ZL_header-images-BLOG-10.jpg
share

Al 25 jaar modereert Martijn groepen om inzicht te krijgen voor allerlei vraagstukken. Met consumenten praatte hij over auto’s, babydoekjes en mobiele telefonie. In brand identity workshops zocht hij met medewerkers naar kernwaarden waarmee wij hun merk beter konden positioneren. En de laatste jaren staat hij steeds vaker directies en MT's bij in visie- en missietrajecten. Hij vertelt hoe dat in tijden van online werken in zijn werk gaat.

Avontuur als standaard

Hoe verschillend de vraagstukken van klanten ook zijn, de setting is altijd zo'n beetje dezelfde: met vijf tot acht m/v aan tafel, met scherm, flipover, stiften en post-its in de aanslag. Ook altijd hetzelfde is een zekere mate van avontuur. Ik weet nooit van tevoren hoe betrokken en/of deskundig de deelnemers zijn (of dat ze het vooral een eer vinden om mee te mogen praten). Ondanks mijn lijst met gesprekspunten is het daarom vaak afwachten wat er gaat gebeuren. Een organisch proces, noemen ze dat. 

Voorbereiding: het nieuwe normaal

In maart startten we twee visie- en missietrajecten, maar vanaf vrijdag 13 maart kon dat plots niet langer zoals we dat hadden bedacht. Corona. Iedereen thuis. Wat nu? Gelukkig durfden de betreffende bedrijven het aan om hun omgevingsanalyse, toekomstverkenning en merkpaspoort online met ons op te pakken. Niet meer organisch, maar met een pak huiswerk en op het strakke ritme van de timer. De een presenteerde CBS-cijfers, de ander trends, weer iemand schetste het verschil tussen beleids- en marktonderzoek en uiteraard reviewden we alle touchpoints zorgvuldig.

Bij de ene opdrachtgever brachten alle expertises hun unieke PMC naar voren, maar ontwikkelden we in drie levendige online sessies toch een eenduidige én onderscheidende merkvisie. Voor de ander bedachten Carlijn en Dennis een minutieus digitaal werkplan: stiften en post-its maakten plaats voor Miro-boards, tafel en scherm voor Teams.

Voordelen online sessies

Voor het ophalen en delen van input vind ik zulke online sessies dan ook heel nuttig. Een paar fikse voordelen die mij opvielen:

  • CO2- en tijdsefficiënt: digitaal is het nieuwe centraal! Het is in veel opzichten perfect dat niet iedereen op en neer hoeft te reizen naar één 'centrale locatie'.
  • Teamspirit: no prototype no meeting! Het lijkt of mensen online dolgraag ‘leveren’. Iedereen zit thuis in hetzelfde schuitje en zonder bijdrage stel je je team misschien wel teleur. De betrokkenheid stijgt, ook al zit je niet bij elkaar.
  • Democratisch: leve de mute-knop (een soort VAR voor online discussies ☺), Ondanks dat je ‘live’ altijd probeert iedereen evenveel spreektijd te geven, zorgt de ‘online’ etiquette ervoor dat mensen elkaar een stuk beter laten uitpraten.
  • Betrouwbaar: ik had door het huiswerk het gevoel dat de informatie klopte, terwijl ik ‘live’ echt wel eens denk dat er wild uit de heup wordt geschoten.

Finale ‘live spelen’

Toch ontbrak er iets. En dat was natuurlijk dat ‘organische’. Op het beslissende moment wil je elkaar in de ogen kijken. Je hebt non-verbale cues nodig voor een gedragen beslissing. Daarom besloten we de finale van beide trajecten (de brand purpose van de een en de merkarchitectuur van de ander) ‘live te spelen’. Met succes. Inmiddels wordt voor beide opdrachtgevers verder gewerkt op de online gecreëerde basis in onder meer designs, nieuwe website, pitch-presentatie en corporate film.

Mijn persoonlijke les: inzichten kun je online creëren, maar voor een idee kom je het beste ‘live’ bij elkaar.

Geschreven door
Martijn Kagenaar
Volg ons op