Breinzorg
share

Ook dit jaar weer beoordeelden professoren, ontwerpers en journalisten communication design uit alle hoeken van de wereld op aspecten als originaliteit, ontwerpkwaliteit, emotionele kracht en begrijpelijkheid. En ... drumroll please ... er is reden voor confetti! Ons project Breinzorg werd bekroond met een Red Dot Design Award in de categorie Advertising. En daar zijn we natuurlijk superblij mee!
 

Verbeteren van de hersengezondheid

Alzheimer Centrum Limburg (ACL) zet zich in om de levenskwaliteit van mensen met dementie en hun naasten te verbeteren. Uit onderzoek is gebleken dat een aangepaste leefstijl kan bijdragen aan het verbeteren van de hersengezondheid. Op basis daarvan ontwikkelde ACL voor mensen met beginnende geheugenproblemen 16 makkelijk te volgen modules. Deze zijn onder te verdelen in drie thema's: leefstijl, mentale gezondheid en gezondheidstoestand. Aan Zuiderlicht de vraag om daar een aansprekende campagne voor te ontwikkelen.

1.jpg

Luchtige benadering van zwaar thema

Als de bevestiging komt dat je hersens niet meer zo werken zoals je gewend was, is dat een flinke klap. Omdat de diagnose en gesprekken daaromheen al zwaar genoeg zijn besloten we de positieve boodschap van de campagne te verpakken in een luchtig en humoristisch jasje. Dit door eigenzinnige en vrolijke illustraties van een brein de hoofdrol te geven. Via dit brein brengen we de drie hoofdthema's van de modules onder de aandacht. Niet alleen een handige manier om de inhoud van de campagne snel duidelijk te maken, maar ook in te zetten als heldere praatplaat voor medische professionals om het gesprek aan te gaan.

Vanwege de cruciale rol van de tekeningen startten we een internationale zoektocht naar een illustrator die geknipt zou zijn voor deze taak. Het vormde het begin van onze fijne samenwerking met Lobster Studio. Overigens gingen we zelf aan de slag met het motion design van de illustraties en ontwikkelden we daarbovenop ook nog eens een uitgebreide iconenset. Een mooie synergie dus.

Dubbele boodschappen en opvalwaarde

Als paraplu van de campagne gebruikten we Breinzorg. Met de mooie dubbele betekenis van zorgen om je brein én voor je brein. Diezelfde dubbelzinnigheid zit ook in de tagline 'Zorg dat je het niet vergeet.' Enerzijds verwijst dit naar het volgen van de modules, anderzijds naar het voorkomen van geheugenklachten.

Bij de ontwikkeling van de stijl en het kleurenpalet is rekening gehouden met de medische omgeving waarin de campagnemiddelen tot leven komen. Door bewust buiten de daarin veel voorkomende 'designcodes' te werken vallen ze extra op.

Op dit moment bevindt de Breinzorg-campagne zich nog in de pilotfase. Het kan even duren voordat je de middelen 'in het wild' tegenkomt.

2.png
5.jpg
Carlijn_p.jpeg
Carlijn van Selst
Client Director Design

Ook een prijswinnende campagne ontwikkelen?

We vertellen je graag alles over hoe wij zo'n klus aanpakken.

Geschreven door
Carlijn van Selst
Volg ons op