ph-black.png
share

Een beroemde Zuiderlicht-anekdote. Een klant reageerde ooit nogal fel op de factuur van de fotograaf: “Wat?! 250 gulden voor één foto? Er zitten 36 opnames op zo’n rolletje, dus is 20 gulden meer dan genoeg!”

Meestal loopt het gelukkig anders. Afgelopen maandag belde een klant over de factuur voor zijn jaarverslag. De eerste reflex: “Oei, hij zou toch niet geschrokken zijn?” Maar deze man – door alle communicatiewateren gewassen – stak juist de loftrompet. Hij had een hogere rekening verwacht en bedankte ons omdat we minder factureerden dan het offertebedrag.

blog-is-kwaliteit-duur-fotorolletjes.jpg

Wanneer ‘klopt’ een prijs?

Taxichauffeurs rijden een Mercedes E-klasse, automaat-op-diesel, omdat die moeiteloos vier keer het klokje rond rijdt. Is die auto (vanaf € 49.000) dan duur? Wel als je er alleen mee in de stad of naar Franse gezinscampings rijdt. Wat is dan een goede auto? “Eén die mijn gezin vlot en veilig ter plekke brengt, compleet en comfortabel is, weinig verbruikt en niet na vier jaar om de haverklap naar de garage hoeft.” Die Toyota Avensis koop je vanaf € 28.000. “Ja, maar ik wil wel de blits maken als ik langs een zonnig terrasje cruise.” Nou, denk in die prijsklasse dan eens aan de BMW 1-serie. “Ja, maar die kan ik pas na de zomer hebben.” Et cetera. Voor de één geeft prijs de doorslag, voor de ander kwaliteit en voor weer een ander de levertijd.

Wanneer ‘klopt’ een uurtarief?

Wij denken dat dat onlosmakelijk samenhangt met kwaliteit en snelheid. Als je eerst goed richt en dan pas schiet, heb je minder tijd nodig voor een voltreffer. Als je ervaren en trefzeker bent, ontstaat een logo dat de kernwaarden goed symboliseert bijna vanzelfsprekend. Als een project snel klaar moet zijn, of als je weinig onrust wilt, dan kunnen dat overwegingen zijn om te kiezen voor een wat hoger uurtarief.

Blije klant

Het telefoontje van de blije klant illustreert dat. Met vorige bureaus had hij voor zo’n jaarverslag altijd vier of vijf correctierondes nodig. Zenuwslopende weken waren dat. Hijgende accountants, gestresste drukkers en een bureau dat steeds begon over ‘meerwerk’. Op basis van die ervaring en onze uurtarieven hadden we geoffreerd. “Dat jaarverslag wordt duurder dan voorheen. En dat in deze barre tijden…” Maar wie elk jaar wel tien jaarverslagen maakt, weet hoe het moet. Die werkt stapsgewijs van de dikste potloodlijn naar het kleinste tabeldetail. Die gaat niet onmiddellijk opmaken. Dit jaar volstond één correctieronde en dus bleef dit project ruim binnen budget. Door zijn vreugde met ons te delen, toonde deze klant zich een echte partner.

Geschreven door
Martijn Kagenaar
Volg ons op