Sinds kort werken wij voor Cegeka, een groot Europees ICT-bedrijf met hoofdkantoor in Hasselt. Eén van de best kept secrets in Belgisch Limburg en ver buiten de Belgische landsgrenzen. Het (familie)bedrijf is namelijk met maar liefst 4.700 mensen actief in 10 EU-landen. Je begrijpt dat we er trots op zijn als zo’n succesbedrijf ons vraagt om een compleet nieuwe activiteit te positioneren.
Cegeka is gespecialiseerd in multi-cloudoplossingen, outsourcing en optimalisatie van applicaties, infrastructuur en bedrijfsprocessen. Daarnaast richt het bedrijf zich op applicatie-ontwikkeling, -integratie en op platforms. Cegeka wil haar klanten helpen relevant te blijven in een snel veranderende digitale wereld door verder te denken en oplossingen te bieden die écht een zakelijke impact genereren. Met de komst van Stijn Bijnens als CEO wordt de visie van Cegeka verder gezet en ambieert Cegeka ook een initiërende rol in het telkens veranderende ICT-landschap. Het bedrijf wil als ‘platform orchestrator’ supereenvoudige en -persoonlijke ervaringen ontwikkelen voor klanten en burgers.
Smart Cities
De eerste markt waarin Cegeka die missie in de praktijk brengt is die van ‘Smart Cities’. Een smart city gebruikt informatietechnologie en IoT (internet of things) om zichzelf beter te beheren en te besturen. Dat kan gaan om administratieve zaken, bibliotheken, ziekenhuizen of transportdiensten. In dat laatste segment ontwikkelt Cegeka nu een digitaal platform voor mobility hubs in en rond steden.
Gemak voor de moderne stadsmens
Mobility hubs dragen bij aan een betere reiservaring, roepen een halt toe aan de verstopping in en om steden, verminderen de CO2-uitstoot op straat en zorgen voor minder ‘parkeerplaats zoekend verkeer’. Dat laatste veroorzaakt namelijk veel onveiligheid op straat: beeld je maar in dat je – al dan niet gestresst – nog snel een parkeergarage in een druk en vreemd stadscentrum wilt gebruiken. En dat je die fietser even niet ziet aankomen. Naar zo’n mobility hub navigeert je app jou naar die ene vrije plek mét laadpaal, je komt er snel in en uit (op basis van je kenteken) en wisselt in een handomdraai van vervoersmiddel (e-bike, step, openbaar vervoer, etc). En dat allemaal zonder apart in te loggen of te betalen. Kortom: gemak dient de moderne stadsmens. Cegeka maakt dat mogelijk door vastgoedeigenaren en aanbieders van bestaande digitale diensten met elkaar te verbinden in één ‘seamless’ platform. Slim gebruik van data door middel van artificiële intelligentie staat daarin centraal.
Cegeka creëert capaciteit
Om die ambitie krachtig te positioneren riep Cegeka onze hulp in. In een aantal workshops stelden we voor deze nieuwe activiteitenlijn de merkwaarden vast en legden we de basis voor de profilering. Wat Cegeka in essentie doet is alle beschikbare ‘reisfaciliteiten’ in de stad optimaal benutten: vrije parkeerplaatsen, schone vervoersmodaliteiten, etcetera. En dat met een zo min mogelijk stilstaande of rijdende ‘koning auto’ in de binnenstad. Door het inventief koppelen van datastromen en fysieke middelen creëert Cegeka zo extra capaciteit. In de stad, voor de mensen. Makkelijk, veilig en schoon.
Creating capacity
Daarom doopten we dit nieuwe platform ‘Capacity’. Op de IoT-Conventie in Mechelen (B) werd het Capacity-platform met succes bekend gemaakt, mede dankzij onze adviezen en ideeën op het gebied van brand design, contentcreatie en online marketing. Van harte welkom, Cegeka!
Presentatie en maquette tijdens de Internet of Things Convention in Mechelen.