Geen geweld, intimidatie of overlast in het uitgaansleven. Iets wat iedereen wil, maar niet vanzelfsprekend is. Daarom werken Gemeente Valkenburg aan de Geul, politie en horeca samen aan het bevorderen hiervan. Veiligheid van jongeren is daarin een belangrijk thema. Deze groep zoekt vaak grenzen op, maar is zich niet altijd bewust van de risico’s. De bewustwordingscampagne Ga je aan of ga je uit? speelt daarop in.
Co-creatie met doelgroep en stakeholders
Hoe ontwikkel je een campagne voor jongeren over veilig uitgaan zonder belerend over te komen? Door in gesprek te gaan met de doelgroep en te ontdekken wat er speelt. In de kwalitatieve onderzoeksfase spraken we met jongeren, jeugdwerkers, horecaondernemers, middelbare scholen en boa’s uit Valkenburg. Deze inzichten vormden de basis voor onze campagnestrategie en propositie. En dat betekent geen opgeheven vingers, maar jongeren hun eigen verantwoordelijkheid laten nemen voor een veilige en leuke stapavond. Dit zit ook opgesloten in het campagnehaakje Ga je aan of ga je uit?. De hoofdboodschap Veilig uitgaan? Jouw vibe bepaalt de nacht biedt daarbij context en maakt de boodschap kraakhelder.
10 praktische tips
Maar hoe creëer je nou eigenlijk een zo veilig en leuk mogelijke avond? Om de daad meteen bij het woord te voegen biedt de campagne handelingsperspectief. Uit gesprekken met de doelgroep destilleerden we 10 praktische tips voor veilig uitgaan. Die worden in de campagnemiddelen aangestipt, en zijn allemaal te lezen op de bijbehorende campagnewebsite.
Peer-to-peer communicatie als creatief concept
De keuzevrijheid die Ga je aan of ga je uit? geeft visualiseerden we in de vorm van een schakelaar die je aan of uit kunt zetten. Verder bleven alle toeters en bellen in de kast, en haakten we juist in op iets waar de doelgroep heel bekend mee is: chat- en appberichtjes. Zo versterken we het peer-to-peer karakter van de campagne, oftewel een dialoog tussen vrienden. Om diezelfde reden kozen we er bewust voor om geen afzenderlogo te plaatsen.
De jongeren kregen overigens ook in deze stap van het proces inspraak. We vroegen hen om feedback op de visuele stijl en de tone-of-voice. Op basis daarvan scherpten we het concept verder aan.
Ga je aan of ga je uit?
De campagne werd op 22 augustus gelanceerd en is de komende tijd in Valkenburg te spotten. We maakten onder andere posters, bierviltjes, zadelhoesjes, een clean graffiti sjabloon, stuurlabels, shirts, Admirror reclames en een website. Maar ook aan de stakeholders is gedacht. Zo maakten we een manifest dat ondertekend werd door de partners en stelden we een toolkit samen voor organisaties die veel met jongeren te maken hebben, zoals scholen en verenigingen. Zo kan iedereen zonder veel moeite meehelpen om de campagneboodschap te verspreiden.