UM_40_BLOG_HEADER.jpg
share

Zuiderlicht is al jarenlang preferred supplier van Universiteit Maastricht op het gebied van design. Daar zijn we trots op. Dankzij de diversiteit van de opdrachten worden we uitgedaagd om al onze expertises aan te wenden, zowel in de breedte als de diepte. Van cue cards voor de Dies Natalis tot het verbeteren van de digitale klantreis. Van trainingen social media en analytics tot magazines en rapporten.

Dat betekent dat er heel wat experts van Zuiderlicht op de een of andere manier betrokken zijn bij de uitstraling van de UM. Samen met de huisstijlcoördinatoren en opdrachtgevers creëren we meerwaarde: op deze pagina krijg je een indruk van wat we allemaal hebben gedaan en doen.

Huisstijl en identiteit

Het huisstijlsysteem van Universiteit Maastricht is gebaseerd op een kwadrantenmodel. In dit model zijn de regels en vrijheden van de organisatieonderdelen met betrekking tot design vastgelegd. Dit varieert van de UM-identiteit (kwadrant 1) tot een zelfstandig merk (kwadrant 4) en alles ertussenin. Wij helpen de verschillende onderdelen om binnen de kaders van hun kwadrant te bouwen aan eigenheid en herkenning. Bijvoorbeeld met een illustratie als onderscheidende visual of met een eigen identiteit.

UM brochure.png
SSC UM.png
EDLAB.png

Communicatie(campagnes)

We maken zo’n beetje alle communicatiemiddelen die je maar kunt bedenken. Op zichzelf staand of als onderdeel van een campagne. Van advies en ontwerp tot en met productie. Een flyer, give-away of roll-up banner. Een e-car belettering, sweater of signing. Daarnaast helpen we afdelingen met het beter benutten van hun social media-kanalen en analytics door hen trainingen / workshops te geven.

UM Polaroid.png
UM Polaroid achterzijde.png

Digitale tools en servicedesign

Met een wereld die steeds verder digitaliseert besteedt Universiteit Maastricht uiteraard ook aandacht aan online presence en digital servicedesign voor diverse doelgroepen. We verzorgden de vormgeving van de website en introduceerden cinematographs (bewegende foto's) voor de headers. Daarnaast bedachten we een drievoudige navigatiestructuur om de duizenden webpagina's op logische wijze te ontsluiten.

Naast het ontwerpen van de interfaces voor digitale tools ondersteunt Zuiderlicht o.a. bij de digitale strategie, het in kaart brengen van de klantreis en het betrekken van gebruikers in dit proces, (het begeleiden van) de ontwikkeling van nieuwe digitale diensten en de communicatie rondom de nieuwe tools. Voorbeelden van projecten waar wij aan bijdroegen zijn de Student Portal en het Student Challenge Board.

Pagina UM website.png
laptop-MD.png

Publicaties en magazines

We verzorgen de opmaak van verschillende interne en externe publicaties, van concept tot eindproduct. Denk daarbij aan brochures, rapporten en jaarverslagen. Maar ook het UMagazine voor alumni en externe relaties geven we al sinds 2015 met veel plezier vorm.

UMagazine okt 2019.png
UMagazine jun 2019.png
UMagazine feb 2019 .png

Events

Maastricht University kent jaarlijks grote events, zoals de opening van het academische jaar, de Dies Natalis en diverse open dagen. Daarnaast zijn er het hele jaar door activiteiten, zoals symposia, lezingen en prijsuitreikingen. Zuiderlicht ondersteunt de eventcoördinatoren bij het bedenken en ontwikkelen van de meest uiteenlopende middelen. Van wervende (online) advertenties en e-mailuitnodigingen tot spandoeken, social media posts, busborden, vlaggenlijnen, PowerPointpresentaties, symbolische cheques en nog veel meer.

Dies 2019.png
BOD poster.png
OAY 2020.jpg

Illustraties, infographics en plattegronden

Soms is het nodig om ingewikkelde of abstracte materie snel inzichtelijk te maken. Of om informatie op een luchtige manier te visualiseren. Zuiderlicht helpt hier graag bij door middel van illustraties, infographics of plattegronden.

UCM infographic.png
UM illustratie infographic.png
Alumni kaart 2015.png

Blik op de toekomst

De getoonde voorbeelden zijn slechts enkele pareltjes uit de schatkist aan werk die we de afgelopen jaren mochten maken. We hopen nog heel lang samen met de huisstijl- en communicatieadviseurs, medewerkers en studenten vorm te geven aan hun universiteit. 

UM e-car.png

Fotografie: headerbeeld ©Harry Heuts / Rianne Letschert tijdens OAY 2020 ©Universiteit Maastricht

Maud_t.jpg
Maud van Bilsen
Client Director Tech

Meer weten?

Neem dan contact op met Maud. Als het eerste aanspreekpunt en Project Manager van Universiteit Maastricht is zij op de hoogte van alle ins en outs.

Volg ons op