Laurentius_Header.jpg
share

Het Laurentius Ziekenhuis is een algemeen ziekenhuis van en voor de inwoners van de regio Midden-Limburg. Na de vaststelling van hun strategische koers Op weg naar een gezonde toekomst was het tijd om kritisch te kijken naar het logo en de huisstijl. Vertellen die nog wel precies dat verhaal waar wij als organisatie voor staan? Met die vraag gingen we samen aan de slag. Daarbij behielden we wat goed is, schaafden we bij waar dat kon en voegden we nieuwe elementen toe waar nodig. Het resultaat is een veelzijdige merkidentiteit die klaar is voor de toekomst.

Laurentius_Logo-loop.gif

Oneindig veel kleur

Wat misschien nog wel het meest opvallende kenmerk is van de gerestylde huisstijl, is het zeer uitgebreide kleurenpalet. Dat bestaat uit maar liefst 24 kleuren. Deze werden door visueel kunstenaar Peter Struycken zorgvuldig samengesteld voor het interieur tijdens het proces van nieuw- en verbouw. Omdat ze al zo letterlijk verweven waren met de verschijningsvorm van het ziekenhuis – en dus ook het beeld dat leeft bij de doelgroep – vonden wij het een logische keuze om het kleurenpalet ook volledig te integreren in de huisstijl. Dit geeft veel eigenheid.

Laurentius beelden showreel_3.jpg

Fotografie © Kim Zwarts

Onze nieuwe huisstijl sluit perfect aan op waar we als Laurentius voor staan en voor gaan.
Roger De La Haye
Hoofd communicatie, Laurentius Ziekenhuis
Laurentius beelden showreel_18.jpg

Logo en merkarchitectuur

Voor een betere herkenning en een sterkere uitstraling is gekozen voor een monolitische merkarchitectuur. Alles gebeurt voortaan onder één naam, één merk en één missie. Dit zetten we kracht bij door het beeldmerk te verplaatsen van boven het woordmerk naar links ernaast. Daarnaast lieten we de meerkleurigheid binnen het woord- en beeldmerk vervallen, en voerden we het in één kleur uit. Daardoor ontstaat niet alleen krachtiger geheel, maar kunnen logo en achtergrond makkelijker alle varianten uit het kleurenpalet aannemen. Tot slot is de typografie subtiel aangepast. De letters zijn wat ronder, wat beter aansluit bij de kernwaarden en ambities.

Laurentius beelden showreel_19.jpg

Warme en menselijke uitstraling

Het samenhangende kleurbeeld van de aardkleuren en hun koele tegenhangers zorgt ervoor dat Laurentius een boodschap altijd de juiste stemming en sfeer kan meegeven. Er wordt dan ook veel gespeeld met kleurvlakken met afgeronde hoeken (afgeleid van logo en architectuur) in combinatie met gekleurde teksten. Door deze elementen te stapelen ontstaat er een speelse gelaagdheid die veel variatiemogelijkheden biedt.

De mens centraal

Laurentius staat voor een mensgerichte benadering. Dat geldt zowel voor patiënten als voor medewerkers. Het is de mens achter de patiënt of medewerker die telt. Dat betekent dat we mensen fotograferen als zichzelf. Bij conceptfotografie dragen medewerkers daarom juist géén uniform, maar hun eigen kleding. De zakelijke fotografie is wel in uniform, maar laat een duidelijke samenhang zien tussen mens, professional en werkomgeving.

Laurentius beelden showreel_4.jpg

Pictogrammenset met zachte vormen

Daarnaast ontwikkelden we een kleine pictogrammenset, die qua vormtaal aansluit bij de zachte vormen van het logo. Deze pictogrammen worden variabel ingezet: soms in de hoofdrol, een andere keer krijgen ze een bijrol.

Samen zorgen al deze merkbouwstenen voor een rijke huisstijl met een warme, menselijke uitstraling. Een mooie basis waarmee het team marketing en communicatie van Laurentius Ziekenhuis zelf de uitrol kan realiseren.

Laurentius beelden showreel_15.jpg
Geschreven door
Carlijn van Selst
Volg ons op