Heerlense lezers digitaal verleiden

De voorspelling van de Maya’s geloofden we wel. Nee, het was het springlevende Apple dat ervoor zorgde dat het een paar Zuiderlichters kort voor Kerst wit rond de neus werd. Druk bezig met de totstandkoming van Heerlen bij de hand, de digitale broer van de Heerlense stadskrant, kondigde Apple – die zich toch al een royale reviewtime van apps veroorlooft – aan zijn applicatiewinkel te sluiten tijdens de feestdagen, met ingang van 21 december 2012. De deadline werd zo een paar dagen bespoedigd, en nog een beetje extra uh… concreet dus.

Digitale Stadskrant Heerlen app

De digitale Stadskrant werd als idee in 2011 geboren. Niet om de deurmat-versie van de stadskrant te vervangen, maar om papieren lezers te verleiden naar de digitale wereld. De gemeente wilde juist ook de oudere doelgroep met de digitale Stadskrant bereiken. Niks leuker toch dan verhalen van Heerlense mensen, gebeurtenissen en nieuwtjes ook op je favoriete tablet te kunnen bekijken? De gezellige sfeer, de mix van verhalen en belangrijke mededelingen, die de fysieke krant kenmerkt (die wij met de gemeente Heerlen ontwikkelden in 2007), moest vanzelfsprekend ook digitaal getroffen worden. Een tweede reden voor de gemeente Heerlen om gedeeltelijk digitaal te gaan is het terugdringen van papiergebruik. Daarom blijft de papieren krant wel verschijnen, maar met minder pagina’s.

Heten we in de header van de papieren krant alle Heerlenaren welkom, de digitale Stadskrant heeft elke maand een thema. Het eerste nummer staat in het teken van ‘In het nieuw’ dat verbeeld wordt via illustraties en kleine portretjes van Heerlenaren. Heerlenaren mogen zich aanmelden om mee te doen met een foto en mini-interview rondom het thema van de maand (volgende maand Carnaval). Zowel in vormgeving als in techniek waren er heel wat uitdagingen om deze ‘app-site’ te ontwikkelen. Staande schermen, liggende schermen, verschillende hardware, verschillende platformen en verschillende browsers maar wél exact dezelfde boodschap op elk apparaat. Veel aandacht besteedden we aan de kenmerkende silhouetillustraties, die meebewegen met het formaat van het apparaat. Op een groot scherm is er dus meer van een illustratie te zien. De oplossing voor de totstandkoming van ‘nieuwe producten’ ligt heel cliché in het werken in teamverband. Samenwerken doen we natuurlijk voortdurend. Wat nieuw is en waar we steeds vaker mee te maken krijgen, is dat het nóg belangrijker wordt om over de grenzen van je eigen vakgebied heen te (durven) kijken. Alleen dan kom je elkaars problemen tegen en kun je samen werken aan nog betere oplossingen.

Wij denken dat we hierin geslaagd zijn, oordeel zelf op heerlenbijdehand.nl, of download de gratis app Hrlnbijdehand bij Google Play https://play.google.com/store/apps/details?id=org.heerlen.hrlnbijdehand of in de Appstore. Op die laatste moet je dus nog even wachten. De reviewtime is naar het schijnt op dit moment 11 dagen, dus lang mag het niet meer duren

Eline Dekker schreef deze blog op 03.01.2013.
De blog valt in de categorie Design en gaat over responsive design, Heerlen, app, digitale stadskrant en iPad.
pijltje boven