Z-BLOG_DM 2_HEADER.jpg
share

Continium, Cube en Columbus gaan sinds 1 april 2021 samen verder als één museum - voorlopig alleen op papier nu het museum dicht is voor publiek. Zuiderlicht werd na een bureauselectie gevraagd om de visuele identiteit te ontwikkelen. Het museum, dat niet alleen kinderen maar nieuwsgierige mensen van alle leeftijden wil trekken, zette de deur op een kier voor een andere naam. 

Een doe- en ontdekmuseum dat helemaal draait om wetenschap, technologie, ontwerp en onze aarde moet een naam hebben die niets aan het toeval overlaat: Discovery Museum dus. Daar is er nog geen van in Nederland, België en Duitsland. En je laat met zo’n nieuwe naam meteen zien dat er iets verandert aan het Museumplein 2 in Kerkrade.

Z-BLOG_DM_16-9.png

Een wereld te ontdekken

In het Discovery Museum draait alles om de aarde en onze invloed daarop. Er is nog een hele wereld te ontdekken! In twee geabstraheerde cirkels laten we dat simpel zien. De binnencirkel is de aarde. De buitencirkel mens en maatschappij. Ze zijn onlosmakelijk verbonden en beïnvloeden elkaar voortdurend. Bovendien kun je die cirkels ook als een venster zien. Zoals ruimtevaarders vanuit ruimtestation ISS de planeet op hun tocht bestuderen. Precies wat het museum je ook verschaft: een nieuw, ander venster op onze aarde. Een ander perspectief. Die twee cirkels waren bepalend in de zoektocht naar het juiste woordbeeld. Want in de naam komt die cirkelvorm terug in de ’o’. In de roos bleek lettertype Brown van Lineto. Het woordmerk werd eruit gezet. Resultaat: sober en krachtig, niets meer nodig. 

Z-BLOG_DM 4_LOGO.jpg
Z-BLOG_DM 5_CONCEPT.jpg

Stevige ingrediënten voor een total brand experience

Naast het merk en de cirkels als communicatieve vorm zijn kleurgebruik, fotografie en stramien bepalend in de visuele stijl. Voor de eerste periode wordt het geel, dominant naast het zwart/witte ingezet. Geel heeft een signaalfunctie, en is de kleur van het licht, de zon, optimisme. Uiteraard is er een secundair palet. In de typoset zitten bovendien prachtige vormelementen die voor de herkenbaarheid hun werk doen. De ingrediënten laten zich perfect lenen voor intro’s, uitro’s en animaties. Belangrijk om al die elementen consistent en consequent in te zetten. Of het nu in advertenties is of op de kleding van de medewerkers. Op vlaggen en banieren of op postkaarten. 

Voor iedereen die nieuwsgierig is

De bezoeker staat centraal in het nieuwe museum. Jong. Oud. Iedereen die nieuwsgierig is, is van harte welkom. Verbazing, vragen stellend, kritisch… uitdrukkingen die fotograaf Hugo Thomassen in de gezichten van de 24 man/vrouw sterke cast laat zien. Echte mensen, geen fotomodellen. De beelden worden ingezet op affiches, advertenties, flyers, banners, animaties etc.

Z-BLOG_DM 6_SHOOT.jpg
Zuiderlicht overtuigde vanaf de eerste minuut. In nog geen 10 weken tijd werkten ze onze nieuwe identiteit uit. Ons team en onze stakeholders zijn er heel blij mee. Het publiek mag komen!
Hans Gubbels
Directeur, Discovery Museum
Z-BLOG_DM 7_CAMPAGNE NEW.jpg

Wij zijn fan

Wij zijn inmiddels fan van het 4.000 m2 tellende doe- en ontdekmuseum. Als we dat niet al waren. Wetenschap, techniek, technologie, ontwerp én onze aarde. Welke invloed hebben ze op elkaar? Wat betekent dat voor ons leven? Wat moeten we doen om onze aarde te redden? Ga in het Discovery Museum op expeditie. Vind antwoorden. Via prikkelende tentoonstellingen, adembenemende en unieke films, spectaculaire shows, schatkamers en creatieve labruimtes. Duik in het verleden. Werp een blik in de toekomst. Waan je even astronaut. Of wetenschapper. Of ben jezelf. Kijk, lees, leer en ervaar hoe we samen onze wereld mooier kunnen maken. Ja, zo is het: een wereld te ontdekken!

www.discoverymuseum.nl

Z-BLOG_DM 3_GEBOUW.jpg
Geschreven door
Peggy van Sebillen
Volg ons op