Wat doen we met DEF?

Het zijn zware tijden voor mensen die alles graag dichttimmeren. Want niks is nog definitief. Een klant stuurde zijn strategische visie: “Verbindingen maken (DEF5).docx”. Voor een andere klant hacken wij de vormgeving van zijn 3 jaar oude website. Content en structuur blijven intact. Aan een echte nieuwe website is de organisatie nu niet toe. En voor het Eindhovense bouwbedrijf Hurks lanceerden we vorige week de 1e release van zijn nieuwe website. Er volgen dit jaar nog twee uitbreidingen.

Daarom vragen wij ons af: is DEF dood? Of misschien moeten we ons eerst afvragen: is iets ooit af? Ja, de piramides bij Cheops zijn af. De Laäcoön van Bernini is af, Pollock’s No. 5, 1948 is af. En natuurlijk inspireerde kunst altijd al tot nieuwe interpretaties. De Goldberg-variaties van Bach zijn ook mooi in versies door accordeon, strijkers en koperblazers. Met vinylalbums werd sinds 1983 vooral gescratcht. Een ander mooi ‘Sign ‘o’ the Times’ is hoe über-bombastband MUSE de über-minimalistische funk van Prince naar eigen hand zette. Niets is nog een eeuwig leven beschoren.

Pop-up winkels, pop-up restaurants, pop-up musea. We vinden het de normaalste zaak van de wereld. (Vorig jaar schreef Govert Derix hierover een prikkelend boekje “Tijdelijkheid als ruimtelijke strategie”). Ruttes ‘definitieve’ regeerakkoord “Bruggen slaan” was na twee weken al flink gewijzigd. We moeten een “leven lang leren”. Bouwmarkt Formido is er “Omdat je huis nooit af is” (brrrr).

Dat geldt ook voor ons ontwerpwerk. Dat is nooit meer af. Het resultaat is steeds flexibeler. En steeds minder fysiek. Jaarverslagen, brochures en magazines verschijnen op het web of als app. Drukwerk werd software. Online kunnen we oneindig beitelen en vijlen, schuren en schaven aan tekst, beeld en structuur. Dankzij gebruiksvriendelijke contentmanagement systemen. Maar wist je dat je zelfs de visuele identiteit van een website radicaal kunt veranderen zonder de html en content te veranderen (klik op select a design)? Dankzij slimme css-ingrepen verschiet de website volledig van look & feel.

Als alles tijdelijk is, hoeven we dan niet meer na te denken? Nee, integendeel! Want tegelijk wordt alles vastgelegd en wereldwijd verspreid. Je stiekeme pakje sigaretten bij het pompstation, je onbedoelde ‘reply all’ met de hele staart er nog aan… “What happens in Vegas, stays on YouTube”. Als zoekresultaat bij mijn naam geeft Google de uitslag van de Amsterdamse Grachtenloop in 2001… Op papier had ik die allang weggegooid. Heb je Google’s serverhallen wel eens gezien? Hun opslagcapaciteit is oneindig. Alles kan blijven zweven in de ‘cloud’. Miljarden foto’s waar we niks mee doen. Is er al een museum voor afgedankte websites? Of is al dat werk nu waardeloos?

Definitief is tijdelijk. We zijn voortdurend ‘in beta’. Maar dat ontslaat ons niet van de plicht om na te denken. Sterker nog. Omdat alles overal en altijd toegankelijk is, moet onze kwaliteit onberispelijker zijn dan ooit. DEF is dus springlevend. Alleen moeten we DEF voortaan opknippen in series kleine DEF’s. Want DEF schept verplichtingen. DEF dwingt ons tot keuzes. Daarom wordt ons vak met de dag leuker.

Martijn Kagenaar schreef deze blog op 29.08.2013.
De blog valt in de categorieën Bureauzaken, Design en Innovatie en gaat over webdesign en Hurks.
pijltje boven