AppIconv2.jpg
share

Al eens nagedacht over een bedrijfsapp of employee app? Dan is het daar nu meer dan ooit de tijd voor. Zo'n app was altijd al een handige communicatietool om te zorgen voor binding van medewerkers. Een uitkomst voor bedrijven met vestigingen op grote afstand van elkaar (zoals bij Synthon), met medewerkers die in wisselende diensten werken of die (veel) medewerkers hebben die niet voortdurend achter laptop of desktop te vinden zijn - de buitendienst zeg maar.

Makkelijk en snel informeren

Door de lockdowns waar we nu mee te maken hebben, zijn verbindende middelen alleen maar wenselijker geworden om medewerkers makkelijk en snel te kunnen informeren en hen te betrekken bij wat er in de eigen organisatie speelt. Heel veel medewerkers functioneren nu immers als (een soort van) buitendienst. Met de mobiele manier van communicatie die een app biedt heb je het hele bedrijf in je broekzak en bereik je ook collega’s die geen zakelijk emailadres hebben. Met de verwachting dat het thuiswerken in de toekomst een blijvertje zal blijken te zijn, zullen employee apps ook dan een vaste plek in de bedrijfscommunicatie houden.

Met een bedrijfsapp kunnen organisaties ‘alle’ kanten op. Een greep van veelgebruikte mogelijkheden:

  • Interne communicatie / nieuws uit de eigen organisatie
  • Verbinding en interactie (medewerkers creëren en delen eigen content, een chatfunctie voor teams, vragen stellen, feedback en complimenten geven)
  • Praktische informatie (roosters, vrije dagen, veiligheidsaspecten, nieuwe regelgeving)
  • Employer branding (een speciaal onboarding programma voor nieuwe medewerkers).
employee-app-2.jpg

Bestaande app of zelf ontwikkelen?

Bestaande apps kunnen voor sommige organisaties een prima oplossing zijn. Ze bieden vaak veel functionaliteit. Deze prefaboplossingen hebben als nadeel dat ze vaak wat minder ontwerpvrijheid hebben. Het toevoegen van unieke functionaliteiten is vaak niet mogelijk en voor het gebruik van de app wordt een maandelijkse fee gevraagd. Zuiderlicht kan je ondersteunen bij het maken van de keuze voor een bestaande oplossing en met de integratie ervan. Nog veel fijner wordt het met een custom app die we in co-creatie ontwikkelen in Concrete, het CMS waarmee we ook bedrijfssites ontwikkelen. Binnen je eigen website maken we een speciale bedrijfsapp-vertakking voor medewerkers. Het voordeel van een custom app is dat dit meer vrijheid en mogelijkheden biedt, de features en updates in eigen beheer zijn, het naadloos aansluit bij de visuele identiteit en merkwaarden van de organisatie en integratie met de eigen corporate website en cms makkelijker mogelijk zijn. Er hoeft geen maandelijkse fee te worden betaald. De ontwikkelkosten zullen wel iets hoger liggen.

employee-app-3.jpg

De apptypes op een rij

Wanneer je kiest voor het zelf laten ontwikkelen van een app zijn er verschillende soorten mogelijk: een webapp is een voor mobiel geoptimaliseerde website. Omdat je in feite een website bezoekt is voor gebruik altijd een internetverbinding nodig. Een progressive webapp is de volgende stap hierin, deze is deels offline beschikbaar en biedt vanwege optimalisaties een veel snellere en betere gebruikerservaring. Beide varianten gebruik je fullscreen via de webbrowser. Wil je beschikbaar zijn in de appstores en gebruik maken van alle smartphone features en sensoren, dan kies je voor een hybride of native app. Dit is de best mogelijke ervaring. De hybride app wordt gelijktijdig voor meerdere platformen ontwikkeld (bijvoorbeeld iOS en Android). De native app wordt per platform ontwikkeld en is de meest pure vorm. Dit is dan ook de meest kostbare variant.

ZUIDERLICHT_BLOG-employee-app.svg

Tip: Zonder verlies van de ontwikkelkosten is het ook mogelijk om te starten met een webapp en die door te laten groeien naar een hybride en zelfs een native app. De ontwikkelkosten zijn dan lager waardoor je eerst kunt ervaren hoe het gebruik van een app in jouw organisatie werkt.

Nog veel meer mogelijkheden

Hoewel hier toegespitst op de mogelijkheden voor interne communicatie en employer branding, is er met behulp van apps veel meer mogelijk om specifieke doelgroepen te servicen. Denk aan festivals en open dagen (zoals de Doe- en beleefdag) al dan niet met beacons, het inzetten van apps voor bestellingen in winkels en restaurants door gebruik te maken van QR-codes en het slim bundelen en ontsluiten van essentiële informatie voor studenten.

Eline_0760.jpg
Eline Dekker
Merkadviseur / Concept / Copy

Aan de slag met een employee app?

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?

Geschreven door
Eline Dekker
Volg ons op