Woonpunt
LIOF
Strategisch design voor Mosa
Visualisatie van een nieuwe strategie

Sinds 1999 legt Mosa zich toe op designtegels waarmee architecten hun eigen signatuur toevoegen aan een gebouw. Duurzaamheid, design en innovatie staan centraal. Die nieuwe strategie werd door Zuiderlicht gevisualiseerd in een krachtige visuele identiteit en vele communicatiemiddelen. De relatie tussen Mosa en Zuiderlicht groeide uit naar een intensief partnerschap op het volledige terrein van strategisch design. In deze casus zoomen we in op enkele projecten.

Mosa logo
Cover Mosa Collection book
Spread Solids uit Mosa Collection book

1 / Uitdaging

Hoe kunnen we het succes internationaal uitbouwen?

Mosa’s niche-strategie blijkt een gouden greep: het Maastrichtse bedrijf wordt een wereldspeler. Jaarlijks vinden Mosa-tegels hun weg naar 30 landen op 4 continenten. Vanaf 2015 wil het bedrijf zijn internationale positie versneld uitbouwen. Mosa’s premium producten worden echter vaak gekopieerd. Het is dus zaak om niet alleen een productvoorkeur te creëren bij architecten, maar om partijen in de hele bouwkolom te tonen dat Mosa de beste partner is voor het realiseren van duurzame oppervlakken.

Om die versnelling te realiseren, werkte een multidisciplinair team van zes Zuiderlicht-designers zes maanden lang in een speciale ruimte. Tegelijk was onze strateeg enkele dagen per week bij Mosa om ideeën agile te toetsen en de uitgezette koers te bewaken.

2 / Idee

Meerwaarde met betere services.

Op basis van gesprekken met architecten, aannemers, tegelzetters en projectontwikkelaars wil Mosa toegankelijker worden op drie terreinen:

  • Service - Mosa wil het werkproces van zijn klanten optimaal faciliteren.
  • Merkimago - Mosa’s meerwaarde moet altijd zichtbaar en tastbaar zijn.
  • Product - Mosa’s collectie is altijd onderscheidend en overzichtelijk.

Op alle drie aspecten ontwikkelt Zuiderlicht ideeën vanuit het inzicht dat Mosa zich niet op één doelgroep moet richten, maar op concrete activiteiten van individuen. Zuiderlicht ontwerpt dus een optimale customer experience voor zowel de jonge ambitieuze architecten (die morgenochtend een overdonderende presentatie aan haar klant wil geven) als de accurate technisch tekenaar (die vanmiddag het digitale bestek bij de aannemer moet aanleveren).

Online designtool Mosa Pattern Generator
Spread met kalkpapier uit Mosa BIM CAD brochure

Service design: faciliteer het werkproces.

Om Mosa te integreren in de werkprocessen, ontwikkelt Zuiderlicht online tools op basis van customer journey-onderzoek:

  • Mosa’s Pattern Generator laat architecten unieke patronen ontwerpen.
  • Mosa is als eerste tegelfabrikant ter wereld klaar voor BIM (building information management).
  • Mosa’s Composer helpt woningcorporaties om hun bewoners van renovatieprojecten te adviseren.
  • Diverse wizards wijzen de weg in Mosa’s vereenvoudigde collectie.
Mosa stationery: enveloppen, briefpapier en visitekaartje

Brand design: internationaler en digitaler.

De verrijkte digital design language maakt Mosa gereed voor een meer digitale en servicegerichte toekomst dankzij makkelijk bruikbare verbeteringen van logo(positie), kleur, typografie, vormtaal, fotografie, iconen en motion graphics.

Productcommunicatie: eenvoudiger én bijzonderder.

  • Zuiderlicht ontwikkelde de positionering en naamgeving van de unieke nieuwe serie µ [mu] – gebaseerd op oud-Griekse kleurfilosofie en microscopische pigmentdeeltjes. De dynamiek van µ wordt gevisualiseerd in drie online tools en een ‘flipboekje’. Voor deze radicaal andere serie zijn de tegels niet in de studio maar in de vrije natuur gefotografeerd. µ wint in 2017 direct een Red Dot Design Award.
  • Voor het eerst is de gehele collectie in één overzichtelijke brochure samengebracht. Omdat tactiliteit voor architecten cruciaal is, is dat ‘boek’ voorzien van een ‘tactiel’ opvallend omslag.
Monstermap Mosa μ-serie (mu)
Mosa μ-serie (mu) flipboekje
Spread brochure Mosa μ-serie (mu)

3 / Resultaat

Mosa vindt betere aansluiting bij architecten wereldwijd.

Mosa ontwikkelt zich van fabrikant van bulkproducten naar duurzame dienstverlener en thought leader:

  • De vernieuwde website leidt tot twee maal zoveel visits en vier maal zoveel gekwalificeerde sales leads.
  • De Pattern Generator positioneert Mosa in de V.S. ‘far ahead of the competition’.
  • De online informatievoorziening wordt seamless.
  • De productpagina’s ontsluiten relevante informatie sneller en maken zo het keuzeproces eenvoudiger.
  • Mosa wordt door de bijzondere samenwerking in 2017 genomineerd als 'Best Client' bij de Dutch Design Awards.
Cover brochure Mosa μ-serie (mu)

Red Dot Design Award (Communication Design)

Project:
Award:
Red Dot
Prijs:
Winnaar
Date:
2017
logo_reddot_zwart.png
Mosa tegels en Mosa Pattern Generator