Maastricht Marketing
We zijn zelf het medicijn
Jubileumstijl voor Maastricht University
40 jaar herkenbaar vieren

Zuiderlicht werkt al jaren voor Maastricht University. Zo verzorgden we het volledige UX-vriendelijke redesign van de corporate website en de ontwikkeling van de veelbesproken Student Portal. Maar ook verschillende websites zoals die van de Academische werkplaats en de Onderwijs Monitor. Daarnaast verzorgen we het UMagazine en communicatieconcepten voor onder meer de Opening Academisch Jaar, de Dies Natalis en de Bachelor Open Dagen.

1 / Uitdaging

Krachtige multifunctionele feeststijl.

Maastricht University is een van de jongste universiteiten van Nederland en behoort tot de meest internationale van Europa. Het begon allemaal in 1976 met de oprichting van Rijksuniversiteit Limburg. Sindsdien heeft de universiteit een solide reputatie opgebouwd en behoort ze tot de top 10 van beste jonge universiteiten ter wereld. In 2016 werd Maastricht University 40 jaar.

‘Maastricht University 40 years young’ werd in 2016 een jaar lang gevierd met allerlei activiteiten. De Dies Natalis vormde het startschot voor het jubileumjaar. In september een hele week feest met de Opening Academisch Jaar en een driedaags Parcours of Art & Science. Niet alleen voor studenten en medewerkers: Maastricht University wilde tijdens de feestelijkheden nadrukkelijk de verbinding zoeken met de stad en in het bijzonder met Maastrichtenaren die in 2016 óók 40 jaar werden. Om de sterke band met Maastricht te eren en iets terug te geven aan de bevolking. Om de verschillende uitingen feestelijkheid en kracht te geven, was een multifunctionele stijl nodig. 

T-shirts met opdruk UM 40 jaar
Wielerkleding 40 jaar Maastricht University

2 / Idee

Vlaggen en wimpels in huisstijlkleuren.

Zuiderlicht ontwikkelde een zeer feestelijke stijl die aansluit bij de beeldtaal van de UM. Een stijl waarmee het jubileum en de bijbehorende activiteiten onder de aandacht gebracht konden worden. Multifunctioneel dus. Want of het nu op een postkaart gebruikt werd, in een presentatie tijdens de Dies Natalis, de auto’s, de vlaggen op gebouwen, uitnodigingen, websites of advertenties: belangrijk was dat de middelen elkaar versterkten en dat een krachtig signaal afgegeven werd van een trotse jarige.

De multifunctionele feeststijl was opvallend, krachtig en stijlvol. Maastrichtenaren hebben heel erg hun best moeten doen niet te weten dat de universiteit haar verjaardag vierde.
Denis Ancion
Directeur Marketing & Communicatie, Maastricht University
Uitnodiging 40-jarig jubileum Maastricht University
Vlag 40-jarig jubileum Maastricht University

3 / Resultaat

Basis voor tal van uitingen.

Abstracte vlaggen en wimpels vormen de kern van de stijl, het cijfer 40 prominent in het hart. De huisstijlkleuren van de UM zorgen voor herkenbaarheid. De stijl werd een jaar lang gebruikt als basis voor vlaggen, doeken, postkaarten, advertenties, wagenbelettering, programmaboekjes, banners, PowerPointpresentaties, Facebookomslagen, ballonnen, banners, uitnodigingen, t-shirt en nog veel meer. 

Illustratie the past the future voor Maastricht University