SEO-technisch blog_Header_1600x500.jpg
share

Naast content is techniek een belangrijke SEO-vriendelijke factor. Bij de bouw van een website houdt Zuiderlicht dan ook rekening met SEO. Er zijn echter honderd-en-een technische aspecten die bijdragen aan een topranking in zoekmachines als Google. En wat optimaal is voor jou, hoeft dat niet te zijn voor de website van een ander bedrijf. Daarom implementeren we standaard alleen een basisset aan optimalisaties, waarop je zelf verder kunt bouwen. Hieronder vind je onze 11 gouden regels!

Mooie basis

Webpagina’s verschijnen zeker niet als vanzelf op pagina één in de zoekresultaten. Ook die van onze klanten niet. Een goede positie in de zoekmachines is het resultaat van hard werken, investeren (bijv. AdWords) en geduld (verkeer). Zuiderlicht legt een mooie technische basis voor SEO, waarop je zelf verder kunt bouwen vanuit je SEO-strategie.

1. Semantische code

We streven altijd naar semantische code. Op basis van deze semantische elementen ontstaat een duidelijke structuur, die makkelijk en breed begrepen wordt. Niet alleen door een volgende developer die aan de slag gaat met de website. Ook indexerende spiders, screenreaders en andere alternatieve browsers kunnen er beter mee overweg. Dit leidt tot een betere en nauwkeurigere indexering van je website. Leuk extraatje is dat er minder dataverkeer is doordat er minder attributen zijn om de inhoud te rubriceren. Dat draagt weer bij aan een kortere laadtijd van je website, en dus indirect ook weer aan je SEO.

2. Html5 tags en microdata 

Naast de structuur die semantische code heeft zetten we html5 tags en microdata in om structured data aan de broncode van je website toe te voegen. Ook dit helpt de zoekmachinespiders weer om de elementen en onderdelen van de website beter te begrijpen, maar ook om de zoekresultaten te verrijken. Op basis van de informatie in deze data genereert Google bijvoorbeeld de rich snippets die het zoekresultaat van jouw website kunnen onderscheiden van de rest.

3. Broncode verkleinen 

Wat we nog meer doen om de snelheid van je website te verhogen is minification. Om onze code werkbaar te houden bevat deze witregels, spaties en comments. Elementen die broodnodig zijn om het overzicht te bewaren, maar wél de laadsnelheid negatief beïnvloeden. Door minify toe te passen halen we deze elementen uit de scripts van de live-website, met als resultaat een compact blok code. Elke kortere coderegel levert een winst in bytes op, wat gunstig is voor je SEO, maar natuurlijk ook voor de gebruikerservaring en conversie.

Minify_ill.jpg

4. Verkleinen van siteuploads 

Het uploaden van talrijke zware foto- en videobestanden en documenten naar je website kan ervoor zorgen dat je webpagina’s een langere laadtijd krijgen. Daarom bouwen we een bestandslimiet in en zorgen we dat uploads automatisch verkleind worden naar een maximale resolutie van 1920 px. Daarnaast wordt de afbeelding ook nog geschaald bij toepassing in een blok. Zo blijft je website snel, wordt je bezoeker niet ongeduldig en stem je zoekmachines positiever.

5. Juiste opbouw url’s 

Bij technische SEO-optimalisatie horen ook url’s. En dan doelen we op duidelijke, korte en logisch opgebouwde url’s. Natuurlijk is het aan de editor van de website om ze daadwerkelijk goed in te vullen, maar wij zorgen ervoor dat de basisopbouw SEO-vriendelijk is.

6. Metatags 

Aan het belang van metadata wijdden we al eerder een blog. In ons CMS Concrete5 is alles zo ingericht dat de website-editor hier eenvoudig mee aan de slag kan. Maar naast deze metatags zorgen we ook voor de sociale metatags, ook wel open graph tags genoemd. Zo verschijnt bij het delen van een link naar je website op sociale kanalen automatisch de juiste afbeelding en titel van de betreffende webpagina. De pageviews en likes die je door / op je mooie post krijgt dragen weer een beetje bij aan je SEO.

7. Coderen van taalversies 

Bij websites met meerdere taalversies komt ook eens stukje technische SEO om de hoek kijken. In de code moet dan aangegeven worden in welke taal bepaalde delen van de website geschreven zijn. Zo weten zoekmachines welke taalversie van de betreffende pagina ze aan de bezoeker moeten tonen.

Favicon_ill.jpg

8. Instellen favicons (en app icons) 

Op je smartphone kom je favicons tegen in de zoekresultaten van Google. (Op de desktop heeft de populaire zoekmachine dit na veel kritiek weer ongedaan gemaakt.) En natuurlijk zie je ze ook in de tabbladen van je browser terug. Het icoontje is eigenlijk het allerkleinste visitekaartje dat je ooit hebt gehad. Het draagt bij aan de brand awareness en straalt vertrouwen uit. Daarnaast helpt het mensen om hun favoriete website makkelijk en snel te vinden tussen alle andere hits. En meer bezoekers zijn – jawel – weer goed voor je SEO. De aanwezigheid van favicons en app icons wordt in de meeste SEO-checks meegewogen, waarmee zoekmachines afdwingen dat ze worden aangeboden.

9. Automatisch genereren sitemap.xml 

De sitemap laat zoekmachines weten welke pagina’s ze wel en niet moeten indexeren. Voor een snelle indexering is een XML-sitemap dus onmisbaar als een soort inhoudsopgave van je website. Google controleert een sitemap niet elke keer dat een site wordt gecrawld. Hij wordt alleen gecontroleerd als de zoekmachine deze voor het eerst ziet. Door het zo in te stellen dat de sitemap automatisch gegenereerd wordt, zorgen we dat deze ook aangepast wordt op het moment dat je een nieuwe pagina hebt aangemaakt. Er gaat dan een seintje naar de zoekmachines dat de sitemap gewijzigd is. Op deze manier worden nieuwe pagina’s sneller geïndexeerd, en hoef je er zelf niet meer over na te denken om Google even te ‘porren’.

10. Activeren website- en servercaching 

Hoe meer informatie (afbeeldingen, CSS, Javascript en HTML) van je website wordt opgeslagen in de cache en hoe langer die wordt bewaard, des te sneller de laadtijd die je bezoeker ervaart. Ons CMS Concrete5 kent cache, waardoor pagina’s in hun geheel gecached worden. Dit betekent dat er minder queries nodig zijn naar de database, wat zorgt voor een ‘snellere pagina’. Daarnaast is er nog browser caching, waarbij bepaalde bestanden gecached worden in de browser zodat deze niet steeds opnieuw opgevraagd hoeven te worden. Door caching te activeren maken we je website dus sneller, wat de zoekmachines én je bezoekers als een pré ervaren. 

11. Snelheidschecks en optimalisaties 

Gebruikers hebben niet het geduld om enkele seconden te wachten tot je pagina geladen is, dan ben je ze kwijt. Niet gunstig voor de bezoekerservaring én je bounce rate. En dat is dan weer nadelig voor je ranking. Daarom testen we nog een laatste keer de snelheid van de website op verschillende devices. We zijn pas tevreden als er weinig tot geen snelheidsoptimalisaties meer nodig zijn.

Geschreven door
Robin Budy & Krista Lahaye
Volg ons op