Woonpunt zorgt er voor dat zo'n 18.000 huurders betaalbaar en prettig kunnen wonen in onder meer Heerlen, Maastricht, Sittard-Geleen en het Heuvelland. Betaalbare woningen bieden voor wie dat nodig heeft, is de basis van haar bestaan. Woonpunt heeft in de afgelopen honderd jaar tientallen duizenden mensen aan een woning geholpen, duizenden woningen gebouwd en opgeknapt en oude huizen gerenoveerd of soms gesloopt. Woonpunt is altijd bezig de straten en buurten leefbaar te houden. Samen met bewoners en anderen.
1 / Uitdaging
Woonpunt is heel gewoon.
In 2017 viert woningcorporatie Woonpunt haar 100 jarig bestaan en is ze uitgegroeid tot een oude jongedame die niet veel heeft met tierlantijn en flauwekul. De naam Woonpunt bestaat sinds 1999. In dat jaar zetten de woningstichtingen Beter Wonen en St. Matthias voet over onze drempel toen we gevestigd waren op de Lage Barakken in Maastricht. De twee stichtingen fuseerden tot Woonpunt en benaderden Zuiderlicht om de organisatie een gezicht te geven. Kernwaarden zijn dan: betrokken, innovatief, herkenbaar en toonaangevend.
2 / Idee
Groen en rood. Omgeving en baksteen.
De stijl van Woonpunt is misschien wel de bekendste corporate identity die Zuiderlicht de afgelopen 30 jaar ontwikkelde. De stijl is sober en speels, maakt gebruik van een heldere typografie en een veelzijdig kleurpalet. De frisse fotografie van Philip Driessen en de illustraties die we maakten i.s.m. Robert Vulkers dragen bij aan een snelle herkenning. De basis van de stijl is rood (baksteen) en groen (omgeving), als typering van de woningcorporatie, die niet alleen over woningen (steen) gaat, maar vooral zorg draagt voor een fijne woonomgeving. In de loop van de jaren hebben we de identiteit vorm kunnen geven in bijna alle denkbare uitingen, zowel interne als externe communicatie, en zowel ruimtelijk, grafisch als interactief. Vorm geven aan inhoud hoort echt bij Woonpunt. Aan inhoud wordt namelijk veel aandacht besteed, bijvoorbeeld in de vaak geprezen en onderscheiden jaarverslagen, maar ook in de communicatie met bewoners, stakeholders en medewerkers. Aan de website, nu het belangrijkste communicatiemiddel, wordt dagelijks zowel bij Woonpunt (content) als bij Zuiderlicht (onderhoud en nieuwe functionaliteiten) verder gebouwd. Naast de site zijn 'in de buitenwereld' vooral uitingen als wagenpark, gevelbelettering en makelaarsborden zichtbaar. En het papieren tasje uit 1999 wordt nog elk jaar herdrukt. Het is tijdloos.
3 / Resultaat
Iedereen kent Woonpunt.
De stijl liet alle winden die in corporatieland waaien toe: op sommige momenten buitengewoon uitbundig en uitgesproken, op andere momenten subtiel en sober. Uit het imago-onderzoek van 2014 blijkt dat huurders en stakeholders een positief beeld hebben van Woonpunt. Stakeholders vinden Woonpunt een betrokken, sociale en professionele organisatie. Bij deze groep scoort Woonpunt hoog op professionaliteit en samenwerken. Senior communicatieadviseur Roel Haanen, “Ik zeg altijd: je krijgt altijd wat je wilt, maar 4 op 5 keer brengt Zuiderlicht je op een beter idee, en die ene keer kun je het misschien niet gebruiken. Die keer neem ik voor lief.” Marketeer Maartijn Bovendeert: “Zuiderlicht is gewoon een heel prettige partner. Eerlijk en soms een tikkie tegendraads en dat moet ook.”
100 jaar Woonpunt
Rondom het 100-jarig bestaan van Woonpunt zijn 6 huurders gefilmd. Dat leverde prachtige beelden op, zowel van hun huis als van hun buurt. Hieronder het filmportret van Eric Doijen. Hij wil nooit meer weg uit Pottenberg, de wijk in het westen van Maastricht waar hij werd geboren en ook de afgelopen 30 jaar zijn thuis heeft.