Meer dan ooit is een vakantie in eigen land een aantrekkelijke optie. Gelukkig maar dat je voor dat buitenlandgevoel echt niet naar de Mediterrané hoeft! Ook Limburg kan voelen als een spannend stukje buitenland. Daarom werd op 3 juli de toeristische campagne ‘Dit is in Limburg’ gelanceerd. Die verleidt toeristen én Limburgers om op vakantie te gaan in Limburg. Zuiderlicht verzorgde in co-creatie met de vier Limburgse marketing organisaties, fotograaf Hugo Thomassen en video-experts Strictua deze multimediale campagne.
Onontdekte pareltjes
De campagne zet andere ‘attracties’ in de etalage dan de al bekende hotspots. We spiegelen de (onontdekte) parels uit Limburg aan bekende buitenlandse tegenhangers, die veel op dat bezoekbare pareltje lijken. Bijvoorbeeld Neercanne, dat is net de Loire. Met ‘La Douce France? Jullie zouden toch thuis blijven?’ zetten we de ontvanger even op het andere been. De gekozen parels zorgen voor spreiding van bezoekers zodat ze ook in deze coronatijd veilig in Limburg kunnen verblijven.
Ingetogen en puur
Het design is ingetogen, zodat de foto's van de parels kunnen schitteren. De beelden zijn puur maar hebben wel de wow-factor. Als kijker word je naar het beeld gezogen. Het werkt nieuwsgierigheid op, en een gevoel van 'daar wil ik naartoe'. Er is bewust gekozen voor modellen als referentie. Ze spelen echter nooit de hoofdrol in het beeld, maar dragen bij aan de emotie van het beleven en genieten. Een verhaal in één still. Daarnaast zijn er filmpjes waarin dat heerlijke vakantiemoment tot leven komt.
On-Nederlandse provincie
De Limburgse campagne 'linkt' ook aan de landelijke NBTC campagne 'Hier moet je zijn'. Ten opzichte van andere regio’s onderscheidt ‘Dit is in Limburg’ zich door zich te positioneren als een eigenzinnige regio aan de rand van het land, in het hart van Europa. Oftewel een on-Nederlandse provincie die parels van plekken heeft waar je je even in het buitenland waant. Zuid-Afrika, de Loire, het Gardameer, Koblenz, Berlijn... je hoeft niet te reizen. Je vindt het allemaal in Limburg.
Doelgroepen en middelen
Qua doelgroepen wordt gericht ingezet op generatie X en generatie Y, met een focus op Gelderland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Noord-Brabant en Utrecht. Om hen te bereiken is een social media campagne ingezet. Later dit jaar volgt outdoor en magazines. Verder is er voor Limburgers een zomerserie op L1, waarin de pareltjes door Chapeau in de spotlights worden gezet. Alle uitingen verwijzen door naar het online platform inlimburg.com.
Totstandkoming
Provincie Limburg nam in de afgelopen jaren al het initiatief om samen met het bedrijfsleven, VVV organisaties en gemeenten een nieuwe toeristische marketingstrategie te ontwikkelen. In deze strategie staan het gericht benaderen van de juiste toerist voor Limburg, spreiding, de focus op online marketing en de bezoeker centraal. De campagne 'Dit is in Limburg' komt hieruit voort. Nu vele vakanties door corona niet doorgaan is dit hét moment om te laten zien wat Limburg in huis heeft. In opdracht van deze partners ontwikkelde Zuiderlicht binnen zeer korte tijd een compleet concept en design voor de campagne, o.a. in samenwerking met fotograaf Hugo Thomassen en de video-experts van Strictua. Influencers zijn door de DMO's aangestuurd, net als specifiek op de parels en routes afgestemde content.