zuyderland_vlag2_LR-d01c299c (1).jpg
share

Het fusietraject werd al jaren geleden ingezet, maar sinds begin dit jaar is de fusie van Atrium Medisch Centrum Parkstad en Orbis Medisch en Zorgconcern een feit. Na een bureau oriëntatie inclusief pitch viel de keuze op ons. De opdracht? Het ontwikkelen van een passende identiteit.

De zoektocht naar een nieuwe naam ging november 2014 al van start. Medewerkers mochten namen indienen voor de fusieorganisatie. Uiteindelijk veroverden drie namen een plekje op de shortlist. Aan het publiek de mooie taak om uit deze drie de definitieve naam te kiezen. Met bijna 4.000 publieksstemmen kwam ‘Zuyderland’ als winnaar uit de bus.

zuyderland_A_RGB.png

De Z van ...

Bij een toonaangevende spil in de zuidelijke zorgmarkt past een krachtig, toegankelijk en betrouwbaar logo. Een logo dat meteen de juiste associaties oproept. De basis van het beeldmerk is een ‘Z’ die staat voor Zorg, Ziekenhuis en Zuyderland. In die ‘Z’ zie je de vorm van het bekende zorgkruis. Een stevige en compacte vorm met vier ankerpunten: het startpunt voor herstel.

De gekozen letter, de FF Mark, is elegant en direct. Het font heeft een vriendelijke en tijdloze uitstraling. Helder en duidelijk. Bovendien heel erg geschikt voor beeldschermcommunicatie. De twee primaire kleuren blauw roepen associaties op met professionaliteit, frisheid en veiligheid. Daarnaast is er secundair pallet van zachte, ondersteunende tinten en een tertiair pallet voor accenten in communicatiemiddelen.

zuyderland_kleuren_2-f749ab87.jpg

Pay-off op drie niveaus  

Zorg. Samen. Beter. Dat is het motto dat zowel intern als extern richting geeft aan het merk. Deze pay-off werkt op 3 niveaus. ‘Zorg.’ legt uit waar Zuyderland voor staat: care & cure. ‘Samen.’ geeft aan dat zorgen iets is wat je samen doet. Met collega’s, met partners, met cliënten/patiënten, vrijwilligers en mantelzorgers. ‘Beter.’ zegt alles over het streven van Zuyderland: gezondheid, kwaliteit en dienstverlening.

Zorg. Samen. Beter.

Campagne met 'echte mensen'

Op 1 juli 2015 zijn de naam en het logo onthuld. Maar de nieuwe huisstijl zal de komende tijd op veel meer plekken zichtbaar worden. In nauwe samenwerking met Zuyderland ontwikkelden we namelijk een campagne. Hierin staan medewerkers en patiënten centraal. Echte mensen, puur en oprecht in koppels gefotografeerd door No Candy. Deze foto’s verwerkten we onder andere in abri's, folders voor op de poli en advertenties voor huis-aan-huisbladen. Binnenkort gaan we ook in samenwerking met Zuyderland aan de slag met een intern en een extern blad. En wie weet nog veel meer… langzaamaan zal alles Zuyderland worden.

zuyderland-arbri8-1038db97.jpg
zuyderland-arbri2.jpg
zuyderland-arbri4.jpg
zuyderland-arbri5.jpg
Geschreven door
Martijn Kagenaar & Peggy van Sebillen
Volg ons op