header.jpg
share

De Heerlense cultuurinstelling SCHUNCK* daagde ons uit om mee te denken hoe zij meer bezoekers zou kunnen trekken. Dat werd een leuke zoektocht. 

Schunck_T_FB_1024.jpg

Meer bezoekers

Allereerst vroegen we wat SCHUNCK* de mensen kan bieden waardoor ze meer zullen komen. Daarom gingen we met de mensen van SCHUNCK* op zoek naar een relevantere missie. Als fundament daarvoor schreven we met samen een nieuwe visie: ‘wij geloven dat kennis, kunst en cultuur fundamenteel zijn voor onze samenleving’. Vanuit dat stoere statement volgt de nieuwe missie: ‘SCHUNCK* wil alle mensen in Heerlen en daarbuiten raken met beelden, woorden, geluiden, bewegingen, geuren en smaken, hen verbinden en hun leven extra inhoud en richting geven’. Wow! Dat inspireert.

Geen warenhuis

Tegelijk lieten we bureau Flycatcher de bekendheid en het imago van SCHUNCK* onderzoeken. Dat was best even schrikken. Bij SCHUNCK* denkt men nog vooral aan warenhuis Schunck in het Glaspaleis. En veel minder aan de instellling die Heerlen verrijkt met een bieb, dans- en muziekles, exposities, films, debatten, cultuureducatie, enz. enz.

Verbeteren van assocaties

Daarom bekeken we hoe we het publiek kunnen helpen om de juiste associaties te krijgen bij SCHUNCK*. Voor een grote campagne of massaal gratis muziek- en dansles was geen budget. En een naamswijziging zou de tweede in minder dan tien jaar zijn (van 2003 tot 2009 heette de instellling nog ‘Glaspaleis’). Dat vonden we niet verantwoord. En zo kwam het dat we het meest basale merkkenmerk van SCHUNCK* onder de loep namen: het logo.

Schunck_logo_Oud_1600px.jpg

Dit woordmerk uit 2009 is voorzien van een ‘asterisk’. Deze vertelt de kijker dat dit niet ‘warenhuis Schunck’ is maar een cross-cultureel platform. Uit Flycatchers onderzoek bleek dat die betekenis onvoldoende duidelijk geworden was. Daarom stelden wij de onlosmakelijke combinatie van woordmerk + asterisk ‘im Frage’.

Radicaal of subtiel?

Laatst vroeg designjournalist Roel Stavorinus in Adformatie of je van typische 'merkkenmerken' moet afblijven. Kan Zwitsal zonder babykuifje? Zit Jupiler vast aan zijn stier? Staat de gouden rechthoek eeuwig op de National Geographic? Of zijn er redenen om soms iets te veranderen? En áls je iets verandert, hoe dan? Radicaal of subtiel? Onze ervaring met dit soort merkstrategische designvragen is breed en daarom vrij genuanceerd:

  • Soms is een logo zó sterk dat we er niet aan hoeven (en willen) komen: Maastricht University, Hurks
  • Soms zijn er strategische redenen voor iets compleet nieuws: Zuyd Hogeschool, WMC Kerkrade
  • Soms bereiken we ons doel met een kleine ingreep: ARP Solutions, Leeuwenborgh

Niet spannend, wel duidelijk

We wilden het publiek helpen aan de juiste associaties én tonen dat SCHUNCK* zich ontwikkelt van ‘plaats voor kennis en cultuur’ tot actieve inspirator. Daarom adviseeerden wij iets (subtiel) te wijzigen in het logo. Zodat men ziet dat er iets (subtiel) verandert. We weekten de asterisk los en vertellen in het logo wat SCHUNCK* doet. En al is dat duizelingwekkend veel, de belangrijkste zaken zijn de bieb, de dans- en muziekschool en het museum. Daarom zie je links en rechts dit logo opduiken:

SCHUNCK_Logo_nieuw_1600px.jpg

Niet funky, wel duidelijk. De asterisk brengen we tot leven in mini-animaties van Janneke Filmt:

1 Schunck trampoline.gif
3 Schunck bloem.gif

In de communicatie kruipt SCHUNCK* dichter op de urban soul van Heerlen. Toegankelijk en prikkelend. Zodat SCHUNCK* de mensen nog beter kan raken en verbinden. Zodat zij hun leven extra inhoud en richting geven. Nieuwe dingen leren. Andere werelden ontdekken. Zelfbewuster worden. Over hun grenzen heen reiken.

3xSchunck_1600.jpg

Het is natuurlijk maar een begin. Je gaat nog heel veel zien en horen van, over en in SCHUNCK*. Dus stay tuned en volg ze op social media! En bij zo’n (subtiel) nieuwe begin is het natuurlijk geweldig dat SCHUNCK* begin 2019 een super spannende en razend relevante expositie heeft over het vroege leven van wereldkunstenaar Jean-Michael Basquiat.

Geschreven door
Zuiderlicht
Volg ons op