Google heeft verwende zoekers van ons gemaakt. De gebruikservaring is zo goed dat het de nieuwe standaard is geworden, óók voor zoekfuncties binnen websites. Of je nou duizenden pagina's doorzoekt, een spelfout maakt of een synoniem gebruikt: je wil snel relevante resultaten. Daardoor is deze websitefeature misschien wel het moeilijkst om precies goed te krijgen. Zo’n uitdaging gaan we bij Zuiderlicht graag aan.
Zoeken websitebezoekers eigenlijk nog?
Uit onderzoek blijkt dat het aantal mensen dat geen gebruik maakt van de navigatie op een website, maar meteen naar het zoekvenster gaat de laatste jaren flink afneemt, namelijk van 50% naar 10%. Daarnaast zijn er gebruikers die af en toe zoeken (50+%) om een bepaalde dienst of product te vinden. Je kent het zelf wel, na een vergelijkrondje online heb je besloten om dat ene product te kopen. Eenmaal op de website type je de naam van het product in bij het zoekvenster en je koopt het product. Dit betekent dat een goede zoekfunctie ook bijdraagt aan je conversie. Dus ja, zoeken is (vaak) nog relevant, maar als je het aanbiedt op je website dan moet je het heel goed doen.
Maar er is toch een Google zoekfunctie voor websites?
Tot 1 april 2018 was er de betaalde zoekfunctionaliteit Google Site Search, zodat je de Google-ervaring ook binnen een website kon beleven. Google heeft Site Search echter vervangen door de Custom Search Engine. Een gratis variant, maar met nadelen. Zo worden er advertenties geplaatst en kun je de styling niet meer aanpassen aan je eigen huisstijl. Geen optimale oplossing dus voor een serieuze website.
Waarom is zoeken zo’n lastige feature?
Allereerst zijn de verwachtingen hoog. Dit komt doordat we zo gewend zijn aan zoekmachines als Google en supergoede zoekfuncties binnen grote websites. Het halen van zo’n hoog niveau is technisch gezien een hele uitdaging. Tijdens het typen moet binnen enkele milliseconden de juiste informatie boven komen drijven. Ook als je een spelfout in je zoekwoord maakt. Of als je een synoniem intypt van het woord dat op de desbetreffende website veel voorkomt. En dat terwijl je zoekt in duizenden pagina's en database tabellen, en gerelateerde informatie ophaalt uit verschillende bronnen in verschillende talen. Dat vraagt om gespecialiseerde oplossingen.
UX-uitdaging
Als je het dan technisch helemaal voor elkaar hebt volgt nog een uitdaging. Want hoe toon je verschillende soorten informatie op zo’n manier dat de gebruiker het nog snapt? Als je zoekt op een bepaalde term kan dat onder andere productinformatie opleveren in de vorm van een afbeelding, een pagina met tekstuele uitleg of juist gerelateerde technische specificaties uit een database. Om daarvoor een gebruiksvriendelijke oplossing te ontwerpen moet je bijna in het hoofd van deze gebruiker kunnen kijken. De gebruiker verwacht namelijk alleen die informatie waar hij naar op zoek is, en wil niet lastiggevallen worden met te veel of te weinig informatie. Niets zo vervelend als ‘niets gevonden’ of – het andere uiterste – 20.000 resultaten, waarbij je de informatie die je zoekt pas tegenkomt op pagina 34.<
Onze best practice: zoekfunctie mosa.com
Voor Mosa ontwikkelden we een oplossing die tijdens het intypen van het zoekwoord bliksemsnel de website doorzoekt. Denk aan honderden tekstpagina's in 11 talen en een flink aantal andere bronnen, zoals databases. De komende tijd voegen we nog meer bronnen toe waar de zoekfunctie uit kan putten.
De zoekresultaten worden zowel visueel als tekstueel getoond. Daardoor zie je niet alleen reguliere websitepagina's, maar ook referentiecases (inclusief een mooie foto), producten (in dit geval tegels) en tegelpatronen. De zoekfunctie zoekt realtime op ‘soft keywords’. Daardoor krijg je als je op ‘grijs’ zoekt niet alleen tekstpagina’s waarin grijs zit, maar ook alle visuals die gekoppeld zijn aan tekst. Denk aan grijze tegels, tegelpatronen waarin grijze tegels zitten, et cetera. Daarnaast is het ook mogelijk om te zoeken op productcodes en referentienummers voor de harde database gegevens.
Optimalisatie op basis van zoekdata
Alle zoektermen die bezoekers van mosa.com intypen komen terecht in een monitoringtool. Deze data worden gebruikt om de relevantie van de getoonde zoekresultaten te verbeteren. Een voordeel voor de bezoeker, die in de toekomst nog sneller vindt wat hij zoekt. Maar ook voor Mosa, om bezoekers beter te kunnen bedienen. De zoekfunctie is overigens alleen geïmplementeerd op de homepage, maar wordt de komende tijd verder uitgerold over de website.
Ook zo'n slimme zoekfunctionaliteit op jouw website? Neem dan contact op met Martin via 043 325 38 23 of martin@zuiderlicht.nl.