Nummer 1 in Google. Hoe doe je dat?

Nummer 1 in Google
Wij maken mooie websites. Maar het is natuurlijk zonde als niemand al dat moois ziet omdat de website niet vindbaar is in Google. Bovendien richt je een website in omdat je daar iets mee wil bereiken. Conversie noemen we dat in vaktermen. Dat hoeft niet alleen over verkopen te gaan. Het kan ook een digitale dienst aan burgers zijn. Als de website niet vindbaar is, behaal je je doelen niet. Omdat vindbaarheid een belangrijke succesfactor van een website is, verdiepen we ons daar al een tijdje in. Er zijn kilo’s blogs en boeken over geschreven. Daar hebben we er een bak van gelezen. Maar om het echt goed onder de knie te krijgen, zijn we gaan experimenteren. We brachten verschillende methodes en technieken in de praktijk op onze eigen website.

Verschillende SEO-methodes


Er zijn gespecialiseerde bureaus die optimalisatie voor zoekmachines – SEO, oftewel Search Engine Optimisation – aanbieden. Daar werken we af en toe mee samen. Met wisselende resultaten. SEO is een beetje een schimmig gebied binnen de webdesignwereld. Er zijn grofweg twee soorten bureaus die SEO aanbieden. De ene groep probeert Google met listige trucs in de maling te nemen, om hoger in de zoekresultaten te komen (black hat). De andere groep probeert binnen de richtlijnen die Google aanbiedt zo goed mogelijk te scoren (white hat). Het onderscheid is natuurlijk niet altijd makkelijk te maken. Maar je kunt ervan uitgaan dat bureaus die gouden bergen beloven met minimale inspanningen onder de categorie black hat vallen. Google is op de hoogte van de trucs die deze bureaus inzetten. Websites die black hat SEO toepassen worden gestraft en uit de zoekresultaten verwijderd. Op de korte termijn kan deze methode dus tot resultaat leiden, maar op de lange termijn voor schade. Voor het SEO experiment op onze eigen site kozen we daarom voor white hat methodes.

SEO is niet lelijk


Een van de problemen die we vaak tegenkomen als het gaat om SEO is dat er lelijke en onleesbare pagina’s ontstaan. Of dat er op rare plekken links worden toegevoegd. Het hoogste doel van Google is om een optimale gebruikerservaring (UX) bieden. Dit betekent in eerste instantie dat de gebruiker van Google snel vindt wat hij zoekt. Als hij vervolgens echter een link op de Google zoekresultatenpagina aanklikt moet hij daarna ook een goede ervaring hebben. Elke nieuwe versie van de zoekmachine van Google straft daarom pagina’s die alleen gericht zijn op zoekmachines af.


Een goede gebruikerservaring bied je volgens ons niet met rare, onleesbare en lelijke landingspagina’s. Als je alle richtlijnen van Google op de letter volgt kom je zonder veel fantasie en verbeelding echter al snel op een vervelende pagina uit. Daarom vinden wij het belangrijk om de geest van de richtlijnen van Google na te volgen: een zo optimaal mogelijke gebruikerservaring creëren. Dat betekent een aangename en duidelijke pagina die ontworpen is voor gebruikers in plaats van zoekmachines.

Onze zoekwoordcombinatie


We gaan dus net als Google voor een optimale gebruikerservaring. In onze case study zijn we aan de slag gegaan met de vraag ‘welke methoden werken voor SEO en hoe hou je het mooi?’ Oftewel, is het mogelijk om SEO zodanig in het design te verwerken dat het een natuurlijk onderdeel van de website wordt? In eerste instantie gingen we aan de slag met de zoekwoordcombinatie ‘webdesign maastricht’. Dit bleek laaghangend fruit te zijn. In een mum van tijd en zonder al te veel inspanning stonden we op nr. 1 in de zoekresultaten. We besloten verder te gaan met een zoekwoordcombinatie die wat meer concurrentie heeft: ‘webdesign limburg’. Heel wat bureaus bleken energie te steken in de vindbaarheid op die woorden. Zelf werden wij er niet op gevonden. Een echte uitdaging dus.

Wat is er nodig om gevonden te worden?


Als we de boeken, blogs en experts moeten geloven zijn er een aantal dingen belangrijk als je goed gevonden wil worden in Google:


1. Links: het basisprincipe waar Google mee begon en groot mee is geworden geldt nog steeds. Als veel websites naar een pagina linken, dan ziet Google die als een nuttige pagina, die hoog in de zoekresultaten geplaatst moet worden. Het zijn echter niet alleen deze externe links die meewegen. Ook intern moeten er voldoende links zijn naar je pagina. Daarnaast is de zogenaamde anchor tekst essentieel. Dit is de tekst waaraan je de link koppelt. Die moet de juiste woorden bevatten.


2. URL: het eerste waar Google naar kijkt is het adres van je website. Als je URL www.schoenenmetzwarteveters.nl is dan gaat Google ervan uit dat op die website informatie te vinden is over schoenen met zwarte veters.


3. Titel van je pagina: de titel die je meegeeft aan je pagina is heel belangrijk. Daarbij geldt dat de eerste woorden in de titel het zwaarst meetellen. Hoe verder naar achteren in de titel, hoe minder zwaar de woorden meewegen.


4. Koppen op de pagina: de koppen van je tekst moeten een goede structuur hebben. (Liefst één H1 gevolgd door meerdere H2’s.) Daarbij tellen de woorden die in de koppen staan mee in de bepaling van de positie op de ranglijst in Google.


5. Inhoud: de tekst op de pagina moet de woorden bevatten waarop je gevonden wil worden. En die moeten er regelmatig in terugkomen. Dit wordt uitgedrukt in keyword density (zoekwoord dichtheid). Die moet hoog zijn, maar niet te hoog, anders word je bestraft. De ideale keyword density is tussen de 2 en 4 procent. Dat wil zeggen dat 2% - 4% van het totaal aantal woorden op je pagina zoekwoorden zijn. Verder moet een pagina ook de juiste html-tekst ratio hebben. Er moet met andere woorden genoeg tekst op een pagina staan voor Google. Er zijn verschillende tools beschikbaar om dit te meten.


6. Snelheid van de pagina: hoe sneller de pagina laadt, hoe beter de gebruikerservaring. Iets dat Google ook meeweegt.


7. Mobielvriendelijkheid: Google meet of je website goed te gebruiken is op mobiele apparaten. Zeker als je zoekt op een mobiel apparaat neemt Google dit mee in de ranking.


8. Veiligheid: het nieuwste criterium dat Google meeneemt in de ranking van je website is of je op een veilige manier omgaat met de gegevens die een bezoeker achterlaat op je website. Bijvoorbeeld als hij een contactformulier invult. Google beoordeelt je website als veilig als je over een SSL certificaat beschikt.


Natuurlijk zijn er daarbuiten nog vele trucs te bedenken. Wij keken tijdens ons experiment echter hoe ver je komt als je de bovenstaande dingen al eens goed op orde hebt.

Landingspagina’s inzetten


De algemeen geldende opvatting is dat als je het over vindbaarheid in Google hebt, je het hebt over landingspagina’s. Je hoeft niet je hele website te optimaliseren om gevonden te worden. Sterker nog, dat wil je niet eens. Want je wil iemand met een specifieke vraag naar een specifieke pagina leiden die antwoord biedt op de vraag. En niet naar de homepage, want die is te algemeen. Op een landingspagina moet dus het antwoord op de vraag staan die de zoeker in Google heeft ingetypt. Plus alle informatie die nodig is om hem te overtuigen iets te doen, te converteren. Het kan zijn dat hierdoor dubbeling in content ontstaat. Bijvoorbeeld omdat je een algemeen stukje tekst met bedrijfsinformatie nodig hebt om je boodschap kracht bij te zetten, terwijl dat ook al onder ‘over ons’ staat.


Je wil dus eigenlijk niet dat bezoekers die via de homepage door je site heen klikken op je landingspagina’s terecht komen. Die zijn tenslotte ingericht op bezoekers met een specifieke vraag, die op specifieke woorden in Google zoeken. Je zou de links naar landingspagina’s dus willen verbergen. Maar regel nummer 1 van de Google richtlijnen is dat er goede én voldoende links naar je landingspagina’s moeten zijn. De kunst is dus om de links op een zodanige manier in je site te verwerken dat de gewone bezoeker ze niet direct ziet. Nu lezen mensen gelukkig niet alles wat op een webpagina staat, dus daar zijn oplossingen voor.


Hoe een ideale landingspagina eruit ziet? http://www.frankwatching.com/archive/2016/04/02/ho...


SEO in de praktijk brengen


We begonnen met het maken van een landingspagina met een goede URL: www.zuiderlicht.nl/webdesign-limburg. De titel van de pagina begint met de keywords waar we op gevonden willen worden: ‘Webdesign Limburg – Zuiderlicht’. Ook de eerst kop (H1) begint met deze keywords. De overige koppen en teksten bevatten de termen webdesign en limburg, met de juiste keyword density. Daarnaast bevat de pagina alle informatie die nodig is om een bezoeker te overtuigen actie te ondernemen. Er is een duidelijke call-to-action: bel ons. De titels van de afbeeldingen op de pagina hebben ook invloed op de vindbaarheid, en zijn zorgvuldig geformuleerd. Verder zijn in de website op diverse logische plekken links naar de landingspagina aangemaakt met de juiste anchor tekst. Door een goede technische inrichting van onze website is de pagina snel en goed te gebruiken op mobiele apparaten. Dankzij een goede sitemap kan Google de landingspagina goed indexeren.


Nummer 1 in Google


We zetten de pagina live… en toen gebeurde er niks. De landingspagina stond op pagina 20 van Google. Wat hadden we verkeerd gedaan? Was de concurrentie toch te groot voor alleen white hat methodes? Tijdens het analyseren van onze eigen strategie en een benchmark met onze concurrenten gebeurde er echter iets. We hadden niets veranderd aan de pagina. Er waren geen nieuwe inzichten. En toch steeg de pagina in Google. Langzaam maar zeker begon hij aan zijn klim in de rankings. Na een aantal weken verscheen hij op de eerste pagina van Google. En na nog een aantal weken arriveerde hij op de hoogste trede. Het summum voor iedere SEO expert: nummer 1 in Google. De laatste factor voor de vindbaarheid in Google is dus blijkbaar geduld!

Conclusie: SEO en design hand in hand


Onze case study heeft ons in ieder geval geleerd dat design en SEO hand in hand kunnen gaan. Dat SEO niet tot lelijke en onleesbare pagina’s hoeft te leiden, die eigenlijk niet voor mensen maar voor machines zijn gemaakt. Als je de richtlijnen goed volgt is het mogelijk om hoog te scoren in Google. Als je SEO vanaf het begin van je websiteproject meeneemt, en het een natuurlijk onderdeel van het ontwerp laat zijn, dan kun je de beste én mooiste resultaten behalen.


Bekijk hier onze landingspage over webdesign Limburg

Dennis Hambeukers schreef deze blog op 13.04.2016.
De blog valt in de categorie Design
pijltje boven