / Resultaat

Enthousiaste community brengt verandering.

De campagne bracht een regionale beweging op gang in Zuid-Limburg. Het online platform Natuurkracht.org trok in het eerste campagnejaar ruim 15.000 unieke bezoekers en het aantal ambassadeurs groeit met de dag. Ook het bereik van de eerste November Natuurkrachtmaand in 2023 was groot: meer dan 1.000 mensen waren betrokken bij de verschillende activiteiten. Voor herhaling vatbaar dus! 

Maar belangrijker nog is dat het Geul- en Gulpdal erop vooruit is gegaan. Zo honoreerde het Natuurkrachtfonds van de Nationale Postcode Loterij in het eerste jaar 9 aanvragen die door inwoners en ondernemers via de website waren ingediend. Dit leidde tot werkzaamheden om de waterveiligheid te bevorderen en water langer vast te houden in diverse gebieden. Bijvoorbeeld door graften te herstellen, een minibos aan te planten en educatieve projecten te ondersteunen. Daar doen we het voor!

homepage_mock-up-natuurkracht.jpg