HEVO
Maastricht Marketing
Interne veiligheidscampagne DB Cargo
Veiligheidscommunicatie met machinist Victor

DB Cargo is Nederlands grootste railtransporteur. De vervoerder maakt deel uit van de business unit Rail van DB Schenker. Bij DB Cargo werken in Nederland zo'n 700 mensen. De treinen van DB Cargo doen dagelijks de zeehavens van Amsterdam, Rotterdam, Vlissingen, Moerdijk, Terneuzen en Delfzijl aan net als de meeste grote bedrijven en de belangrijkste industriële centra landinwaarts. Ook zijn er dagelijkse treinverbindingen met de landen om ons heen. Zuiderlicht werkt al sinds 1998 voor DB Cargo dat in die tijd nog NS Cargo en vervolgens Railion heette. De nadruk van ons werk ligt vooral op interne communicatie.

DB_onregelmatig-werk.png

1 / Uitdaging

Veiligheid stevig op de agenda houden.

Bij DB Cargo, de logistieke tak van Deutsche Bahn, staat veiligheid hoog in het vaandel. Veilig werken is volledig verankerd in de organisatie. Onoplettendheid op het spoor kan immers zeer verstrekkende gevolgen hebben, met zowel menselijk letsel als enorme financiële schadeposten tot gevolg. Medewerkers weten heel goed wat er komt kijken bij veilig werken. Wat ze wel en niet moeten doen. Toch zal communicatie rondom veiligheid altijd nodig blijven. Regelmatig de kennis opfrissen zorgt voor blijvende bewustwording en spoort medewerkers aan om elkaar aan te spreken op gedrag. 

Spread uit brochure DB onregelmatig werk

2 / Idee

Sympathieke machinist met voorbeeldfunctie.

Om veiligheid te visualiseren, en in een split second te begrijpen dat het om veiligheidscommunicatie gaat, werken we met character Victor. Machinist Victor - met de V van veiligheid - vervult een voorbeeldfunctie in het bedrijf. De naam is een knipoog naar de letter Victor uit het NATO alfabet (correct spellen is een van de veiligheidsthema’s). Victor behandelt de veiligheidsissues die spelen als one of the guys: met oog voor zowel de veiligheid van bedrijf en maatschappij, maar ook aandacht voor de leefwereld van de medewerker. Thema’s die spelen zijn onder meer: veilig belgedrag, de ‘automatische piloot’, goed voor jezelf zorgen (denk aan gehoorbescherming), natte sporen (doorglijden voorkomen), social media (wat kan wel, wat niet) en beveiliging van eigendommen.

Met Victor kan ik onderwerpen signeren en thema's beter voor het voetlicht brengen. Dat geeft de communicatie rondom veiligheid en kwaliteit extra kracht.
Jelle Rebbers
Manager communications & public affairs, DB Cargo
DB_film_kleding.jpg
DB_film_bellen.jpg

3 / Resultaat

Victor helpt thema’s te bundelen en slim communiceren.

Victor (geillustreerd door Stang) speelt de hoofdrol in een aantal animaties (die we maakten in samenwerking met twelve o’clock) en in alle middelen die rondom veiligheid worden ingezet. Hij komt altijd aan bod bij de instructie aan nieuwe medewerkers, tijdens herinstructie of opfrismomenten van medewerkers, in nieuwsbrieven, via sms, intranet en Vimeokanaal. Jelle Rebbers, Manager communications & public affairs bij DB Cargo: “Victor was er ineens, maar zijn komst of aanwezigheid is nooit een issue geweest. Hij is omarmd door de hele organisatie en heeft echt zijn eigen plek gekregen in ons bedrijf. Hij leeft!"   

DB Broodtrommel met opdruk voor veiligheidscampagne