NRMNDY doorkijk 2 header.JPG
share

Bijna zestig jaar was Brand Beerhoes een bekend fenomeen aan de Spoorweglaan in Maastricht. Jonge horeca­ondernemer Camiel Coenen nam het etablissement in 2018 over. De zaak werd grondig verbouwd door architect en voormalig Rijksbouwmeester Jo Coenen.

Medio maart presenteerden zij het resultaat aan het publiek: Normandy. Zuiderlicht was betrokken bij de naamgeving en ontwikkelde het logo, de huisstijl en een duurzaam communicatieconcept.

Normandy logo goud.png

Geschiedenis als inspiratiebron

De ontwikkeling van het interieur en de huisstijl liepen parallel aan elkaar. Dit betekende voor ons dat alles nog open lag: er waren geen omlijnde kaders voor de merkidentiteit. Maar waar begin je dan met het ontwikkelen van een naam? Uiteindelijk was het ironisch genoeg een verhaal uit het verleden dat richting gaf aan de toekomst van de horecazaak. Van 1929 tot 1961 was in het pand een succesvol café-restaurant gevestigd: La Normandie. Samen met de opdrachtgever besloten we deze naam nieuw leven in te blazen, maar wel te moderniseren. Normandy was geboren.

Suikerzakje La Normandie.jpg
Suikerzakje La Normandie (bron: Catawiki)

Spelen met tegenstellingen

Gaandeweg het proces zagen we in veel aspecten van Normandy tegenstellingen. Urban & chic. Bar & restaurant. Cocktails & bier. Italiaanse steenoven & Zuid-Amerikaanse grill. Bescheiden & uitgesproken. Dit bracht ons op het idee om het communicatieconcept te baseren op tegenstellingen. Op speelse wijze wordt de bandbreedte van het karakter van Normandy aanhangig gemaakt. De mogelijkheden eindeloos. Van personeelswerving tot de peper- en zoutmolen op tafel. Het concept is universeel toepasbaar.

Normandy flessen oil vinegar.png
Toiletten Normandy.png

Symboliek van de beer

Naast het woordmerk was er behoefte aan een beeldend element. Om lading te geven aan het merk en als verrijking van de huisstijl. Het werd een beer, die vol zit met symboliek. Een knipoog naar het Brand Beerhoes. En een hommage aan Max en Polla, de beren die ooit in de berenkuil van het Maastrichtse stadspark woonden. Maar ook het concept van tegenstellingen is van toepassing op dit dier. Beren lijken aaibaar en schattig, maar laten zeker niet met zich sollen.

Normandy borden.png
Normandy raambelettering.png

Van idee naar uitwerking

Het communicatieconcept werd voor het eerst toegepast in uitingen die de komst van Normandy aankondigden. Dit deden we onder de titel ‘back to the future’. Daarnaast werden de tegenstellingen ingezet voor de werving van personeel. Maar ook aan branding in de zaak is gedacht. We creëerden voorstellen voor vele toepassingen. Van raambelettering tot menukaart en servies. Vervolgens rolde Normandy de stijl zelf verder uit naar andere middelen – zoals de website – op basis van het door ons gelegde fundament.

Geschreven door
Krista Lahaye
Volg ons op