Zorg- en onderwijsinstelling Koraal helpt kinderen, jongeren en volwassenen met ernstige (verstandelijke) beperkingen en complexe gedrags- en/of psychische problemen. Bij de organisatie werken meer dan 4.000 medewerkers in zes regio's waarvan drie in Noord-Brabant en drie in Limburg. In elk van de regio's wordt een compleet pakket aangeboden: dat betekent dat men in elke regio bij Koraal terecht kan voor gehandicaptenzorg, jeugdhulp, speciaal onderwijs en begeleiding naar werk. Dat integrale aanbod maakt Koraal zo uniek. Want daardoor ontvangen mensen met een beperking precies die zorg, die zij op dat moment in hun leven nodig hebben. Zo zorgt Koraal dat mensen met een beperking écht kunnen participeren in de samenleving.
1 / uitdaging
Eenheid in naam en stijl.
Koraal Groep ontwikkelde met VIM Group een nieuwe positionering. Er werd gekozen om voortaan naar buiten te treden als Koraal. Hiermee maakte Koraal de omslag van een endorsed merk naar een monolitisch merk: niet meer Gastenhof of Op de Bies (onderdeel van Koraal Groep) maar Koraal (locatie Gastenhof of locatie Op de Bies). Deze verandering in de merkarchitectuur vormde de aanleiding om de hele merkstijl te vernieuwen. Na een gewonnen bureau-competitie kregen wij de opdracht om de nieuwe merkidentiteit te ontwikkelen. Een omvangrijk vraagstuk, want alle woongroepen, onderwijsinstellingen, locaties, samenwerkingsvormen en regio’s moesten opnieuw vorm krijgen. Waarden die Koraal terug wilde zien waren: warm, krachtig, professioneel en deskundig. Maar ook het toegankelijke en persoonlijke karakter van Koraal moest tot uitdrukking komen.
2 / IDEE
Woordmerk vol symboliek.
Het logo is een krachtig woordmerk, waarbij de punten in de klinkers zorgen voor een vriendelijke en persoonlijke uitstraling. Hierdoor is de stijl niet alleen aansprekend voor de leerlingen en cliënten van Koraal, maar ook voor haar toeleiders en ketenpartners. De punten in de klinkers representeren samen de drie domeinen (wonen, leren en werken), en zijn ook een abstracte vormgeving van koraal. Het donkerblauw in het logo straalt professionaliteit, kwaliteit en betrouwbaarheid uit. Door de combinatie met het frisse blauw wordt het slagvaardige en dynamische karakter van de organisatie benadrukt. Hierdoor wordt eenvoud en toegankelijkheid gecreëerd. De kleuren zijn gebaseerd op de oude huisstijl van Koraal, zodat ze blijven profiteren van de herkenbaarheid die ze in 11 jaar opgebouwd hebben.
Een website waar iedere bezoeker snel vindt wat hij zoekt
Met een breed aanbod in de vier categorieën jeugdzorg, gehandicaptenzorg, speciaal onderwijs en begeleiding naar werk (participatie) wil Koraal veel vertellen op haar site. De bezoekers van de website zijn divers. Ouders, jongeren en verwijzers zoeken allemaal andere informatie en lezen het liefst op maat geschreven tekst. Hoe zorg je ervoor dat ieder snel vindt wat hij zoekt? En hoe creëer je een landingspagina die voor iedereen voelt als een warme deken? Samen met Koraal inventariseerden we de content en bepaalden we de toptaken per doelgroep. Welke tekst overtuigt de lezer? Dat omschreven we in de contentbriefing voor de tekstschrijver. In een wireframe hebben we structuur gebracht in alle contentvragen. Van de belangrijkste paginatypes verzorgden we het UX-design. We zorgden voor makkelijk scanbare pagina's met behulp van korte intro teksten, 'direct naar' links, topic blokken en een luchtige lay-out. De beelden en testimonials brengen het Koraal gevoel tot leven.
3 / Resultaat
De familie is compleet.
De impact van Koraal wordt eigenlijk nu pas duidelijk. De familie is compleet. Wie er oog voor heeft: Koraal is overal. De stijl die zowel simpel, zakelijk als warm is, wordt consistent toegepast in alle zichtbare uitingen van het merk Koraal zoals publicaties, website, advertenties, basis corporate huisstijlmiddelen, schoolgidsen, gevelbelettering, bedrijfswagens, kleding, arbeidsmarktcampagne en social media. Een merk is natuurlijk meer dan een optelsom van wat het oog ziet. Zeker in een organisatie als Koraal waar medewerkers in belangrijke mate het merk maken. Met Koraal kijken we met veel belangstelling hoe de organisatie zich verder ontwikkelt in het uitdragen van visie en merkwaarden en het verder bouwen aan de kracht van het merk.