Stadsgoud
Museumnacht Maastricht
Lichting Zuid: FutureXpress
Creatieve kracht inzetten voor de regio

Toen we 25 jaar bestonden, vierden we dat niet met een boek of een feest, maar door onze creatieve kracht in te zetten voor de regio. Dankzij de Brightlands-campussen hoort Limburg in 2018 bij de meest innovatieve regio's in Europa. Maar wie hoor je erover op het werk of op het schoolplein? Wij geloven in die toekomst en wilden dat geloof uitdragen. En omdat kinderen die toekomst straks waarmaken richtten we ons tot hen. Daartoe namen we het initiatief voor Lichting Zuid: een eigen communicatieproject waarmee we een boost geven aan de beloftevolle toekomst en de prachtige plannen uit de bestuurskamer halen. 

Logo Lichting Zuid

Toneelvoorstelling als communicatiemiddel.

Het belangrijkste resultaat daarvan is de toneelvoorstelling FutureXpress die we samen met Het Laagland maakten en waarmee we Limburgse kinderen uit groep 8 lieten nadenken over hun toekomst. FutureXpress werd opgevoerd in een speciaal ontwikkelde trailer: een intiem theater waarin precies twee schoolklassen pasten. Drie jaar lang reed de truck door Limburg, van school tot school. Meer dan 10.000 kinderen zagen de voorstelling over het positieve perspectief van onze provincie. 

Acht tv-afleveringen op L1.

Honderden kinderen schreven na het zien van de voorstelling brieven aan hun toekomst. Naar voetballers en advocaten. Naar directeuren en uitvinders. Naar boekhouders en actrices. Naar te veel om op te noemen. De acht leukste brieven hebben we geselecteerd. De briefschrijvers lieten we een dagje meelopen met een beroepsuitbeoefenaar. De acht afleveringen waren te zien op L1.

Sponsoren

De campagnematerialen zoals posters, een klein handboek, de tv-uitzendingen en een website kende vele afzenders en sponsoren: Gemeente Sittard-Geleen, Gemeente Maastricht, Brightlands, Boels Zanders Advocaten, Provincie Limburg, T36, Het Laagland en uiteraard Zuiderlicht.