formani-header.jpg
share

Wat begon als een mogelijke opdracht voor de optimalisatie van een zoekfunctie eindigde in een designgedreven website boordevol functionaliteit. En eigenlijk zijn we minstens zo trots op het proces als op het eindresultaat. Want de nieuwe website van Formani is een schoolvoorbeeld van de meerwaarde van co-creatie tussen klant en bureau.

Beste van beide werelden

De architectural hardware van Formani is te vinden over de hele wereld. Het deur-, raam- en meubelbeslag wordt dan ook ontworpen door klinkende namen als Piet Boon en Tord Boontje. Pim Aarts, managing director en eigenaar, koos Zuiderlicht als partner om zijn merk verder te brengen: “Als je serieus mee wil doen in de markt ontkom je er niet aan om je nek uit te steken en voor een groter bureau te kiezen dat alle expertises in huis heeft. Met de website wilde ik vooral functioneel een grote stap zetten. Ik bereidde mij voor op een compromis op esthetisch vlak, maar ook daar zijn sprongen gemaakt. Ik had oprecht niet gedacht dat we zoveel vooruitgang konden boeken.” Onze UX-designer Martin Wiersma vult aan: “Toen ik zag dat Pim hetzelfde dacht over samenwerken en design als Zuiderlicht wist ik dat niet alleen de fundering zou lukken maar dat het wel eens een heel leuk huis kon worden dat we gingen bouwen.“

Een snoepwinkel aan mogelijkheden. 'Kan niet' bestaat niet bij het team van Zuiderlicht.
Pim Aarts
Managing director en eigenaar, Formani

Kan niet bestaat niet

En een mooi huis is het zeker geworden, misschien zelfs wel een fort. Dat heeft alles te maken met de snoepwinkel aan mogelijkheden, aldus Pim, die zelf bij elk bouwsteentje betrokken was: “Een luxeprobleem, want kan niet bestaat niet bij het team van Zuiderlicht.” Functioneel gezien realiseerden we onder andere een betere zoekfunctie voor de catalogus, downloadable productsheets, technische SEO-optimalisatie, en doorzoekbare stories. Developer Dean Lucassen: “Op het eerste oog ziet de website er gestileerd en rustig uit, maar aan de achterkant zit heel veel (denk)werk en technische hoogstandjes om alle informatie logisch en soepel te ontsluiten. Zo is de catalogus bijna een applicatie op zich.” Ook Pim is hierover te spreken: “Er staan 5.000 producten op de site. Die zijn nu via slimme menu’s ontsloten: een grote meerwaarde. Klanten kunnen beter navigeren en zoeken. En de producten zijn beter geclusterd gepresenteerd. Al met al is het veel overzichtelijker.” 

formani_catalogus_long_nl.jpg

Producten als juweel

Bij een designmerk hoort natuurlijk een dito website, met een combinatie van sterk ontwerpwerk, de nieuwste technieken en fotografie. Martin: “De site voelt nergens als een templatesite. Van elk menu-item mochten we iets bijzonders maken. Door de animaties voelt de site snel en soepel. En Cloudflare maakt hem snappy.” Aanjager van de nieuwe fotografie is designer Ruud Temmink, verantwoordelijk voor de merkidentiteit. “De prachtige producten van Formani raakten tot nu toe vaak ondergesneeuwd in interieurbeelden van architecten. Ik vond het belangrijk om ze als juweel te presenteren. Sober gefotografeerd als de helden van de site. Daarnaast zijn er nu voor het eerst beelden van het productieproces. Daarvoor stuurde ik een fotograaf aan de andere kant van de wereld aan. Een bijzondere ervaring want dat doe ik ook niet elke dag!”

formani_product_combi.jpg
formani_brand_story_detail.jpg

Veel vrijheid als editor

Voor Charlene Scheer, marketing & communications coordinator bij Formani, was het ook belangrijk dat de nieuwe website haar helpt om haar werk beter te kunnen doen. ”Ik bouw aan het verhaal van Formani. Wil je relaties binden en succesvol met marketing automation bezig zijn dan heb je echt een goed fundament in de vorm van een site nodig. En dan vooral ook een site waarin ik veel zelf kan. Als ik een idee heb wil ik het meteen kunnen doorvoeren. Dat kan met het CMS Concrete5, en met deze site. Daarnaast is Zuiderlicht in de buurt om mij met een snel antwoord weer verder te helpen.” Martin: “In deze site hebben we een flexibel systeem van pagina’s. Dat heeft de site rijker gemaakt maar het vraagt wel wat van de editor. Charlene pikte dat heel snel op. Naast het maken van de pagina’s en de aandacht voor conversie nam ze vakkundig de rol van productowner.”

”Wil je relaties binden en succesvol met marketing automation bezig zijn dan heb je echt een goed fundament nodig.
Charlene Scheer
Marketing & communications coordinator, Formani
formani_reference_en.jpg

Obsessed with details

Eerder al ontwikkelden we een nieuw credo voor Formani: obsessed with details. Dit proef je aan alles in de site. Maar het was voor beide partijen ook écht een thema in het proces. “We pakten het project agile op, waarbij we steeds deelfunctionaliteiten en designs opleverden”, vertelt projectmanager Krista Lahaye. “Het mooie van die aanpak is dat we niet na maanden ‘tadaa’ riepen en met een nieuwe site kwamen. We deden het écht samen. Formani keek bij elke mini-oplevering onderbouwd kritisch mee. Zo bleven we elkaar uitdagen om de lat hoger te leggen.” Pim vult aan: “Doordat het designniveau steeds hoger werd, paste de eerste homepage na 3 maanden niet meer bij de rest van de site. Die hebben we toen opnieuw aangepakt.” “Dat is een van de voordelen van aan tafel zitten met de CEO”, sluit Martin af. “Dan kun je snel schakelen: laten we het zo of mag het mooier of beter.”

De honger is nog niet gestild. Inmiddels zijn er alweer plannen in de maak voor een nieuwe functionaliteit. Hou www.formani.com dus zeker in de gaten! 

Geschreven door
Krista Lahaye & Eline Dekker
Volg ons op